"Świat w optyce dziecka"

Identyfikator Librowy: 235791

Spis treści

Wprowadzenie 7

1. Na poligonie doświadczalnym, czyli o rozwijaniu się myślenia, pamięci, mowy i sfery emocjonalnej dzieci 11

1.1. Tworzenie reprezentacji rzeczywistości 11

1.2. Sposoby kategoryzowania rzeczywistości 17

1.3. Przechowywanie informacji w pamięci 20

1.4. Aktywność językowa 24

1.5. Kompetencje emocjonalne i społeczne 27

1.6. Uczestnictwo w środowisku „uczenia się” 34

2. Im mniej, tym więcej, czyli o doświadczeniach percepcyjnych dzieci 39

2.1. Pod parasolem ucieleśnionego umysłu 42

2.2. Pojęciowa organizacja świata 54

2.3. Znaczenie środowiska edukacyjnego w rozwijaniu możliwości poznawczych dzieci 63

3. Osobiste strategie „zapisywania świata” 69

3.1. Percepcja 69

3.2. Reprezentacje 76

3.3. Obrazowe reprezentacje rzeczywistości 91

3.4. Związek obrazów z językiem 93

4. Metodologia badań – wybór jakościowych strategii badawczych 97

4.1. Problematyka badań 98

4.2. Metoda, techniki i narzędzia badawcze 99

4.3. Miejsce, czas i organizacja badań 107

5. Doświadczam i rozpoznaję, czyli co pokazały badania 109

5.1. Dziecięce strategie kategoryzowania danego obiektu na różnych poziomach abstrakcji 109

5.2. Cechy przypisane obiektowi w zakresie domeny wyglądu i wielkości 112

5.3. Cechy przypisane obiektowi w zakresie domeny zachowania 115

5.4. Cechy przypisane obiektowi w zakresie domeny środowiska (czasu i miejsca występowania) 119

5.5. Cechy przypisane obiektowi w zakresie domeny relacji między zwierzęciem a człowiekiem 121

5.6. Reprezentacja wyobrażeniowa obiektów 125

5.7. Stopień znajomości wybranych obiektów 134

Zakończenie, czyli czas dla nowego myślenia o dziecięcym potencjale 139

Bibliografia 143

Aneks 157