"Dyscyplina finansów publicznych. Aktualne problemy w systemie odpowiedzialności"

Identyfikator Librowy: 226056

Spis treści

Rozdział 1

Rozdział 2

Rozdział 3

Rozdział 4

Rozdział 5

Rozdział 6

Rozdział 7

Rozdział 8

Rozdział 9

Rozdział 10

Rozdział 11

Rozdział 12

Rozdział 13

Wykaz skrótów | str 13

Rozdział 14

Rozdział 15

Rozdział 16

Rozdział 17

Rozdział 18

Przedmowa | str 19

Rozdział 19

1.1. Uwagi ogólne | str 21

Definicje legalne w regulacjach finansów publicznych – zagadnienia wprowadzające (Paweł Borszowski) | str 21

1.2. Wybór obszaru podlegającego definiowaniu w regulacji finansów publicznych | str 23

1.3. Determinanty wprowadzania definicji legalnych dla ograniczenia obszaru nieostrości w regulacji finansów publicznych | str 28

1.4. Podsumowanie | str 30

2.1. Uwagi ogólne | str 32

Zwroty niedookreślone (nieostre) w tekście aktu prawnego na przykładzie ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych – analiza wybranych zagadnień (Wojciech Bożek) | str 32

2.2. Zwroty niedookreślone i nieostre w tekście aktu prawnego | str 34

2.3. Zwroty niedookreślone w ustawie o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych na przykładzie „szkodliwości czynu dla finansów publicznych” | str 36

2.4. Aspekty praktyczne badanej problematyki | str 47

2.4.1. Wykładnia przepisów o charakterze sankcyjnym | str 47

2.4.2. Odtworzenie toku rozumowania komisji orzekającej | str 47

2.4.3. Szkoda dla finansów publicznych. Stopień szkodliwości czynu dla finansów publicznych (znikomy, nieznaczny, znaczny, rażący) | str 48

3.1. Uwagi ogólne | str 50

Dostęp do informacji publicznej w zakresie odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Anna Kościńska-Paszkowska) | str 50

3.2. Jawność na gruncie ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str 52

3.3. Dostęp do niektórych informacji | str 55

3.4. Podsumowanie | str 59

4.1. Uwagi ogólne | str 61

Wina jako przesłanka odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Jerzy Lachowski) | str 61

4.2. Pojęcie winy jako przesłanki odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str 62

4.3. Przesłanki przypisania winy | str 67

4.4. Funkcje winy | str 72

4.4.1. Funkcja legitymizująca winy | str 72

4.4.2. Funkcja winy w procesie wymiaru kary | str 74

4.5. Dodatek praktyczny – wybór tez z orzecznictwa | str 75

5.1. Uwagi ogólne | str 78

Adekwatność kar za naruszenie dyscypliny finansów publicznych – wybrane zagadnienia (Wojciech Gonet) | str 78

5.2. Czyny powodujące stratę finansową dla sektora finansów publicznych | str 79

5.3. Czyny niepowodujące straty finansowej dla sektora finansów publicznych | str 81

5.4. Katalog kar za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str 83

5.5. Koszty postępowania | str 85

5.6. Podsumowanie | str 87

6.1. Uwagi ogólne | str 88

Rola obrońcy w postępowaniu o naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Ewa Kosior) | str 88

6.2. Umocowanie obrońcy | str 90

6.3. Tajemnica | str 94

6.4. Relacja pomiędzy obwinionym a obrońcą. Kolizja interesów | str 96

6.5. Podsumowanie | str 103

7.1. Uwagi ogólne | str 105

Prawidłowość ugody w przedmiocie należności cywilnoprawnej jako warunek wyłączający bezprawność gospodarowania środkami publicznymi (Joanna M. Salachna) | str 105

7.2. Obowiązujące unormowania. Podstawowe warunki zawarcia ugody i ich systemowa analiza | str 106

7.3. Ocena skutków zawarcia ugody w sprawie spornej należności cywilnoprawnej – zasady | str 111

7.4. Schemat oceny skutków zawarcia ugody w sprawie spornej należności cywilnoprawnej | str 112

7.5. Zawieranie ugód a wymogi kontroli zarządczej. Zmodyfikowany schemat oceny skutków ugody | str 114

7.6. Formuła zawarcia ugody | str 120

7.7. Względna dobrowolność zawarcia ugody przez jednostkę sektora finansów publicznych (okoliczności wskazujące na obligatoryjność ugodzenia się) | str 121

7.8. Podsumowanie | str 124

8.1. Uwagi ogólne | str 125

Naruszenie dyscypliny finansów publicznych a udzielanie ulg w spłacie należności jednostek sektora finansów publicznych (Paweł Majka) | str 125

8.2. Zakres regulacji prawnych | str 126

8.3. Pojęcie należności jednostek sektora finansów publicznych | str 129

8.4. Pojęcie niezgodnego z przepisami udzielania ulg | str 133

8.5. Podsumowanie | str 136

9.1. Uwagi ogólne | str 138

Upoważnienie jako podstawa do nabycia zdolności dyscyplinarnej za czyny naruszające dyscyplinę finansów publicznych (Anna Rotter) | str 138

9.2. Kierownik jednostki sektora finansów publicznych jako podmiot potencjalnie odpowiedzialny za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str 141

9.3. Powierzenie przez kierownika jednostki sektora finansów publicznych określonych obowiązków w zakresie gospodarki finansowej | str 144

9.4. Powierzenie przez kierownika jednostki sektora finansów publicznych określonych obowiązków głównemu księgowemu | str 150

9.5. Upoważnienie a pełnomocnictwo | str 153

9.6. Prawidłowy rozdział zadań pomiędzy pracowników a nienależyte wykonywanie przez kierownika jednostki sektora finansów publicznych obowiązków w zakresie kontroli zarządczej | str 154

9.7. Podsumowanie | str 156

10.1. Uwagi ogólne | str 157

Naruszenia dyscypliny finansów publicznych związane z dokonywaniem wydatków i zaciąganiem zobowiązań – próba systematyzacji i oceny (Anna Ostrowska) | str 157

10.2. Dokonanie wydatku bez upoważnienia lub z przekroczeniem zakresu upoważnienia | str 160

10.3. Dokonanie wydatku z naruszeniem przepisów dotyczących dokonywania poszczególnych rodzajów wydatków | str 165

10.4. Zaciągnięcie zobowiązania bez upoważnienia lub z naruszeniem przepisów dotyczących zaciągania zobowiązań | str 169

10.5. Podsumowanie | str 174

11.1. Uwagi ogólne | str 176

Konstrukcja prawna odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych związana z dokonywaniem wydatków publicznych w formie dotacji na realizację zadań publicznych (Klaudia Stelmaszczyk) | str 176

11.2. Wadliwe udzielenie lub przekazanie dotacji – art. 8 pkt 1 u.o.n.d.f.p. | str 179

11.3. Niezatwierdzenie w terminie przedstawionego rozliczenia dotacji – art. 8 pkt 2 u.o.n.d.f.p. | str 189

11.4. Nieustalenie kwoty do zwrotu – art. 8 pkt 3 u.o.n.d.f.p. | str 193

11.5. Podsumowanie | str 198

12.1. Uwagi ogólne | str 199

Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w związku z nierozliczeniem w terminie otrzymanej dotacji (Krzysztof Czarnecki) | str 199

12.2. Obowiązek rozliczenia jako signum specificum dotacji | str 200

12.3. Konstrukcja prawna wybranych rodzajów dotacji a odpowiedzialność na podstawie art. 9 pkt 2 u.o.n.d.f.p. | str 203

12.4. Podsumowanie | str 213

13.1. Uwagi ogólne | str 216

13.2. Geneza i charakterystyka przepisu art. 9a u.o.n.d.f.p. | str 216

Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie wydatkowania subwencji przez publiczne uczelnie akademickie (Michał Stawiński) | str 216

13.3. Charakter prawny subwencji dla publicznej uczelni akademickiej | str 219

13.4. Dysponowanie subwencją przez publiczne uczelnie akademickie a znamiona czynu z art. 9a pkt 2 u.o.n.d.f.p. | str 223

13.5. Pierwsza interpretacja (szeroka) | str 223

13.6. Druga interpretacja (wąska) | str 224

13.7. Problemy praktyczne | str 228

14.1. Uwagi ogólne | str 230

14.2. Delikt finansowy z art. 14 pkt 1 u.o.n.d.f.p. | str 230

O konieczności nowelizacji art. 14 u.o.n.d.f.p. (Jacek Wantoch-Rekowski, Martyna Wilmanowicz) | str 230

14.3. Artykuł 14 pkt 1 a art. 16 ust. 1 u.o.n.d.f.p. | str 233

14.4. Ład finansów ubezpieczeń społecznych a ZUS | str 236

14.5. Aspekty praktyczne – wybrane orzecznictwo | str 239

15.1. Uwagi ogólne | str 243

15.2. Znaczenie nowych unormowań zamówień publicznych | str 243

Nowe Prawo zamówień publicznych – wyzwania dla orzecznictwa w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Sylwester Kuchnio) | str 243

15.3. Zmiany przepisów ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych dotyczących naruszeń w obszarze zamówień publicznych | str 247

15.4. Podsumowanie | str 252

16.1. Uwagi ogólne | str 253

Dylematy zamówień podprogowych z perspektywy odpowiedzialności z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych (Małgorzata Filipek) | str 253

16.2. Zamówienia podprogowe – definicja i ich rodzaje | str 254

16.3. Zasady udzielania zamówień do progu 30 000 euro | str 262

16.4. Konsekwencje naruszenia zasad wydatkowania środków publicznych | str 266

16.5. Podsumowanie | str 269

17.1. Uwagi ogólne | str 271

Delikt określenia kryteriów oceny ofert w sposób niezgodny z przepisami o zamówieniach publicznych (Ewaryst Kowalczyk) | str 271

17.2. Pojęcie kryteriów oceny ofert w zamówieniach publicznych | str 272

17.3. Pojęcie określenia kryteriów oceny ofert | str 274

17.4. Pojęcie niezgodności z przepisami o zamówieniach publicznych jako kwalifikacji określenia kryteriów oceny ofert | str 277

17.5. Naruszenia przepisów dotyczące doboru poszczególnych rodzajów kryteriów oceny ofert | str 279

17.5.1. Naruszenie zasady określającej konieczność określania kryteriów oceny ofert związanych z przedmiotem zamówienia | str 279

17.5.2. Naruszenie zasady ograniczonego zastosowania jedynego lub dominującego kryterium cenowego | str 280

17.6. Naruszenia dotyczące sposobu (metody) formułowania dobranych kryteriów oceny ofert | str 281

17.7. Podsumowanie | str 282

18.1. Uwagi ogólne | str 284

Naruszanie dyscypliny finansów publicznych w zakresie sprawozdawczości budżetowej. Aspekty prawne i ekonomiczne (Janusz Sarnowski) | str 284

18.2. Znaczenie i funkcje sprawozdawczości w systemie finansów publicznych | str 285

18.3. Zasady zapewniające jakość prezentowanych danych | str 287

18.4. Zakres i podstawy prawne sprawozdawczości w sektorze publicznym | str 288

18.5. Naruszenia dyscypliny finansów publicznych w zakresie sprawozdawczości | str 289

18.6. Wykazanie danych niezgodnych z danymi z ewidencji księgowej | str 293

18.7. Sporządzenie sprawozdania na podstawie błędnej ewidencji | str 294

18.8. Naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie sprawozdawczości budżetowej a uszczerbek dla finansów publicznych. Sankcje za nieprawidłowości w sprawozdawczości | str 296

18.9. Podsumowanie | str 298

19.1. Uwagi ogólne | str 300

Zmiana umowy o zamówienie publiczne a odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w czasie epidemii (Ewa Piechota-Oloś) | str 300

19.2. Zmiana umowy na gruncie Prawa zamówień publicznych a dopuszczalna zmiana umowy na podstawie przepisów specustawy o COVID-19 | str 302

19.3. Odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych jako następstwo zmiany umowy o zamówienie publiczne w trybie przepisów specustawy o COVID-19 | str 313

19.4. Podsumowanie | str 317

Wykaz aktów prawnych | str 319

Bibliografia | str 323

Autorzy | str 329