"Myślenie pytajne"

Identyfikator Librowy: 235848

Spis treści

Wprowadzenie – Dlaczego myślenie pytajne? 7

Część pierwsza. Podstawy teoretyczne myślenia pytajnego 15

1. Pojęcie myślenia pytajnego 17

2. Myślenie pytajne a twórczość 25

3. Myślenie pytajne a mądrość 37

4. Pytanie – istota, teorie, typologie 57

4.1. Co to jest pytanie? 57

4.2. Filozoficzne teorie pytań 59

4.3. Struktura pytania 69

4.4. Rodzaje pytań 73

4.5. Pytania dydaktyczne 85

4.6. Pytania twórcze 87

4.7. Źródła pytań 92

5. Pytanie jako „rusztowanie dla poznania”, czyli o znaczeniu pytań w rozwoju poznawczym 105

6. Rozwój myślenia pytajnego w życiu człowieka 115

6.1. Pytania dzieci i warunki ich rozwoju 116

6.2. Zmiany w myśleniu pytajnym w okresie adolescencji i dorosłości 122

6.3. Inhibitory rozwoju myślenia pytajnego 129

7. Zdolności i poziomy myślenia pytajnego 141

Część druga. Kształcenie twórczego myślenia pytajnego 147

8. Szkoła jako przestrzeń dla pytań nauczycieli i uczniów 149

8.1. Pytania nauczycieli 150

8.2. Pytania uczniów 164

8.3. Lekcja myślenia pytajnego – modele i procedury 174

8.3.1. Model lekcji myślenia pytajnego Alane Jordan Starko 175

8.3.2. Model lekcji myślenia pytajnego Roberta Fishera 185

8.3.3. Inne strategie rozwijania myślenia pytajnego 193

8.3.4. Zasady rozwijania myślenia pytajnego 200

Część trzecia. Trening twórczego myślenia pytajnego 203

Założenia, cele i struktura ćwiczeń 205

1. Naprawdę?! Zdolność dziwienia się i dostrzegania oraz odkrywania problemów 211

2. Co jest czym czego? Zdolność formułowania i redefiniowania pytań i problemów 227

3. A gdyby tak…? Ćwiczenia stymulujące zdolność twórczego spekulowania i hipotetyzowania 239

4. Zasady prowadzenia treningu 249

Zamiast zakończenia – Inwentarz Klasy Przyjaznej Myśleniu Pytajnemu Uczniów 253

Bibliografia 255

Aneks. Lista pytań twórczych 271

Indeks osobowy 275

Indeks rzeczowy 281

O Autorach 287