"Dyscyplina finansów publicznych. Aktualne problemy w systemie odpowiedzialności"
Identyfikator Librowy: 226056
Spis treści
Rozdział 1
Rozdział 2
Rozdział 3
Rozdział 4
Rozdział 5
Rozdział 6
Rozdział 7
Rozdział 8
Rozdział 9
Rozdział 10
Rozdział 11
Rozdział 12
Rozdział 13
Wykaz skrótów | str 13
Rozdział 14
Rozdział 15
Rozdział 16
Rozdział 17
Rozdział 18
Przedmowa | str 19
Rozdział 19
1.1. Uwagi ogólne | str 21
Definicje legalne w regulacjach finansów publicznych – zagadnienia wprowadzające (Paweł Borszowski) | str 21
1.2. Wybór obszaru podlegającego definiowaniu w regulacji finansów publicznych | str 23
1.3. Determinanty wprowadzania definicji legalnych dla ograniczenia obszaru nieostrości w regulacji finansów publicznych | str 28
1.4. Podsumowanie | str 30
2.1. Uwagi ogólne | str 32
Zwroty niedookreślone (nieostre) w tekście aktu prawnego na przykładzie ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych – analiza wybranych zagadnień (Wojciech Bożek) | str 32
2.2. Zwroty niedookreślone i nieostre w tekście aktu prawnego | str 34
2.3. Zwroty niedookreślone w ustawie o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych na przykładzie „szkodliwości czynu dla finansów publicznych” | str 36
2.4. Aspekty praktyczne badanej problematyki | str 47
2.4.1. Wykładnia przepisów o charakterze sankcyjnym | str 47
2.4.2. Odtworzenie toku rozumowania komisji orzekającej | str 47
2.4.3. Szkoda dla finansów publicznych. Stopień szkodliwości czynu dla finansów publicznych (znikomy, nieznaczny, znaczny, rażący) | str 48
3.1. Uwagi ogólne | str 50
Dostęp do informacji publicznej w zakresie odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Anna Kościńska-Paszkowska) | str 50
3.2. Jawność na gruncie ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str 52
3.3. Dostęp do niektórych informacji | str 55
3.4. Podsumowanie | str 59
4.1. Uwagi ogólne | str 61
Wina jako przesłanka odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Jerzy Lachowski) | str 61
4.2. Pojęcie winy jako przesłanki odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str 62
4.3. Przesłanki przypisania winy | str 67
4.4. Funkcje winy | str 72
4.4.1. Funkcja legitymizująca winy | str 72
4.4.2. Funkcja winy w procesie wymiaru kary | str 74
4.5. Dodatek praktyczny – wybór tez z orzecznictwa | str 75
5.1. Uwagi ogólne | str 78
Adekwatność kar za naruszenie dyscypliny finansów publicznych – wybrane zagadnienia (Wojciech Gonet) | str 78
5.2. Czyny powodujące stratę finansową dla sektora finansów publicznych | str 79
5.3. Czyny niepowodujące straty finansowej dla sektora finansów publicznych | str 81
5.4. Katalog kar za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str 83
5.5. Koszty postępowania | str 85
5.6. Podsumowanie | str 87
6.1. Uwagi ogólne | str 88
Rola obrońcy w postępowaniu o naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Ewa Kosior) | str 88
6.2. Umocowanie obrońcy | str 90
6.3. Tajemnica | str 94
6.4. Relacja pomiędzy obwinionym a obrońcą. Kolizja interesów | str 96
6.5. Podsumowanie | str 103
7.1. Uwagi ogólne | str 105
Prawidłowość ugody w przedmiocie należności cywilnoprawnej jako warunek wyłączający bezprawność gospodarowania środkami publicznymi (Joanna M. Salachna) | str 105
7.2. Obowiązujące unormowania. Podstawowe warunki zawarcia ugody i ich systemowa analiza | str 106
7.3. Ocena skutków zawarcia ugody w sprawie spornej należności cywilnoprawnej – zasady | str 111
7.4. Schemat oceny skutków zawarcia ugody w sprawie spornej należności cywilnoprawnej | str 112
7.5. Zawieranie ugód a wymogi kontroli zarządczej. Zmodyfikowany schemat oceny skutków ugody | str 114
7.6. Formuła zawarcia ugody | str 120
7.7. Względna dobrowolność zawarcia ugody przez jednostkę sektora finansów publicznych (okoliczności wskazujące na obligatoryjność ugodzenia się) | str 121
7.8. Podsumowanie | str 124
8.1. Uwagi ogólne | str 125
Naruszenie dyscypliny finansów publicznych a udzielanie ulg w spłacie należności jednostek sektora finansów publicznych (Paweł Majka) | str 125
8.2. Zakres regulacji prawnych | str 126
8.3. Pojęcie należności jednostek sektora finansów publicznych | str 129
8.4. Pojęcie niezgodnego z przepisami udzielania ulg | str 133
8.5. Podsumowanie | str 136
9.1. Uwagi ogólne | str 138
Upoważnienie jako podstawa do nabycia zdolności dyscyplinarnej za czyny naruszające dyscyplinę finansów publicznych (Anna Rotter) | str 138
9.2. Kierownik jednostki sektora finansów publicznych jako podmiot potencjalnie odpowiedzialny za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str 141
9.3. Powierzenie przez kierownika jednostki sektora finansów publicznych określonych obowiązków w zakresie gospodarki finansowej | str 144
9.4. Powierzenie przez kierownika jednostki sektora finansów publicznych określonych obowiązków głównemu księgowemu | str 150
9.5. Upoważnienie a pełnomocnictwo | str 153
9.6. Prawidłowy rozdział zadań pomiędzy pracowników a nienależyte wykonywanie przez kierownika jednostki sektora finansów publicznych obowiązków w zakresie kontroli zarządczej | str 154
9.7. Podsumowanie | str 156
10.1. Uwagi ogólne | str 157
Naruszenia dyscypliny finansów publicznych związane z dokonywaniem wydatków i zaciąganiem zobowiązań – próba systematyzacji i oceny (Anna Ostrowska) | str 157
10.2. Dokonanie wydatku bez upoważnienia lub z przekroczeniem zakresu upoważnienia | str 160
10.3. Dokonanie wydatku z naruszeniem przepisów dotyczących dokonywania poszczególnych rodzajów wydatków | str 165
10.4. Zaciągnięcie zobowiązania bez upoważnienia lub z naruszeniem przepisów dotyczących zaciągania zobowiązań | str 169
10.5. Podsumowanie | str 174
11.1. Uwagi ogólne | str 176
Konstrukcja prawna odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych związana z dokonywaniem wydatków publicznych w formie dotacji na realizację zadań publicznych (Klaudia Stelmaszczyk) | str 176
11.2. Wadliwe udzielenie lub przekazanie dotacji – art. 8 pkt 1 u.o.n.d.f.p. | str 179
11.3. Niezatwierdzenie w terminie przedstawionego rozliczenia dotacji – art. 8 pkt 2 u.o.n.d.f.p. | str 189
11.4. Nieustalenie kwoty do zwrotu – art. 8 pkt 3 u.o.n.d.f.p. | str 193
11.5. Podsumowanie | str 198
12.1. Uwagi ogólne | str 199
Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w związku z nierozliczeniem w terminie otrzymanej dotacji (Krzysztof Czarnecki) | str 199
12.2. Obowiązek rozliczenia jako signum specificum dotacji | str 200
12.3. Konstrukcja prawna wybranych rodzajów dotacji a odpowiedzialność na podstawie art. 9 pkt 2 u.o.n.d.f.p. | str 203
12.4. Podsumowanie | str 213
13.1. Uwagi ogólne | str 216
13.2. Geneza i charakterystyka przepisu art. 9a u.o.n.d.f.p. | str 216
Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie wydatkowania subwencji przez publiczne uczelnie akademickie (Michał Stawiński) | str 216
13.3. Charakter prawny subwencji dla publicznej uczelni akademickiej | str 219
13.4. Dysponowanie subwencją przez publiczne uczelnie akademickie a znamiona czynu z art. 9a pkt 2 u.o.n.d.f.p. | str 223
13.5. Pierwsza interpretacja (szeroka) | str 223
13.6. Druga interpretacja (wąska) | str 224
13.7. Problemy praktyczne | str 228
14.1. Uwagi ogólne | str 230
14.2. Delikt finansowy z art. 14 pkt 1 u.o.n.d.f.p. | str 230
O konieczności nowelizacji art. 14 u.o.n.d.f.p. (Jacek Wantoch-Rekowski, Martyna Wilmanowicz) | str 230
14.3. Artykuł 14 pkt 1 a art. 16 ust. 1 u.o.n.d.f.p. | str 233
14.4. Ład finansów ubezpieczeń społecznych a ZUS | str 236
14.5. Aspekty praktyczne – wybrane orzecznictwo | str 239
15.1. Uwagi ogólne | str 243
15.2. Znaczenie nowych unormowań zamówień publicznych | str 243
Nowe Prawo zamówień publicznych – wyzwania dla orzecznictwa w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Sylwester Kuchnio) | str 243
15.3. Zmiany przepisów ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych dotyczących naruszeń w obszarze zamówień publicznych | str 247
15.4. Podsumowanie | str 252
16.1. Uwagi ogólne | str 253
Dylematy zamówień podprogowych z perspektywy odpowiedzialności z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych (Małgorzata Filipek) | str 253
16.2. Zamówienia podprogowe – definicja i ich rodzaje | str 254
16.3. Zasady udzielania zamówień do progu 30 000 euro | str 262
16.4. Konsekwencje naruszenia zasad wydatkowania środków publicznych | str 266
16.5. Podsumowanie | str 269
17.1. Uwagi ogólne | str 271
Delikt określenia kryteriów oceny ofert w sposób niezgodny z przepisami o zamówieniach publicznych (Ewaryst Kowalczyk) | str 271
17.2. Pojęcie kryteriów oceny ofert w zamówieniach publicznych | str 272
17.3. Pojęcie określenia kryteriów oceny ofert | str 274
17.4. Pojęcie niezgodności z przepisami o zamówieniach publicznych jako kwalifikacji określenia kryteriów oceny ofert | str 277
17.5. Naruszenia przepisów dotyczące doboru poszczególnych rodzajów kryteriów oceny ofert | str 279
17.5.1. Naruszenie zasady określającej konieczność określania kryteriów oceny ofert związanych z przedmiotem zamówienia | str 279
17.5.2. Naruszenie zasady ograniczonego zastosowania jedynego lub dominującego kryterium cenowego | str 280
17.6. Naruszenia dotyczące sposobu (metody) formułowania dobranych kryteriów oceny ofert | str 281
17.7. Podsumowanie | str 282
18.1. Uwagi ogólne | str 284
Naruszanie dyscypliny finansów publicznych w zakresie sprawozdawczości budżetowej. Aspekty prawne i ekonomiczne (Janusz Sarnowski) | str 284
18.2. Znaczenie i funkcje sprawozdawczości w systemie finansów publicznych | str 285
18.3. Zasady zapewniające jakość prezentowanych danych | str 287
18.4. Zakres i podstawy prawne sprawozdawczości w sektorze publicznym | str 288
18.5. Naruszenia dyscypliny finansów publicznych w zakresie sprawozdawczości | str 289
18.6. Wykazanie danych niezgodnych z danymi z ewidencji księgowej | str 293
18.7. Sporządzenie sprawozdania na podstawie błędnej ewidencji | str 294
18.8. Naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie sprawozdawczości budżetowej a uszczerbek dla finansów publicznych. Sankcje za nieprawidłowości w sprawozdawczości | str 296
18.9. Podsumowanie | str 298
19.1. Uwagi ogólne | str 300
Zmiana umowy o zamówienie publiczne a odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w czasie epidemii (Ewa Piechota-Oloś) | str 300
19.2. Zmiana umowy na gruncie Prawa zamówień publicznych a dopuszczalna zmiana umowy na podstawie przepisów specustawy o COVID-19 | str 302
19.3. Odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych jako następstwo zmiany umowy o zamówienie publiczne w trybie przepisów specustawy o COVID-19 | str 313
19.4. Podsumowanie | str 317
Wykaz aktów prawnych | str 319
Bibliografia | str 323
Autorzy | str 329