"Technologie cyfrowe w biznesie"

Identyfikator Librowy: 230772

Spis treści

Wstęp 10

I. SYSTEMY INFORMATYCZNE JAKO FUNDAMENT PRZEDSIĘBIORSTWA 4.0 (Ryszard Romaniuk) 14

Wprowadzenie 15

1.1. Rozwój systemów informatycznych 17

1.2. Generowanie i przetwarzanie danych 18

1.3. Internet Rzeczy 21

1.4. Big Data 24

1.5. Chmura obliczeniowa 25

1.6. Sztuczna inteligencja 27

1.7. Struktury systemów – ekosystem technologii cyfrowych 31

1.8. Informatyczne wspomaganie procesów biznesowych 35

1.9. Bezpieczeństwo danych 38

1.10. Implementacja 41

Podsumowanie 43

PRAKTYCZNIE RZECZ UJMUJĄC 44

II. ZARZĄDZANIE W WARUNKACH REWOLUCJI CYFROWEJ (Tomasz Czapla) 50

2.1. Klasyczne podejście do zasad konkurowania na rynku 51

Wprowadzenie 51

2.2. Współczesne trendy wyznaczające nowe reguły konkurowania 53

2.3. Nowe wzorce konkurowania w cyfrowym świecie 60

2.4. Nowa logika wykorzystywania zasobów ludzkich 62

Podsumowanie 66

PRAKTYCZNIE RZECZ UJMUJĄC 68

III. PRZEDSIĘBIORSTWO 4.0 – KONSEKWENCJE DLA RYNKU PRACY I IMPLIKACJE W OBSZARZE ZARZĄDZANIA ZASOBAMI LUDZKIMI (Czesław Zając, Dominika Bąk-Grabowska) 74

3.1. Automatyzacja procesów a zagrożenie utratą miejsc pracy 75

Wprowadzenie 75

3.2. Przemysł 4.0 a wymagania kompetencyjne i zagrożenie wykluczeniem cyfrowym na rynku pracy 79

3.3. Podstawowe tendencje w sferze zarządzania zasobami ludzkimi Przedsiębiorstw 4.0 81

3.4. Szanse i zagrożenia związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi Przedsiębiorstw 4.0 84

Podsumowanie 85

PRAKTYCZNIE RZECZ UJMUJĄC 87

IV. MARKETING ERY TECHNOLOGII CYFROWYCH (Dominika Kaczorowska-Spychalska) 94

Wprowadzenie 95

4.1. Marketing oparty na danych 96

4.2. Homo cyber – konsument a technologia 100

4.3. W kierunku AI Marketingu 105

4.4. Marketing wobec wyzwań technologii cyfrowych 110

Podsumowanie 114

PRAKTYCZNIE RZECZ UJMUJĄC 116

V. INTELIGENTNA LOGISTYKA I INTELIGENTNY ŁAŃCUCH DOSTAW (Maciej Szymczak) 122

Wprowadzenie 123

5.1. Rewolucje przemysłowe – ku inteligentnym procesom i strukturom 124

5.2. Przemysł 4.0 i jego implikacje dla logistyki 126

5.3. Rozwój inteligentnych łańcuchów dostaw 129

5.4. Najważniejsze składniki inteligentnych łańcuchów dostaw 132

5.4.1. Chmurowe platformy współpracy 132

5.4.2. Automatyzacja procesów, boty i koboty 134

5.4.3. Cyfrowe bliźnięta 136

5.4.4. Mgła obliczeniowa 138

Podsumowanie 141

PRAKTYCZNIE RZECZ UJMUJĄC 143

VI. WPŁYW TECHNOLOGII CYFROWYCH NA SYSTEM INFORMACYJNY RACHUNKOWOŚCI PRZEDSIĘBIORSTW 4.0 (Irena Sobańska, Jan Michalak) 148

Wprowadzenie 149

6.1. System informacyjny rachunkowości w Przedsiębiorstwie 1.0, 2.0, 3.0 150

6.2. Nowe technologie i ich wpływ na system rachunkowości 152

6.3. System informacyjny rachunkowości w Przedsiębiorstwie 4.0 163

6.4. Rola i zadania specjalistów w zakresie rachunkowości w Przedsiębiorstwie 4.0 165

Podsumowanie 168

PRAKTYCZNIE RZECZ UJMUJĄC 171

VII. BUSINESS INTELLIGENCE Z PERSPEKTYWY ROZWOJU INTELIGENTNYCH PRZEDSIĘBIORSTW (Bogdan Gregor, Magdalena Kalińska-Kula) 174

7.1. Uwarunkowania współczesnego środowiska biznesu 175

Wprowadzenie 175

7.2. Wiedza jako kluczowy zasób w warunkach rewolucji cyfrowej 179

7.3. Business Intelligence w procesach decyzyjnych przedsiębiorstw opartych na danych 183

7.4. Rola Business Intelligence we współczesnej organizacji w świetle wyników badań 188

Podsumowanie 193

PRAKTYCZNIE RZECZ UJMUJĄC 195

VIII. ŹRÓDŁA SUKCESU PRZEDSIĘBIORSTWA W ERZE TECHNOLOGII CYFROWYCH W ASPEKCIE WYBRANYCH TEORII EKONOMICZNYCH (Robert Kozielski) 200

8.1. Paradoksy współczesnego rynku, gospodarki, ekonomii 201

Wprowadzenie 201

8.2. Cztery N współczesnej ekonomii i zarządzania 208

8.3. Ekosystem rozwojowy – konkurowanie w nowych czasach 214

Podsumowanie 219

Zakończenie 221

O autorach 223

Bibliografia 237

Netografia 256