"Recepcja mediów, t. 4: Rola badań nad zachowaniami językowymi dzieci w wieku przedszkolnym we wdrażaniu edukacji medialnej"
Identyfikator Librowy: 225181
Spis treści
Wprowadzenie 10
I. CEL BADAŃ I ZAŁOŻENIA METODOLOGICZNE 14
I.1. Cele 14
I.2. Metody badawcze 15
I.3. Dobór grupy badawczej 16
I.4. Metody badawcze na etapie pozyskiwania korpusów tekstowych 17
II. WNIOSKI Z ANALIZ JĘZYKOZNAWCZYCH DO WDRAŻANIA EDUKACJI MEDIALNEJ 20
II.1. Korelacje badań naukowych z praktyką edukacyjną 20
II.2. Językoznawcza analiza formy komunikatu i zawartości treści w kontekście założeń kompetencyjnych 20
II.3. Kompetencje medialne i informatyczne a badania naukowe 22
II.3.1. Kompetencja korzystania z informacji 22
II.3.1.A. Źródła informacji 22
II.3.1.B. Wyszukiwanie informacji 33
II.3.1.C. Podejście krytyczne do informacji 35
II.3.1.D. Wykorzystanie informacji 40
II.3.2. Kompetencja funkcjonowania jednostki w środowisku medialnym 43
II.3.2.A. Ja 43
II.3.2.B. Ja i inni 46
II.3.2.C. Ja i otoczenie 53
II.3.3. Kompetencja znajomości języka mediów 58
II.3.3.A. Językowa natura mediów 58
II.3.3.B Funkcje komunikatów medialnych 62
II.3.3.C Kultura komunikacji medialnej 64
II.3.4. Kompetencja umiejętności kreatywnego korzystania z mediów 65
II.3.4.A. Tworzenie 65
II.3.4.B. Przetwarzanie 69
II.3.4.C. Prezentowanie 69
II.3.5. Kompetencja znajomości etyki i wartości w komunikacji i mediach 70
II.3.5.A. Komunikacja i media jako przedmiot refleksji etycznej 70
II.3.6. Kompetencja znajomości zasad bezpieczeństwa w mediach 71
II.3.6.A. Ochrona prywatności i wizerunku 71
II.3.6.B. Bezpieczeństwo komunikacji, pracy i transakcji 71
II.3.6.C. Nadzór nad siecią 72
II.3.6.D. Uzależnienia i higiena korzystania z mediów 73
II.3.7. Kompetencja znajomości prawa w komunikacji i mediach 73
II.3.7.A. Rodzaje, źródła i praktyka stosowania prawa w kontekście mediów 73
II.3.7.B. Media a prawa człowieka, obywatela i dziecka 75
II.3.7.C. Prawa wyłączne i monopole intelektualne 76
II.3.7.D. Regulacje działalności operatorskiej w mediach (prawo telekomunikacyjne, radiofonia i telewizja, prawo prasowe, świadczenie usług drogą elektroniczną) 77
II.3.7.E. Prawa osób niepełnosprawnych 81
II.3.7.F. Ochrona danych osobowych i dóbr 81
II.3.8. Kompetencja znajomości ekonomicznych aspektów działania mediów 83
II.3.8.A. Rynek mediów i elementy polityki medialnej 83
II.3.8.B. Informacja jako dobro ekonomiczne 85
II.3.8.C. Finansowanie mediów i wybrane sposoby zarabiania w nowych mediach 86
II.3.9. Kompetencje cyfrowe 88
II.3.9.A. Budowa, działanie, obsługa i parametry urządzeń komputerowych 88
II.3.9.B. Korzystanie z oprogramowania 89
III. PRAKTYKA PRZEDSZKOLNEJ EDUKACJI MEDIALNEJ 90
IV. RECEPCJA MEDIÓW A EDUKACJA MEDIALNA W PRAKTYCE 92
IV.1. Katalog kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych (Fundacja Nowoczesna Polska) 92
IV.2. Cyfrowa przyszłość, scenariusze lekcji (Fundacja Nowoczesna Polska). Wydruk wybranych plików internetowych dostępnych na licencji creative commons na stronie: http://edukacjamedialna.edu.pl/ 129
Korzystanie z informacji 130
Skąd czerpiemy informacje? 130
Korzystanie z informacji 132
Prawda i fałsz (krytyczne podejście do informacji) 132
Czy Czerwony Kapturek istnieje naprawdę? Prawda i fikcja w mediach 139
Korzystanie z informacji 139
Mogę Ci coś powiedzieć, mimo że Cię nie widzę 141
Relacje w środowisku medialnym 141
Ja też mam swoją gazetę 145
Język mediów 145
Animacja – robimy film rysunkowy 150
Kreatywne korzystanie z mediów 150
Kreatywne korzystanie z mediów 153
Nagrywamy głosy 153
Dobrzy i źli bohaterowie 155
Etyka i wartości 155
Prawo 158
Prawo autorskie dla dzieci 158
Co to jest reklama? 162
Ekonomiczne aspekty działania mediów 162
ANEKS 166
I. Zawartość przekazów medialnych 166
I.A. Artykuł z czasopisma 166
I.B. Transkrypcja tekstów z fragmentu audycji radiowej 166
I.C. Transkrypcja tekstów z filmu telewizyjnego 168
I.D. Transkrypcja tekstów z reklamy internetowej 183
II. Transkrypcje wypowiedzi będących skutkiem recepcji mediów 184
II.A. Transkrypcje wypowiedzi będących skutkiem recepcji artykułu z czasopisma 184
II.B. Transkrypcje wypowiedzi będących skutkiem recepcji fragmentu audycji radiowej 196
II.C. Transkrypcje wypowiedzi będących skutkiem recepcji filmu telewizyjnego 206
II.D. Transkrypcje wypowiedzi będących skutkiem recepcji reklamy internetowej 216
III. Transkrypcje wypowiedzi z pogłębionych wywiadów indywidualnych 226
III.A. Digitalizacja notatek nauczycielskich z rękopisu kwestionariuszowego 226
III.B. Transkrypcje z nagrań pogłębionych wywiadów indywidualnych 230
IV. Kwestionariusze zogniskowanego wywiadu grupowego 238
IV.A. Czasopismo 238
IV.B. Radio 238
IV.C. Telewizja 239
IV.D. Internet 239
V. Kwestionariusz indywidualnego pogłębionego wywiadu z dzieckiem 240
BIBLIOGRAFIA 244