"Recepcja mediów, t. 4: Rola badań nad zachowaniami językowymi dzieci w wieku przedszkolnym we wdrażaniu edukacji medialnej"

Identyfikator Librowy: 225181

Spis treści

Wprowadzenie 10

I. CEL BADAŃ I ZAŁOŻENIA METODOLOGICZNE 14

I.1. Cele 14

I.2. Metody badawcze 15

I.3. Dobór grupy badawczej 16

I.4. Metody badawcze na etapie pozyskiwania korpusów tekstowych 17

II. WNIOSKI Z ANALIZ JĘZYKOZNAWCZYCH DO WDRAŻANIA EDUKACJI MEDIALNEJ 20

II.1. Korelacje badań naukowych z praktyką edukacyjną 20

II.2. Językoznawcza analiza formy komunikatu i zawartości treści w kontekście założeń kompetencyjnych 20

II.3. Kompetencje medialne i informatyczne a badania naukowe 22

II.3.1. Kompetencja korzystania z informacji 22

II.3.1.A. Źródła informacji 22

II.3.1.B. Wyszukiwanie informacji 33

II.3.1.C. Podejście krytyczne do informacji 35

II.3.1.D. Wykorzystanie informacji 40

II.3.2. Kompetencja funkcjonowania jednostki w środowisku medialnym 43

II.3.2.A. Ja 43

II.3.2.B. Ja i inni 46

II.3.2.C. Ja i otoczenie 53

II.3.3. Kompetencja znajomości języka mediów 58

II.3.3.A. Językowa natura mediów 58

II.3.3.B Funkcje komunikatów medialnych 62

II.3.3.C Kultura komunikacji medialnej 64

II.3.4. Kompetencja umiejętności kreatywnego korzystania z mediów 65

II.3.4.A. Tworzenie 65

II.3.4.B. Przetwarzanie 69

II.3.4.C. Prezentowanie 69

II.3.5. Kompetencja znajomości etyki i wartości w komunikacji i mediach 70

II.3.5.A. Komunikacja i media jako przedmiot refleksji etycznej 70

II.3.6. Kompetencja znajomości zasad bezpieczeństwa w mediach 71

II.3.6.A. Ochrona prywatności i wizerunku 71

II.3.6.B. Bezpieczeństwo komunikacji, pracy i transakcji 71

II.3.6.C. Nadzór nad siecią 72

II.3.6.D. Uzależnienia i higiena korzystania z mediów 73

II.3.7. Kompetencja znajomości prawa w komunikacji i mediach 73

II.3.7.A. Rodzaje, źródła i praktyka stosowania prawa w kontekście mediów 73

II.3.7.B. Media a prawa człowieka, obywatela i dziecka 75

II.3.7.C. Prawa wyłączne i monopole intelektualne 76

II.3.7.D. Regulacje działalności operatorskiej w mediach (prawo telekomunikacyjne, radiofonia i telewizja, prawo prasowe, świadczenie usług drogą elektroniczną) 77

II.3.7.E. Prawa osób niepełnosprawnych 81

II.3.7.F. Ochrona danych osobowych i dóbr 81

II.3.8. Kompetencja znajomości ekonomicznych aspektów działania mediów 83

II.3.8.A. Rynek mediów i elementy polityki medialnej 83

II.3.8.B. Informacja jako dobro ekonomiczne 85

II.3.8.C. Finansowanie mediów i wybrane sposoby zarabiania w nowych mediach 86

II.3.9. Kompetencje cyfrowe 88

II.3.9.A. Budowa, działanie, obsługa i parametry urządzeń komputerowych 88

II.3.9.B. Korzystanie z oprogramowania 89

III. PRAKTYKA PRZEDSZKOLNEJ EDUKACJI MEDIALNEJ 90

IV. RECEPCJA MEDIÓW A EDUKACJA MEDIALNA W PRAKTYCE 92

IV.1. Katalog kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych (Fundacja Nowoczesna Polska) 92

IV.2. Cyfrowa przyszłość, scenariusze lekcji (Fundacja Nowoczesna Polska). Wydruk wybranych plików internetowych dostępnych na licencji creative commons na stronie: http://edukacjamedialna.edu.pl/ 129

Korzystanie z informacji 130

Skąd czerpiemy informacje? 130

Korzystanie z informacji 132

Prawda i fałsz (krytyczne podejście do informacji) 132

Czy Czerwony Kapturek istnieje naprawdę? Prawda i fikcja w mediach 139

Korzystanie z informacji 139

Mogę Ci coś powiedzieć, mimo że Cię nie widzę 141

Relacje w środowisku medialnym 141

Ja też mam swoją gazetę 145

Język mediów 145

Animacja – robimy film rysunkowy 150

Kreatywne korzystanie z mediów 150

Kreatywne korzystanie z mediów 153

Nagrywamy głosy 153

Dobrzy i źli bohaterowie 155

Etyka i wartości 155

Prawo 158

Prawo autorskie dla dzieci 158

Co to jest reklama? 162

Ekonomiczne aspekty działania mediów 162

ANEKS 166

I. Zawartość przekazów medialnych 166

I.A. Artykuł z czasopisma 166

I.B. Transkrypcja tekstów z fragmentu audycji radiowej 166

I.C. Transkrypcja tekstów z filmu telewizyjnego 168

I.D. Transkrypcja tekstów z reklamy internetowej 183

II. Transkrypcje wypowiedzi będących skutkiem recepcji mediów 184

II.A. Transkrypcje wypowiedzi będących skutkiem recepcji artykułu z czasopisma 184

II.B. Transkrypcje wypowiedzi będących skutkiem recepcji fragmentu audycji radiowej 196

II.C. Transkrypcje wypowiedzi będących skutkiem recepcji filmu telewizyjnego 206

II.D. Transkrypcje wypowiedzi będących skutkiem recepcji reklamy internetowej 216

III. Transkrypcje wypowiedzi z pogłębionych wywiadów indywidualnych 226

III.A. Digitalizacja notatek nauczycielskich z rękopisu kwestionariuszowego 226

III.B. Transkrypcje z nagrań pogłębionych wywiadów indywidualnych 230

IV. Kwestionariusze zogniskowanego wywiadu grupowego 238

IV.A. Czasopismo 238

IV.B. Radio 238

IV.C. Telewizja 239

IV.D. Internet 239

V. Kwestionariusz indywidualnego pogłębionego wywiadu z dzieckiem 240

BIBLIOGRAFIA 244