"Uszyte z klasą"

Identyfikator Librowy: 228567

Spis treści

Wstęp 7

CZĘŚĆ I. FUNKCJONOWANIE PRZEMYSŁU ODZIEŻOWEGO 11

1.1 Branża odzieżowa a przemysł tekstylny 13

Rozdział 1. Specyfika branży odzieżowej 13

1.2. Wielkość i struktura przemysłu tekstylno-odzieżowego w UE i w Polsce 16

1.2.1. Pozycja polskiego przemysłu tekstylno-odzieżowego na tle pozostałych krajów UE 18

1.3. Łańcuch dostaw przemysłu odzieżowego 24

1.3.1. Specyfika łańcucha dostaw w firmach odzieżowych 27

1.3.2. Strategie agile i lean w łańcuchu dostaw branży odzieżowej 30

1.3.3. Fast fashion a slow fashion 33

1.4. Kluczowi interesariusze w branży odzieżowej 38

2.1. Przemysł odzieżowy a wyzwania środowiskowe 49

Rozdział 2. Wyzwania środowiskowe i społeczne dla branży odzieżowej 49

2.2. Ocena wielkości wpływu środowiskowego przemysłu odzieżowego 53

2.3. Rola surowców włókienniczych w zmniejszeniu negatywnego wpływu przemysłu odzieżowego na środowisko naturalne 57

2.4. Przemysł odzieżowy a wyzwania społeczne 73

2.4.1. Potrzeba budowania przejrzystych procesów biznesowych w łańcuchu dostaw 74

2.4.2. Współczesne niewolnictwo 78

2.4.3. Sweatshops 80

2.4.4. Praca dzieci 85

2.5. Europejski i polski kontekst problemów 86

CZĘŚĆ II. KONCEPCJA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W BRANŻY ODZIEŻOWEJ 89

3.1. Istota koncepcji zrównoważonego rozwoju 91

Rozdział 3. Zrównoważony biznes rozwiązaniem dla współczesnych gospodarek 91

3.2. Biznesowy wymiar zrównoważonego rozwoju 100

3.3. Zrównoważony rozwój a społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw 107

3.4. Zrównoważony rozwój a gospodarka o obiegu zamkniętym 111

3.4.1. Nowe modele biznesowe 116

3.4.2. Uwarunkowania transformacji w kierunku GOZ ‒ zmiany legislacyjne oraz sposób zachowania konsumentów 118

4.1. Strategiczne podejście do zrównoważonego rozwoju w firmie odzieżowej 127

Rozdział 4. Zrównoważone zarządzanie firmą odzieżową 127

4.2. Rola organizacji pozarządowych w promocji zrównoważonego rozwoju w branży odzieżowej 137

4.3. Zmiany zachowań konsumentów a zrównoważony rozwój branży tekstylno-odzieżowej 142

4.4. Wybrane narzędzia wspierające zarządzanie zrównoważonym rozwojem w przedsiębiorstwie odzieżowym 158

4.4.1. Due dilligence i zarządzanie ryzykiem 159

4.4.2. Kodeksy etyczne i kodeksy postępowania 163

4.4.3. Audyty 166

4.4.4. Certyfikacja systemów i produktów 168

Rozdział 5. Firmy na drodze do zrównoważonego rozwoju – przykłady dobrych praktyk 175

5.1. Monitorowanie łańcucha dostaw jako element zarządzania ryzykiem 176

5.2. Biblioteka ubrań – czy czeka nas zmiana wzorców konsumpcji? 179

5.3. W modzie chodzi o relacje z ludźmi 181

5.4. Alternatywa z upcyklingu 183

5.5. Budowanie świadomości odpowiedzialnej marki 184

5.6. Eco fashion i slow fashion – przejrzystość w działaniu 186

5.7. Ubrania z przesłaniem 189

5.8. Gospodarka obiegu zamkniętego w firmie odzieżowej 191

5.9. Torby z myślą o środowisku 192

Bibliografia 197

Spis tabel 213

Spis rysunków 215