"Technologie cyfrowe w biznesie"
Identyfikator Librowy: 230772
Spis treści
Wstęp 10
I. SYSTEMY INFORMATYCZNE JAKO FUNDAMENT PRZEDSIĘBIORSTWA 4.0 (Ryszard Romaniuk) 14
Wprowadzenie 15
1.1. Rozwój systemów informatycznych 17
1.2. Generowanie i przetwarzanie danych 18
1.3. Internet Rzeczy 21
1.4. Big Data 24
1.5. Chmura obliczeniowa 25
1.6. Sztuczna inteligencja 27
1.7. Struktury systemów – ekosystem technologii cyfrowych 31
1.8. Informatyczne wspomaganie procesów biznesowych 35
1.9. Bezpieczeństwo danych 38
1.10. Implementacja 41
Podsumowanie 43
PRAKTYCZNIE RZECZ UJMUJĄC 44
II. ZARZĄDZANIE W WARUNKACH REWOLUCJI CYFROWEJ (Tomasz Czapla) 50
2.1. Klasyczne podejście do zasad konkurowania na rynku 51
Wprowadzenie 51
2.2. Współczesne trendy wyznaczające nowe reguły konkurowania 53
2.3. Nowe wzorce konkurowania w cyfrowym świecie 60
2.4. Nowa logika wykorzystywania zasobów ludzkich 62
Podsumowanie 66
PRAKTYCZNIE RZECZ UJMUJĄC 68
III. PRZEDSIĘBIORSTWO 4.0 – KONSEKWENCJE DLA RYNKU PRACY I IMPLIKACJE W OBSZARZE ZARZĄDZANIA ZASOBAMI LUDZKIMI (Czesław Zając, Dominika Bąk-Grabowska) 74
3.1. Automatyzacja procesów a zagrożenie utratą miejsc pracy 75
Wprowadzenie 75
3.2. Przemysł 4.0 a wymagania kompetencyjne i zagrożenie wykluczeniem cyfrowym na rynku pracy 79
3.3. Podstawowe tendencje w sferze zarządzania zasobami ludzkimi Przedsiębiorstw 4.0 81
3.4. Szanse i zagrożenia związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi Przedsiębiorstw 4.0 84
Podsumowanie 85
PRAKTYCZNIE RZECZ UJMUJĄC 87
IV. MARKETING ERY TECHNOLOGII CYFROWYCH (Dominika Kaczorowska-Spychalska) 94
Wprowadzenie 95
4.1. Marketing oparty na danych 96
4.2. Homo cyber – konsument a technologia 100
4.3. W kierunku AI Marketingu 105
4.4. Marketing wobec wyzwań technologii cyfrowych 110
Podsumowanie 114
PRAKTYCZNIE RZECZ UJMUJĄC 116
V. INTELIGENTNA LOGISTYKA I INTELIGENTNY ŁAŃCUCH DOSTAW (Maciej Szymczak) 122
Wprowadzenie 123
5.1. Rewolucje przemysłowe – ku inteligentnym procesom i strukturom 124
5.2. Przemysł 4.0 i jego implikacje dla logistyki 126
5.3. Rozwój inteligentnych łańcuchów dostaw 129
5.4. Najważniejsze składniki inteligentnych łańcuchów dostaw 132
5.4.1. Chmurowe platformy współpracy 132
5.4.2. Automatyzacja procesów, boty i koboty 134
5.4.3. Cyfrowe bliźnięta 136
5.4.4. Mgła obliczeniowa 138
Podsumowanie 141
PRAKTYCZNIE RZECZ UJMUJĄC 143
VI. WPŁYW TECHNOLOGII CYFROWYCH NA SYSTEM INFORMACYJNY RACHUNKOWOŚCI PRZEDSIĘBIORSTW 4.0 (Irena Sobańska, Jan Michalak) 148
Wprowadzenie 149
6.1. System informacyjny rachunkowości w Przedsiębiorstwie 1.0, 2.0, 3.0 150
6.2. Nowe technologie i ich wpływ na system rachunkowości 152
6.3. System informacyjny rachunkowości w Przedsiębiorstwie 4.0 163
6.4. Rola i zadania specjalistów w zakresie rachunkowości w Przedsiębiorstwie 4.0 165
Podsumowanie 168
PRAKTYCZNIE RZECZ UJMUJĄC 171
VII. BUSINESS INTELLIGENCE Z PERSPEKTYWY ROZWOJU INTELIGENTNYCH PRZEDSIĘBIORSTW (Bogdan Gregor, Magdalena Kalińska-Kula) 174
7.1. Uwarunkowania współczesnego środowiska biznesu 175
Wprowadzenie 175
7.2. Wiedza jako kluczowy zasób w warunkach rewolucji cyfrowej 179
7.3. Business Intelligence w procesach decyzyjnych przedsiębiorstw opartych na danych 183
7.4. Rola Business Intelligence we współczesnej organizacji w świetle wyników badań 188
Podsumowanie 193
PRAKTYCZNIE RZECZ UJMUJĄC 195
VIII. ŹRÓDŁA SUKCESU PRZEDSIĘBIORSTWA W ERZE TECHNOLOGII CYFROWYCH W ASPEKCIE WYBRANYCH TEORII EKONOMICZNYCH (Robert Kozielski) 200
8.1. Paradoksy współczesnego rynku, gospodarki, ekonomii 201
Wprowadzenie 201
8.2. Cztery N współczesnej ekonomii i zarządzania 208
8.3. Ekosystem rozwojowy – konkurowanie w nowych czasach 214
Podsumowanie 219
Zakończenie 221
O autorach 223
Bibliografia 237
Netografia 256