"Cyfrowa komunikacja organizacji"

Identyfikator Librowy: 224953

Spis treści

Wprowadzenie (Barbara Filipczyk, Jerzy Gołuchowski) 9

1. Komunikacja cyfrowa współczesnych organizacji (Katarína Fichnová, Jerzy Gołuchowski, Joanna Paliszkiewicz, Wiesław Walentukiewicz, Katarzyna Zdanowicz-Cyganiak) 15

1.1. Komunikacja cyfrowa jako zjawisko świata społecznego i jako przedmiot badań naukowych 15

1.1.1. Komunikacja jako zjawisko świata społecznego 16

1.1.2. Komunikacja jako przedmiot badań naukowych 24

1.2. Cyfrowa komunikacja na tle innych rodzajów komunikacji organizacji 27

1.2.1. Rodzaje komunikacji organizacji 28

1.2.2. Cyfrowa komunikacja organizacji – istota i zakres pojęcia 30

1.2.3. Modele teoretyczne komunikacji (komunikowania) jako fundament komunikacji cyfrowej 33

1.3. Uwarunkowania sprawnej cyfrowej komunikacji organizacji 36

1.3.1. Indywidualne uwarunkowania komunikacji organizacji 39

1.3.2. Uwarunkowania kulturowe i społeczne 44

1.3.3. Uwarunkowania językowe komunikacji organizacji 45

1.3.4. Uwarunkowania organizacyjne 47

1.3.5. Uwarunkowania technologiczne 49

Literatura 50

2. Zarządzanie komunikacją cyfrową organizacji (Jerzy Gołuchowski, Joanna Paliszkiewicz) 55

2.1. Systemowe ujęcie zarządzania organizacją, jej wiedzą i komunikowaniem w organizacji 55

2.1.1. Organizacja jako system techniczno-społeczny 56

2.1.2. Myślenie systemowe jako metodyka analizy i projektowania komunikacji 60

2.2. Modele organizacji a modele komunikacji organizacji 61

2.3. System zarządzania wiedzą i komunikacją cyfrową 65

2.3.1. Statyczne modele systemu 66

2.3.2. Dynamika systemu zarządzania wiedzą i komunikacją 69

2.4. Projektowanie i analiza komunikacji w teorii i praktyce zarządzania komunikacją cyfrową 77

Literatura 82

3. Dyskurs organizacyjny i jego analiza w organizacji (Dorota Marquardt) 86

3.1. Dyskurs organizacyjny jako rodzaj dyskursu 86

3.2. Dyskurs – historia pojęcia i perspektywy badawcze 87

3.2.1. Dyskurs organizacyjny – pojęcie i wybrane paradygmaty badawcze dyskursu organizacyjnego 89

3.2.2. Rodzaje i elementy dyskursu organizacyjnego 92

3.2.3. Komunikacja cyfrowa w dyskursie organizacyjnym 95

3.3. Analiza dyskursu organizacyjnego 98

3.3.1. Cele analizy dyskursu organizacyjnego 98

3.3.2. Kryteria oceny dyskursu organizacyjnego 99

3.3.3. Metody analizy dyskursu organizacyjnego 100

3.4. Wykorzystanie analizy dyskursu organizacyjnego do analizy społecznej odpowiedzialności biznesu 102

Literatura 104

4. Automatyzacja analizy cyfrowej komunikacji organizacji (Piotr Glenc) 108

4.1. Potrzeba automatyzacji analizy komunikacji organizacji 109

4.2. Techniki i narzędzia automatyzacji analizy komunikatów 110

4.3. Analiza zdań i powiązań międzyzdaniowych w kontekście automatyzacji analizy komunikacji organizacji 113

4.4. Wizualizacja wyników automatycznej analizy komunikatów 115

4.5. Automatyczna analiza argumentacji 119

4.6. Bariery i wyzwania automatycznej analizy komunikatów w języku polskim 120

Literatura 123

5. Technologie cyfrowe wspomagające komunikację organizacji (Agata Berdowska, Peter Mikuláš) 126

5.1. Technologie cyfrowe wspomagające komunikację jednostronną 126

5.1.1. Portal internetowy 127

5.1.2. Technologie wideo w komunikacji organizacji 128

5.2. Technologie komunikacji interaktywnej 129

5.3. Technologie społecznościowe w realizacji komunikacji organizacji 131

5.4. Platformy e-learningowe jako narzędzia dzielenia się wiedzą organizacji 134

5.5. Technologie automatyzacji komunikacji organizacji 137

5.5.1. Rodzaje botów 138

5.5.2. Chatboty jako narzędzia automatyzacji komunikacji organizacji 140

Literatura 144

6. Wykorzystanie Design Thinking w projektowaniu cyfrowej komunikacji organizacji (Karina Cicha) 148

6.1. Pojęcie projektowania (design) i projektanta (designer) 148

6.2. Projektowanie komunikacji cyfrowej organizacji 150

6.3. Design Thinking jako metodyka projektowania 154

6.4. Organizacja procesu projektowania z wykorzystaniem Design Thinking 159

6.5. Adaptacja Design Thinking do projektowania komunikacji cyfrowej organizacji 163

6.5.1. Zadanie projektowe – przygotowanie 164

6.5.2. Badanie 165

6.5.3. Empatyzacja 168

6.5.4. Eksperyment (generowanie pomysłów) 170

6.5.5. Prototypowanie 172

6.5.6. Ewolucja 173

6.6. Wnioski 174

Literatura 174

7. Zarządzanie wiedzą i komunikacją cyfrową w procesie onboardingu studentów (Barbara Filipczyk) 177

7.1. Wyzwania w procesie adaptacji nowych studentów 178

7.2. Wykorzystanie wiedzy o onboardingu pracowników do rozwiązania problemu przygotowania nowych studentów do studiowania w uczelni 179

7.3. Potrzeba zarządzania wiedzą dla studentów w procesie ich onboardingu 181

7.4. Projektowanie systemu zarządzania wiedzą i komunikacją wspierającego onboarding studentów z wykorzystaniem metodyki Design Thinking 183

7.4.1. Inspiracja: badanie potrzeb grupy docelowej 184

7.4.2. Ideacja: wybór modelu onboardingu wspierającego nowych studentów 186

7.4.3. Implementacja: dobór technologii cyfrowych 188

Literatura 191

8. Wykorzystanie gier komputerowych w komunikacji organizacji (Grzegorz Filipczyk, Zdenko Mago) 194

8.1. Gry poważne i gamifikacja 194

8.2. Gry komputerowe w komunikacji wewnętrznej 197

8.3. Gry komputerowe w komunikacji zewnętrznej 201

Literatura 206

9. Nowe technologie cyfrowe w komunikacji marketingowej (Andrzej Bajdak, Łukasz Wojciechowski) 209

9.1. Przesłanki poszukiwania nowych narzędzi komunikacji w działaniach marketingowych 210

9.2. Specyfika marketingu partyzanckiego i marketingu ambientowego 211

9.3. Efekty zaskoczenia i wzbudzania emocji jako fundament strategii komunikacyjnej w marketingu partyzanckim i ambientowym 215

9.4. Niekonwencjonalne formy i technologie komunikacji stosowane w guerilla i ambient marketingu 217

Literatura 223

10. Strategia komunikacji cyfrowej ruchu społecznego sprzeciwu – Adbusters Media Foundation (Katarzyna Zdanowicz-Cyganiak) 226

10.1. Kultura kontestacji w cyberprzestrzeni 226

10.2. Strategia komunikacji cyfrowej „Adbusters” – zakres badania 228

10.3. Polaryzacja i prowokacja jako elementy strategii cyfrowej komunikacji Adbusters Media Foundation 231

10.4. Analiza środków wykorzystywanych w realizacji strategii komunikacji cyfrowej 234

Literatura 240

Zakończenie (Barbara Filipczyk, Jerzy Gołuchowski) 243

Spis rysunków 249

Spis tabel 251

Informacja o Autorach 253