"Psychologia coachingu"
Identyfikator Librowy: 227167
Spis treści
Słowo wstępne 13
Przedmowa 17
Podziękowania 19
Rozdział 1. Wprowadzenie 23
Cele 23
Kto jest adresatem tej książki? 23
Co wyróżnia tę książkę spośród innych? 24
Próba ujednolicenia terminologii 25
Terminologia robocza 25
Treść w pigułce 27
Dlaczego coaching, mentoring i uczenie się? 29
Podejście badawcze 29
Jak czytać książkę? 30
Rozdział 2. Czas dojrzewania: coaching, mentoring i psychologia pozytywna 33
Rynek coachingu, mentoringu i szkoleń 33
Wprowadzenie 33
Instytucje naukowe i zawodowe 34
Doradztwo biznesowe i menedżerskie 35
Coache i mentorzy wewnątrz organizacji 36
Niezależni praktycy 36
Doniesienia na temat coachingu 37
Doniesienia na temat mentoringu 37
E-coaching i e-mentoring 38
Teoria wygórowanych oczekiwań 40
Coach-adept, mentor-adept – dopasowanie różnorodności 41
Coaching, mentoring a psychologia 44
Opcje 46
Rzeczywistość 46
Ustalenie celu 46
Wola działania 46
Adaptacja podejścia psychologicznego w coachingu i mentoringu 47
Psychologia pozytywna 48
Podsumowanie i refleksja 54
Rozdział 3. Filozofia i psychologia w coachingu i mentoringu: teoria procesów uczenia się 57
Powiązania uczenia się z coachingiem i mentoringiem 57
Wprowadzenie 57
Coaching i mentoring jako proces uczenia się 58
Psychologia uczenia się 59
Proces uczenia się 65
Przegląd teorii uczenia się 65
Uczenie się oparte na refleksji 68
Teorie konstruktywno-rozwojowe 70
Budowanie znaczenia 73
Zastosowanie psychologii uczenia się w coachingu i mentoringu 76
Podsumowanie i refleksja 80
Rozdział 4. Definicje: psychologia coachingu, coaching, mentoring i uczenie się 83
Wprowadzenie 83
Znaczenie mentoringu 83
Definicja coachingu 84
Różnice między coachingiem a mentoringiem 84
Definicja uczenia się 86
Definicja mocnych stron jednostki – wkład psychologii pozytywnej 87
Definicja psychologii coachingu 87
Zastosowanie definicji uczenia się do szkolenia, coachingu/mentoringu 87
Definicja międzykulturowej psychologii coachingu 88
Podsumowanie i refleksja 89
Rozdział 5. Rola coachingu i mentoringu w powstawaniu uczącej się organizacji i uczącej się wspólnoty 91
Wprowadzenie 91
Firma, która się nie uczy 92
Wyzwania modernizacji 92
Początek 94
Organizacja ucząca się to organizacja kompetentna 95
Psychologia coachingu a pamięć organizacji 97
Rola zespołu kierowniczego 99
Organizacja ucząca się i psychologia uczenia się 101
Kompetencje menedżerskie i wprowadzenie programu coachingu 103
Wprowadzenie programu coachingu w organizacji 105
Poszerzanie kontekstu 108
Społeczne wsparcie dla coachingu i mentoringu 110
Związek między uczeniem się indywidualnym a organizacyjnym 111
Zapotrzebowanie na uczące się społeczności 112
Podsumowanie i refleksja 114
Potrzeba współpracy i partnerskiego podejścia do uczenia się 114
Rozdział 6. Uniwersalna struktura odpowiadająca potrzebom coachingu i mentoringu w zróżnicowanym środowisku międzykulturowym 117
Wprowadzenie 117
Uniwersalna struktura zintegrowana – oparta na zintegrowanych uniwersalnych elementach coachingu i mentoringu międzykulturowego 118
Cykl uczenia się i superwizja a ciągły rozwój zawodowy 119
Uwzględnienie środowiska kulturowego 121
Znaczenie kultury 123
Różnorodność w praktyce coachingu i mentoringu 124
Integrujące kontinuum 131
Płynność relacji coach–mentor–adept mentoringu 131
Międzykulturowa inteligencja emocjonalna 132
Inteligencja w międzykulturowym coachingu/mentoringu a struktura uniwersalna 133
Sfera I. Kompetencje osobiste 134
Sfera II: Kompetencje społeczne 138
Sfera III: Kompetencje kulturowe 141
Sfera IV: Kompetencje zawodowe 144
Metody komunikacji i mechanizm feedbacku 145
Mechanizm feedbacku – ocena przez kolegów feedback 360-stopniowy 147
Podsumowanie i refleksja 149
Rozdział 7. Metody i narzędzia 151
Wprowadzenie 151
Model Empsy sytuacji problemowej 152
Reguła psychologicznego uzasadnienia 152
Model interwencyjny Empsy 153
Poznawcze metody behawioralne 154
Wytyczenie celu 155
Cel SMARTER 156
Ocena emocji adepta coachingu/mentoringu 156
Ocena wartości celu 156
Budowanie strategii pokonywania przeszkód, rozwiązywania problemów 157
Przegląd postępów 157
Przewidywanie możliwych przeszkód, problemów 157
Podejście gestalt 158
Prymat postawy skupionej na teraźniejszości 160
Transpersonalny aspekt podejścia gestalt 160
Paradoksalna teoria zmian 161
Natura oporu 162
Metody gestalt 164
Metody supresyjne 164
Zatrzymanie oporu 164
Metody ekspresyjne 165
Wyjaśnienie i przełożenie 165
Identyfikacja i działanie 166
Techniki integracji 166
Dychotomia top dog–underdog 167
Reguły coachingu gestalt 168
Podejścia narracyjne 169
Pejzaż aktywności 171
Pejzaż świadomości 172
Rozmowy uzewnętrzniające 173
Odtworzenie historii 174
Rozmowa odpamiętująca 175
Ceremonia definiująca (społeczność) – ponowne powtórzenie opowiadania 176
Ponowne opowiadanie zewnętrznego świadka 176
Postawa i stanowisko narracyjnego coacha 177
Powrót do modelu GROW 179
Coaching poza ramami (coaching off-piste) 180
Narzędzia uniwersalnej struktury zintegrowanej 180
Rozwijanie wrażliwości kulturowej 181
Łączenie celów indywidualnych i grupowych 183
Uczenie się funkcjonowania w stanie przejściowym 183
Przekraczanie celów 184
Wkraczanie w pozajęzykową sferę znaczeń 184
Etapy życia 185
Proroctwa i sfera nadprzyrodzona sprzyjające twórczej postawie 185
Podsumowanie i refleksja 186
Rozdział 8. Nieustający rozwój, zasoby przydatne do nauki i ćwiczenia praktyczne 189
Trening UIF i nieustający rozwój 189
Wprowadzenie 189
Dziennik podróży 191
Adaptacja oceny wyjściowej dla wszystkich uczestników 192
Otwartość i płynność ról 192
Ćwiczenia w uczeniu się 195
Identyfikacja czynników psychologicznych 195
Identyfikacja negatywnych doświadczeń w uczeniu się 195
Ćwiczenia gestalt 196
Poziom I: Ćwiczenia Ja–Ty 196
Wybór interwencji 196
Poziom II: Świadomość ciągłości 198
Poziom III: Ćwiczenia top dog–underdog 201
Ćwiczenia narracyjne 202
Rozmowa „re-autoryzująca” – wzbogacenie historii o umiejętności i wiedzę 202
Rozmowa „odpamiętująca” – wzbogacenie historii o umiejętności i wiedzę 204
Ćwiczenie grupowe – powtórzenie historii przez niezależnego świadka 206
Ceremonia definiowania (społeczność) – powtórzenie powtórzenia historii 208
Psychodrama narracyjna – ćwiczenia fizyczne 208
Przepływ 209
Acting out (rozładowanie) 210
Podsumowanie i refleksja 213
Rozdział 9. Analiza przykładów 215
Przykład 1: Program coachingu/mentoringu dla służby zdrowia i opieki społecznej 216
Dobór 217
Obowiązkowe szkolenie UIF 218
Wspieranie procesu 218
Dwanaście miesięcy później 219
Początkowa faza uczenia się 219
Dwa lata później 221
Problem funduszy 221
Przykład 2: E-coaching – pilotażowy projekt coachingu transatlantyckiego 222
Zamierzenia i cele e-coachingu 222
Zakres coachingu 223
Selekcja 224
Wyniki e-kwestionariusza ewaluacji 224
Korzyści długoterminowe – rok później… 225
Przykład 3: Coaching narracyjny we wspólnotach 226
Wizja 226
Konferencja – ceremonia definiowania 227
Obozowe ognisko 227
Historia o przyszłej grupie 229
Najmłodszy lider 229
Opowieść o tańcu na linie 229
„Wzrost i upadek puddingu yorkshirskiego” 230
Opowieść o rozczarowaniu 230
Opowieść o jeździe na łyżwach i hokeju na lodzie 231
Pejzaż świadomości. Mapa pejzażu działań 231
Uzupełnienie – informacje zwrotne 232
Napotkane trudności 233
Wyniki 233
Przykład 4: Poza coachingiem/mentoringiem – rola koordynatora 234
Tło 234
Rekrutacja i selekcja koordynatorów coachingu/mentoringu 235
Entuzjaści 236
Plan szkolenia 236
Problemy superwizji międzykulturowej 237
Podsumowanie i refleksja 238
Rozdział 10. Ewaluacja 241
Wprowadzenie 241
Krok 1: Przesłanki 242
Metodologia ewaluacji 242
Krok 2: Cele 243
Krok 3a: Oszacowanie 244
Krok 3b: Wdrożenie 245
Krok 4: Monitoring 246
Krok 5: Ewaluacja 246
Ewaluacja uniwersalnej struktury zintegrowanej 250
Rezultaty 252
Korzyści z coachingu/mentoringu dla organizacji 253
Podsumowanie i refleksja 256
Rozdział 11. Wnioski, dyskusja i zadania na przyszłość 259
Wprowadzenie 259
Dopasowanie coachów/mentorów i adeptów coachingu/mentoringu 260
Dobór dla sukcesu 262
Rola elektronicznego dopasowania w mentoringu 262
Jaki powinien być koordynator? 263
Inteligencja emocjonalna a kompetencje międzykulturowe 264
Badania oparte na dowodach i ocena znaczenia programu 266
Superwizja 266
Standardy coachingu i mentoringu 267
Szkolenie 267
Etyka i kodeks postępowania 270
Etyka jako zjawisko międzykulturowe 275
Podsumowanie i refleksja 277
Przyszłe prace badawcze 277
Bibliografia 281
Wykaz źródeł tabel i rysunków 292
Indeks nazwisk 293
Indeks rzeczowy 297
O Autorach 300