"Odruchy, uczenie się i zachowanie"

Identyfikator Librowy: 224774

Spis treści

Przedmowa redaktora naukowego do wydania polskiego 10

Podziękowania 13

Przedmowa 16

Wstęp 20

Rozdział I ODRUCHY – ICH WPŁYW NA OSIĄGANIE SUKCESÓW W UCZENIU SIĘ 24

1. Odruch Moro 27

2. Odruch dłoniowy 32

3. Asymetryczny toniczny odruch szyjny 34

4. Odruch szukania 37

5. Odruch Galanta 40

6. Toniczny odruch błędnikowy 43

7. Symetryczny toniczny odruch szyjny 47

Rozdział II OD ODRUCHÓW PIERWOTNYCH DO KONTROLI POSTAWY 54

1. Odruchy posturalne 55

2. Schemat reakcji zaskoczenia 56

3. Kontrola postawy 59

4. Reakcje prostowania 60

5. Odruch Landaua 62

6. Odruch amfibii 63

7. Odruchy stopniowego obrotu tułowia 64

8. Reakcje równoważne 65

9. Dojrzewanie odruchów – proces, który trwa 67

Rozdział III ROZWÓJ MÓZGU 70

1. Ustalenie hierarchii 71

2. Specjalizacja półkul mózgowych 81

Rozdział IV ZMYSŁY 88

1. Równowaga i układ przedsionkowy 90

2. Dotyk 95

3. Słuch 100

4. Wzrok 107

5. Propriocepcja 114

6. Smak i węch 115

7. Podsumowanie 117

Rozdział V TESTY SPRAWDZAJĄCE ODRUCHY 118

1. Test standardowy odruchu Moro 119

2. Test odruchu Moro w pozycji stojącej (Clarke, Bennett i Rowston) 120

3. Test odruchu dłoniowego 121

4. Test standardowy asymetrycznego tonicznego odruchu szyjnego 122

5. Test Schildera asymetrycznego tonicznego odruchu szyjnego 123

6. Test odruchu szukania 124

7. Test odruchu ssania 125

8. Test odruchu Galanta 126

9. Test tonicznego odruchu błędnikowego w pozycji stojącej 127

10. Test symetrycznego tonicznego odruchu szyjnego 128

11. Test odruchu Landaua 129

12. Test odruchu amfibii w pozycji na brzuchu i na plecach 130

13. Test odruchu stopniowego obrotu tułowia w biodrach i w barkach 131

14. Test optycznego odruchu prostowania głowy 133

15. Test błędnikowego odruchu prostowania głowy 134

Rozdział VI GDZIE SZUKAĆ POMOCY? 136

1. Określenie poziomu wymaganej terapii 136

2. Jak rodzice mogą pomóc swoim dzieciom 137

3. Poziom 1. Gdy dziecko wymaga profesjonalnej pomocy 140

4. Poziom 2. Trening może być prowadzony w szkole lub w domu pod nadzorem specjalisty 141

5. Poziom 3. Dziecko może odnieść korzyść z programu grupowych ćwiczeń rozwojowych 142

6. Nauczanie dzieci z uwzględnieniem prawidłowego schematu ich rozwoju 142

Rozdział VII EWOLUCJA POGLĄDÓW – ROZWAŻANIA NAD ODRUCHAMI 162

1. Historia 162

2. Przegląd badań klinicznych 168

3. Przegląd badań nad efektami programu stymulacji i hamowania odruchów 171

4. Podsumowanie 174

Studia przypadków 178

Wybrane artykuły autorstwa Sally Goddard Blythe 184

Słownik terminów 212

Przydatne adresy 215

Literatura 216

Indeks rzeczowy 223

Indeks nazwisk 229