"Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Warsztat diagnostyczny pedagoga praktyka"

Identyfikator Librowy: 225339

Spis treści

ROZDZIAŁ 1

ROZDZIAŁ 2

Wstęp | 9

Podejście pozytywne i psychotransgresjonizm jako podstawa teoretycznadiagnozy w resocjalizacji | 13

1.1. Wprowadzenie | 15

1.2. Pozytywny nurt myślenia o resocjalizacji jako podstawa podejściado procesu diagnostycznego | 24

1.3. Pozytywna psychologia nadziei i psychotransgresjonizm jako podstawadiagnozy pozytywnej w resocjalizacji | 38

1.4. Podsumowanie | 55

– ujęcie pozytywne | 57

2.1. Wprowadzenie – założenia przyjętego modelu diagnozy pozytywnej | 59

2.2. Jednostka niedostosowana społecznie – jej osobowość i narzędziajej poznawania | 69

2.2.1. Kwestionariusz Nastawień Intrapersonalnych, Interpersonalnychi Nastawień wobec Świata (KNIIŚ) | 71

2.2.1.1. Podstawy teoretyczne narzędzia | 71

2.2.1.2. Opracowanie narzędzia | 75

2.2.1.3. Procedura badania, obliczanie, analiza i interpretacjawynik�w | 78

2.2.1.4. Zastosowanie narzędzia i prowadzenie badań z jegowykorzystaniem | 81

2.2.2. Kwestionariusz „Jak myślę” (HIT) i jego stosowanie w diagnozieresocjalizacyjnej | 82

2.2.2.1. Podstawy teoretyczne | 82

2.2.2.2. Opracowanie narzędzia | 87

2.2.2.3. Procedura badania, obliczanie, analiza i interpretacjawynik�w | 91

2.2.2.4. Zastosowanie narzędzia i prowadzenie badań z jegowykorzystaniem | 96

2.2.3. Diagnoza wybranych cech osobowości jednostki niedostosowanejspołecznie – propozycje narzędzi | 97

2.2.4. Podsumowanie | 118

2.3. Kreatywność, twórczość, zdolności i transgresja jednostki niedostosowanejspołecznie – narzędzia ich poznawania | 120

2.3.1. Kwestionariusz Osobowości i Myślenia Twórczego (KOMT) | 123

2.3.1.1. Podstawy teoretyczne narzędzia | 123

2.3.1.2. Opracowanie narzędzia | 126

2.3.1.3. Obliczanie, analiza i interpretacja wynik�w | 130

2.3.1.4. Zastosowanie narzędzia i prowadzenie badań z jegowykorzystaniem | 131

2.3.2. Skala Zdolności Specjalnych (SZS) | 134

2.3.2.1. Podstawy teoretyczne narzędzia | 134

2.3.2.2. Opracowanie narzędzia | 139

2.3.2.3. Obliczanie, analiza i interpretacja wynik�w | 142

2.3.2.4. Zastosowanie narzędzia i prowadzenie badań z jegowykorzystaniem | 143

2.3.3. Warsztat diagnostyczny w procesie identyfikacji potencjałówjednostki niedostosowanej społecznie – propozycje innychnarzędzi do wykorzystania w diagnozie resocjalizacyjnej | 147

2.3.3.1. Skala Postaw Tw�rczych i Odtw�rczych (SPTO) | 148

2.3.3.2. Kwestionariusz Tw�rczego Zachowania (KANH) | 169

2.3.3.3. Lista Zachowań Alternatywnych (LiZA) do pomiarutyp�w transgresji | 181

2.3.3.4. Skala Transgresji (ST) | 196

2.3.3.5. Inne możliwości diagnozowania sfery twórczej człowieka | 209

2.3.4. Podsumowanie | 229

Refleksja zamiast zakończenia – podejście pozytywne jako koniecznywarunek efektywnej resocjalizacji | 237

Aneks | 241

Załącznik 1. Kwestionariusz Nastawień Intrapersonalnych, Interpersonalnychi Nastawień wobec Świata (KNIIŚ) – strukturanarzędzia, przykładowy profil i interpretacja. Wersje dlauczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych | 241

Załącznik 1b. Przykładowy profil osobowości – analizai interpretacja (szkoła ponadgimnazjalna) | 251

i Myślenia Twórczego (KOMT) – wersjadla uczni�w gimnazj�w | 269

Załącznik 2. Kwestionariusz Osobowości i Myślenia Twórczego (KOMT).Struktura narzędzia, przykładowe profile i interpretacja.Wersje dla uczni�w gimnazj�w i lice�w | 269

Załącznik 2b. Przykładowy profil osobowości i myśleniatwórczego – analiza i interpretacja (gimnazjum) | 271

Załącznik 2c. Struktura KOMT – wersja dla uczniów liceum | 285

Załącznik 2d. Przykładowy profil osobowości i myśleniatwórczego – analiza i interpretacja (liceum) | 288

Załącznik 3. Skala Zdolności Specjalnych (SZS) (struktura narzędzia,przykładowe profile i interpretacja) – wersje dla uczniówgimnazj�w i lice�w | 305

Załącznik 3a. Struktura SZS – wersja dla uczniów gimnazjów | 305

Załącznik 3b. Przykładowy profil zdolności specjalnych –analiza i interpretacja (gimnazjum) | 307

Załącznik 3c. Struktura SZS – wersja dla uczniów liceów | 317

Załącznik 3d. Przykładowy profil zdolności specjalnych –analiza i interpretacja (szkoła ponadgimnazjalna) | 319

Załącznik 3e. Przykładowy profil zdolności specjalnych –analiza i interpretacja (konfiguracja „artystyczna”) | 333

Bibliografia | 335

Wykaz schemat�w i tabel | 361

Indeks nazwisk | 363

Indeks rzeczowy | 369

Summary | 379

R�sum� | 381

Zusammenfassung | 383