"Psychologia coachingu"

Identyfikator Librowy: 227167

Spis treści

Słowo wstępne 13

Przedmowa 17

Podziękowania 19

Rozdział 1. Wprowadzenie 23

Cele 23

Kto jest adresatem tej książki? 23

Co wyróżnia tę książkę spośród innych? 24

Próba ujednolicenia terminologii 25

Terminologia robocza 25

Treść w pigułce 27

Dlaczego coaching, mentoring i uczenie się? 29

Podejście badawcze 29

Jak czytać książkę? 30

Rozdział 2. Czas dojrzewania: coaching, mentoring i psychologia pozytywna 33

Rynek coachingu, mentoringu i szkoleń 33

Wprowadzenie 33

Instytucje naukowe i zawodowe 34

Doradztwo biznesowe i menedżerskie 35

Coache i mentorzy wewnątrz organizacji 36

Niezależni praktycy 36

Doniesienia na temat coachingu 37

Doniesienia na temat mentoringu 37

E-coaching i e-mentoring 38

Teoria wygórowanych oczekiwań 40

Coach-adept, mentor-adept – dopasowanie różnorodności 41

Coaching, mentoring a psychologia 44

Opcje 46

Rzeczywistość 46

Ustalenie celu 46

Wola działania 46

Adaptacja podejścia psychologicznego w coachingu i mentoringu 47

Psychologia pozytywna 48

Podsumowanie i refleksja 54

Rozdział 3. Filozofia i psychologia w coachingu i mentoringu: teoria procesów uczenia się 57

Powiązania uczenia się z coachingiem i mentoringiem 57

Wprowadzenie 57

Coaching i mentoring jako proces uczenia się 58

Psychologia uczenia się 59

Proces uczenia się 65

Przegląd teorii uczenia się 65

Uczenie się oparte na refleksji 68

Teorie konstruktywno-rozwojowe 70

Budowanie znaczenia 73

Zastosowanie psychologii uczenia się w coachingu i mentoringu 76

Podsumowanie i refleksja 80

Rozdział 4. Definicje: psychologia coachingu, coaching, mentoring i uczenie się 83

Wprowadzenie 83

Znaczenie mentoringu 83

Definicja coachingu 84

Różnice między coachingiem a mentoringiem 84

Definicja uczenia się 86

Definicja mocnych stron jednostki – wkład psychologii pozytywnej 87

Definicja psychologii coachingu 87

Zastosowanie definicji uczenia się do szkolenia, coachingu/mentoringu 87

Definicja międzykulturowej psychologii coachingu 88

Podsumowanie i refleksja 89

Rozdział 5. Rola coachingu i mentoringu w powstawaniu uczącej się organizacji i uczącej się wspólnoty 91

Wprowadzenie 91

Firma, która się nie uczy 92

Wyzwania modernizacji 92

Początek 94

Organizacja ucząca się to organizacja kompetentna 95

Psychologia coachingu a pamięć organizacji 97

Rola zespołu kierowniczego 99

Organizacja ucząca się i psychologia uczenia się 101

Kompetencje menedżerskie i wprowadzenie programu coachingu 103

Wprowadzenie programu coachingu w organizacji 105

Poszerzanie kontekstu 108

Społeczne wsparcie dla coachingu i mentoringu 110

Związek między uczeniem się indywidualnym a organizacyjnym 111

Zapotrzebowanie na uczące się społeczności 112

Podsumowanie i refleksja 114

Potrzeba współpracy i partnerskiego podejścia do uczenia się 114

Rozdział 6. Uniwersalna struktura odpowiadająca potrzebom coachingu i mentoringu w zróżnicowanym środowisku międzykulturowym 117

Wprowadzenie 117

Uniwersalna struktura zintegrowana – oparta na zintegrowanych uniwersalnych elementach coachingu i mentoringu międzykulturowego 118

Cykl uczenia się i superwizja a ciągły rozwój zawodowy 119

Uwzględnienie środowiska kulturowego 121

Znaczenie kultury 123

Różnorodność w praktyce coachingu i mentoringu 124

Integrujące kontinuum 131

Płynność relacji coach–mentor–adept mentoringu 131

Międzykulturowa inteligencja emocjonalna 132

Inteligencja w międzykulturowym coachingu/mentoringu a struktura uniwersalna 133

Sfera I. Kompetencje osobiste 134

Sfera II: Kompetencje społeczne 138

Sfera III: Kompetencje kulturowe 141

Sfera IV: Kompetencje zawodowe 144

Metody komunikacji i mechanizm feedbacku 145

Mechanizm feedbacku – ocena przez kolegów feedback 360-stopniowy 147

Podsumowanie i refleksja 149

Rozdział 7. Metody i narzędzia 151

Wprowadzenie 151

Model Empsy sytuacji problemowej 152

Reguła psychologicznego uzasadnienia 152

Model interwencyjny Empsy 153

Poznawcze metody behawioralne 154

Wytyczenie celu 155

Cel SMARTER 156

Ocena emocji adepta coachingu/mentoringu 156

Ocena wartości celu 156

Budowanie strategii pokonywania przeszkód, rozwiązywania problemów 157

Przegląd postępów 157

Przewidywanie możliwych przeszkód, problemów 157

Podejście gestalt 158

Prymat postawy skupionej na teraźniejszości 160

Transpersonalny aspekt podejścia gestalt 160

Paradoksalna teoria zmian 161

Natura oporu 162

Metody gestalt 164

Metody supresyjne 164

Zatrzymanie oporu 164

Metody ekspresyjne 165

Wyjaśnienie i przełożenie 165

Identyfikacja i działanie 166

Techniki integracji 166

Dychotomia top dog–underdog 167

Reguły coachingu gestalt 168

Podejścia narracyjne 169

Pejzaż aktywności 171

Pejzaż świadomości 172

Rozmowy uzewnętrzniające 173

Odtworzenie historii 174

Rozmowa odpamiętująca 175

Ceremonia definiująca (społeczność) – ponowne powtórzenie opowiadania 176

Ponowne opowiadanie zewnętrznego świadka 176

Postawa i stanowisko narracyjnego coacha 177

Powrót do modelu GROW 179

Coaching poza ramami (coaching off-piste) 180

Narzędzia uniwersalnej struktury zintegrowanej 180

Rozwijanie wrażliwości kulturowej 181

Łączenie celów indywidualnych i grupowych 183

Uczenie się funkcjonowania w stanie przejściowym 183

Przekraczanie celów 184

Wkraczanie w pozajęzykową sferę znaczeń 184

Etapy życia 185

Proroctwa i sfera nadprzyrodzona sprzyjające twórczej postawie 185

Podsumowanie i refleksja 186

Rozdział 8. Nieustający rozwój, zasoby przydatne do nauki i ćwiczenia praktyczne 189

Trening UIF i nieustający rozwój 189

Wprowadzenie 189

Dziennik podróży 191

Adaptacja oceny wyjściowej dla wszystkich uczestników 192

Otwartość i płynność ról 192

Ćwiczenia w uczeniu się 195

Identyfikacja czynników psychologicznych 195

Identyfikacja negatywnych doświadczeń w uczeniu się 195

Ćwiczenia gestalt 196

Poziom I: Ćwiczenia Ja–Ty 196

Wybór interwencji 196

Poziom II: Świadomość ciągłości 198

Poziom III: Ćwiczenia top dog–underdog 201

Ćwiczenia narracyjne 202

Rozmowa „re-autoryzująca” – wzbogacenie historii o umiejętności i wiedzę 202

Rozmowa „odpamiętująca” – wzbogacenie historii o umiejętności i wiedzę 204

Ćwiczenie grupowe – powtórzenie historii przez niezależnego świadka 206

Ceremonia definiowania (społeczność) – powtórzenie powtórzenia historii 208

Psychodrama narracyjna – ćwiczenia fizyczne 208

Przepływ 209

Acting out (rozładowanie) 210

Podsumowanie i refleksja 213

Rozdział 9. Analiza przykładów 215

Przykład 1: Program coachingu/mentoringu dla służby zdrowia i opieki społecznej 216

Dobór 217

Obowiązkowe szkolenie UIF 218

Wspieranie procesu 218

Dwanaście miesięcy później 219

Początkowa faza uczenia się 219

Dwa lata później 221

Problem funduszy 221

Przykład 2: E-coaching – pilotażowy projekt coachingu transatlantyckiego 222

Zamierzenia i cele e-coachingu 222

Zakres coachingu 223

Selekcja 224

Wyniki e-kwestionariusza ewaluacji 224

Korzyści długoterminowe – rok później… 225

Przykład 3: Coaching narracyjny we wspólnotach 226

Wizja 226

Konferencja – ceremonia definiowania 227

Obozowe ognisko 227

Historia o przyszłej grupie 229

Najmłodszy lider 229

Opowieść o tańcu na linie 229

„Wzrost i upadek puddingu yorkshirskiego” 230

Opowieść o rozczarowaniu 230

Opowieść o jeździe na łyżwach i hokeju na lodzie 231

Pejzaż świadomości. Mapa pejzażu działań 231

Uzupełnienie – informacje zwrotne 232

Napotkane trudności 233

Wyniki 233

Przykład 4: Poza coachingiem/mentoringiem – rola koordynatora 234

Tło 234

Rekrutacja i selekcja koordynatorów coachingu/mentoringu 235

Entuzjaści 236

Plan szkolenia 236

Problemy superwizji międzykulturowej 237

Podsumowanie i refleksja 238

Rozdział 10. Ewaluacja 241

Wprowadzenie 241

Krok 1: Przesłanki 242

Metodologia ewaluacji 242

Krok 2: Cele 243

Krok 3a: Oszacowanie 244

Krok 3b: Wdrożenie 245

Krok 4: Monitoring 246

Krok 5: Ewaluacja 246

Ewaluacja uniwersalnej struktury zintegrowanej 250

Rezultaty 252

Korzyści z coachingu/mentoringu dla organizacji 253

Podsumowanie i refleksja 256

Rozdział 11. Wnioski, dyskusja i zadania na przyszłość 259

Wprowadzenie 259

Dopasowanie coachów/mentorów i adeptów coachingu/mentoringu 260

Dobór dla sukcesu 262

Rola elektronicznego dopasowania w mentoringu 262

Jaki powinien być koordynator? 263

Inteligencja emocjonalna a kompetencje międzykulturowe 264

Badania oparte na dowodach i ocena znaczenia programu 266

Superwizja 266

Standardy coachingu i mentoringu 267

Szkolenie 267

Etyka i kodeks postępowania 270

Etyka jako zjawisko międzykulturowe 275

Podsumowanie i refleksja 277

Przyszłe prace badawcze 277

Bibliografia 281

Wykaz źródeł tabel i rysunków 292

Indeks nazwisk 293

Indeks rzeczowy 297

O Autorach 300