"Psychologia rozwoju człowieka"
Identyfikator Librowy: 239314
Spis treści
PRZEDMOWA 12
I. PODSTAWY PSYCHOLOGII ROZWOJU CZŁOWIEKA redakcja Janusz Trempała 18
1. KSZTAŁTOWANIE SIĘ NAUKOWEJ PSYCHOLOGII ROZWOJU CZŁOWIEKA Maria Kielar-Turska 20
1.1. Poglądy na dziecko i dzieciństwo 20
1.1.1. Obraz dzieciństwa w okresie średniowiecza 21
1.1.2. Obraz dzieciństwa w okresie Oświecenia i Romantyzmu 22
1.1.3. Obraz dzieciństwa w XIX wieku 23
1.1.4. Obraz dzieciństwa w XX wieku 23
1.1.5. Obraz dzieciństwa na początku XXI wieku 24
1.2. Prekursorzy badań nad rozwojem 25
1.2.1. Początki naukowych badań w XIX wieku 25
1.2.2. Prace okresu międzywojennego 29
1.2.3. Początki koncepcji rozwoju człowieka w ciągu życia 33
1.2.4. Prekursorzy badań nad rozwojem w Polsce 35
1.3. Krótka historia podstawowych dylematów w rozważaniach nad rozwojem 39
1.4. Przedmiot, zadania i działy współczesnej psychologii rozwojowej 40
1.5. Podsumowanie 43
2. NATURA ROZWOJU PSYCHICZNEGO Janusz Trempała 45
2.1. Pojmowanie rozwoju 45
2.1.1. Pojęcie rozwoju 45
2.1.2. Cechy zmian rozwojowych 48
2.2. mian rozwojowych 53
2.2.1. Zmiany ontogenetyczne 53
2.2.2. Czas i zakres występowania zmian 54
2.3. Mikro- i makroskopowe modele przebiegu zmian rozwojowych 55
2.2.3. Klasyfikacja uogólniająca 55
2.3.1. Mikro- i makrorozwój 55
2.3.2. Poziom makroskopowy 56
18. WSPIERANIE MŁODZIEŻY W ZAKRESIE SAMOPOZNANIA, PLANOWANIA WŁASNEGO ŻYCIA ORAZ PODEJMOWANIA DECYZJI DOTYCZĄCYCH WŁASNEJ PRZYSZŁOŚCI Maria Czerwińska-Jasiewicz 57
2.3.3. Poziom mikroskopowy 57
2.4. W kierunku ogólnego modelu przebiegu zmian rozwojowych 59
2.4.1. Indywidualny charakter zmian rozwojowych 60
2.4.2. Relacyjność zmian rozwojowych 62
2.5. Podsumowanie 65
3. MECHANIZM ZMIANY ROZWOJOWEJ Janusz Trempała 67
3.1. Natura a kultura 67
3.1.1. Dziedziczenie i dojrzewanie 67
3.1.2. Środowisko i nabywanie doświadczeń 70
3.2. Geny a środowisko 75
3.2.1. Odziedziczalność cech zachowania 75
3.2.2. Geny a środowisko w ciągu życia ludzkiego 77
3.2.3. Współdziałanie genów i środowiska w ciągu życia 78
3.3. W kierunku ogólnego modelu wyjaśniania zmian rozwojowych 80
3.3.1. Rozwój jako funkcja ogólnej sytuacji 80
3.3.2. Rozwój jako funkcjonowanie w procesie zmian o charakterze adaptacyjnym 81
3.3.3. Neorealizm w poszukiwaniu ogólnego modelu rozwoju 85
3.4. Podsumowanie 86
4. TEORIE ROZWOJU PSYCHICZNEGO Hanna Liberska 88
4.1. Klasyfikacje teorii rozwoju psychicznego 88
4.2. Wybrane teorie i koncepcje rozwoju człowieka 89
4.2.1. Teorie psychoanalityczne 89
4.2.2. Teorie behawiorystyczne i uczenia się 97
4.2.3. Teorie poznawcze 102
4.2.4. Teorie etologiczne 112
4.2.5. Podejście humanistyczne 119
4.2.6. Podejście socjologiczne 121
4.2.7. Podejście ekologiczne 122
4.2.8. Podejście kontekstualno-dialektyczne 124
4.3. Koncepcje rozwoju człowieka w polskiej literaturze psychologicznej 130
4.3.1. Koncepcja strukturacji i restrukturacji doświadczenia Tyszkowej 130
4.3.2. Koncepcja rozwoju aktywności Przetacznik‑Gierowskiej 132
4.3.3. Koncepcja rozwoju w cyklu życia indywidualnego Niemczyńskiego 134
4.3.4. Temporalny model rozwoju Trempały 136
4.3.5. Funkcjonalna koncepcja rozwoju Porębskiej 137
4.3.6. Biograficzna koncepcja rozwoju człowieka Pietrasińskiego 138
4.3.7. Koncepcja osobowości rozwojowej Obuchowskiego 140
4.4. Podsumowanie 142
5. BADANIE ROZWOJU PSYCHICZNEGO CZŁOWIEKA Janusz Trempała i Marian Olejnik 144
5.1. Podejścia badawcze w psychologii rozwojowej 144
5.1.1. Podejście skoncentrowane na zmiennych vs. na osobie 144
5.1.2. Podejście statyczne vs. dynamiczne 146
5.1.3. Paradygmat ilościowy vs. jakościowy 149
5.2. Plany badań rozwojowych 150
5.2.1. Ogólny Model Rozwoju Schaie’go 150
5.2.2. Strategie tradycyjne 151
5.2.3. Strategie sekwencyjne 153
5.3. Analiza danych o rozwoju: analiza różnic, analiza korelacji, dopasowanie modeli 154
5.4. Problemy etyczne w badaniach nad rozwojempsychicznym 157
5.5. Podsumowanie 159
II. ROZWÓJ PSYCHICZNY CZŁOWIEKA W POSZCZEGÓLNYCH OKRESACH ŻYCIA redakcja Maria Kielar-Turska 162
6. Okres prenatalny Dorota Kornas-Biela 164
6.1. Embrionalny okres życia 164
6.1.1. Biologiczne warunki poczęcia 164
6.1.2. Embrionalny rozwój człowieka 166
6.2. Płodowy okres życia 170
6.2.1. Rozwój fizyczny 170
6.2.2. Rozwój motoryczny 174
6.2.3. Rozwój zmysłów 176
6.2.4. Dojrzewanie układu nerwowego 180
6.2.5. Komunikacja prenatalna 183
6.3. Narodziny jako etap rozwojowy 186
6.2.6. Wykrywanie nieprawidłowości w rozwoju dziecka 186
6.4. Podsumowanie. Charakterystyka zmian rozwojowych w okresie prenatalnym 187
7. Wczesne dzieciństwo Marta Białecka-Pikul 189
7.1. Wiek niemowlęcy. Pierwszy rok życia 189
7.1.1. Noworodek 189
7.1.2. Rozwój psychomotoryczny niemowlęcia 191
7.1.3. Rozwój społeczny niemowlęcia: poznanie społeczne, komunikacja, przywiązanie 200
7.1.4. Rozwój emocjonalny, temperament i samoświadomość niemowląt 204
7.2. Wiek poniemowlęcy. Drugi i trzeci rok życia 206
7.2.1. Rozwój fizyczny i motoryczny 206
7.2.2. Rozwój poznawczy 207
7.2.3. Rozwój komunikacji i języka 209
7.2.4. Rozwój społeczny i emocjonalny 211
7.2.5. Rozwój pojęcia Ja, temperament i aktywność 213
7.3. Podsumowanie. Charakterystyka zmian rozwojowych w okresie wczesnego dzieciństwa 217
8. ŚREDNIE DZIECIŃSTWO – WIEK PRZEDSZKOLNY Maria Kielar-Turska 219
8.1. Rozwój fizyczny i motoryczny 219
8.2. Rozwój poznawczy 221
8.2.1. Sprawności percepcyjne 221
8.2.2. Funkcje zarządzające 222
8.2.3. Pamięć 223
8.2.4. Myślenie 225
8.2.5. Reprezentacja poznawcza 229
8.3. Sprawności językowe i komunikacyjne 232
8.4. Rozwój emocjonalny 236
8.5. Rozwój społeczny 238
8.6. Dziecięca moralność 240
8.7. Osobowość dziecka 241
8.8. Formy aktywności 243
8.9. Podsumowanie. Charakterystyka zmian rozwojowych w okresie średniego dzieciństwa 246
9. PÓŹNE DZIECIŃSTWO – MŁODSZY WIEK SZKOLNY Anna Kołodziejczyk 251
9.1. Rozwój fizyczny i motoryczny 252
9.2. Rozwój poznawczy 252
9.1.1. Rozwój fizyczny 252
9.1.2. Sprawność motoryczna 252
9.2.1. Rozwój myślenia logicznego 252
9.2.2. Zmiany rozwojowe w przetwarzaniu informacji 253
9.2.3. Obraz świata 257
9.3. Sprawności językowe i komunikacyjne 259
9.3.1. Świadomość językowa i rozumienie wypowiedzi 259
9.3.2. Sprawności komunikacyjne 259
9.3.3. Język pisany 260
9.4. Rozwój społeczny i emocjonalny 262
9.4.1. Rozwój percepcji społecznej 262
9.4.2. Rozwój relacji z innymi 262
9.4.3. Rozwój rozumienia i wyrażania emocji 264
9.5. Rozwój moralny 266
9.6. Osobowość 268
9.7. Formy aktywności 270
9.8. Podsumowanie. Charakterystyka zmian rozwojowych w okresie późnego dzieciństwa 271
10. DORASTANIE Anna Oleszkowicz i Alicja Senejko 276
10.1. Rozwój biologiczny 276
10.1.1. Rozwój fizyczny i motoryczny, czyli osiąganie wyglądu człowieka dorosłego 276
10.1.2. Rozwój seksualny – ku zachowaniom intymnym 278
10.2. Rozwój poznawczy 280
10.2.1. Przejście w myśleniu od prymatu rzeczywistości do prymatu możliwości 280
10.2.2. Rozwój świadomości: od świadomości praktycznej do autorefleksji 281
10.2.3. Rozwój poznawczy a myślenierelatywistyczne w okresie dorastania 281
10.2.4. Rozwój poznawczy w okresie dorastania z perspektywy teorii przetwarzania informacji 282
10.3. Rozwój emocjonalny 283
10.2.5. Pamięć w okresie dorastania 283
10.3.1. Od chwiejności do stabilizacji uczuciowej 283
10.3.2. Rozwój ku wyższej uczuciowości 285
10.4. Rozwój osobowości 286
10.4.1. Przejście od niespójnego i niestabilnego Ja do Ja zintegrowanego 286
10.4.2. Rodzaje sytuacji trudnych doświadczanych przez współczesnych dorastających 287
10.4.3. Tożsamość indywidualna jako najistotniejszy czynnik integrujący osobowość dorastających 288
10.4.4. Rozwój tożsamości 290
10.5. Rozwój moralny 291
10.5.1. Przejście od heteronomii do autonomii moralnej 291
10.5.2. motywacja zaangażowana w zachowanie etyczne 292
10.6. Rozwój społeczny 294
10.5.3. Płeć oraz kulturowe uwarunkowania rozwoju moralnego dorastających 294
10.6.1. Zmiany w relacjach z rodzicami i rówieśnikami 294
10.6.2. Odnajdywanie swojego miejsca w społeczeństwie 296
10.7. Zachowanie młodzieży – przegląd wybranych zagadnień 297
10.7.1. Zachowania pozytywne 297
10.7.2. Zachowania negatywne 298
10.8. Podstawowe formy aktywności 300
10.9. Podsumowanie. Charakterystyka zmian rozwojowych w okresie dorastania 300
11. WCZESNA DOROSŁOŚĆ Ewa Gurba 304
11.1. Wkraczanie w dorosłość 304
11.2. Pojęcie „dorosłości” w rozumieniu młodzieży i badaczy 306
11.3. Rozwój fizyczny 309
11.4. Rozwój emocjonalny i społeczny 310
11.4.1. Rozwój emocjonalny 310
11.4.2. Związki intymne 311
11.4.3. Małżeństwo i rodzina 312
11.4.4. Aktywność zawodowa 314
11.5. Rozwój poznawczy 315
11.5.1. Perspektywa psychometryczna 315
11.5.2. Perspektywa genetyczno‑epistemologiczna 316
11.6. Rozwój moralny 320
11.7. Osobowość młodego dorosłego, czyli o dojrzałości psychicznej 322
11.7.1. Zmiany w strukturze Ja 322
11.7.2. Zmiana i ciągłość w obrębie cech osobowości 323
11.7.3. Rozwój tożsamości 325
11.8. Podsumowanie. Charakterystyka zmian rozwojowych w okresie wczesnej dorosłości 326
12. ŚREDNIA DOROSŁOŚĆ Marian Olejnik 329
12.1. Rozwój fizyczny 329
12.1.1. Funkcje czuciowe 329
12.1.2. Funkcje psychomotoryczne 330
12.1.3. Ogólny stan zdrowia 330
12.2. Rozwój poznawczy 331
12.2.1. Inteligencja psychometryczna 331
12.2.2. Prywatne teorie inteligencji 332
12.2.3. Myślenie postformalne 333
12.2.4. Wiedza „ekspertywna” 333
12.3. Rozwój emocjonalny i społeczny 334
12.3.1. Kryzys wieku średniego 334
12.3.2. Rozwój uczestnictwa w pracy zawodowej 335
12.3.3. Aktywność społeczna w rodzinie 336
12.4. Rozwój osobowości 337
12.4.1. Modele stabilności 337
12.4.2. Modele wzrostu 339
12.5. Podsumowanie. Charakterystyka zmian rozwojowych w okresie średniej dorosłości 340
13. PÓŹNA DOROSŁOŚĆ Maria Straś-Romanowska 343
13.1. Wkraczanie w okres późnej dorosłości 343
13.2. Biologiczny wymiar starzenia się 344
13.2.1. Mechanizmy starzenia się 345
13.3. Społeczny wymiar starzenia się 347
13.3.1. Style funkcjonowania ludzi starszych 348
13.3.2. Role społeczne w późnej dorosłości 348
13.4. Starzenie się w wymiarze życia psychicznego 350
13.4.1. Zmiany dotyczące funkcji poznawczych 350
13.4.2. Starzenie się w wymiarze osobowości 354
13.4.3. Mądrość człowieka starego 359
13.5. Jakość życia w późnej dorosłości 361
13.6. Kres życia – umieranie 362
13.7. Podsumowanie. Charakterystyka zmian rozwojowych w okresie późnej dorosłości 364
III. STOSOWANA PSYCHOLOGIA ROZWOJOWA: WYBRANE ZAGADNIENIA redakcja Adam Niemczyński i Maria Czerwińska-Jasiewicz 368
Wiedza o rozwoju człowieka w sferze edukacji 369
14. PRAWIDŁOWOŚCI ROZWOJU SFERY METAPOZNAWCZEJ W TEORII I PRAKTYCE NAUCZANIA Maria Ledzińska i Ewa Czerniawska 370
14.1. Zmiany w świecie, zmiany w nauczaniu 370
14.2. Psychologia poznawcza jako kontekst analiz 371
14.3. Uczenie się w ujęciu poznawczym 372
14.4. Metapoznanie 373
14.4.1. Istota, struktura, rozwój 373
14.4.2. Związki metapoznania ze sferą poznawczą 374
14.4.3. Kontrola jako istotne ogniwo metapoznania 375
14.5. Metapoznanie w praktyce nauczania 376
14.5.1. Zasady nauczania z perspektywy poznawczej 376
14.5.2. Etapy nauczania 378
14.6. Podsumowanie 380
15. PRAKTYCZNE IMPLIKACJE WIEDZY O ROZWOJU SPOŁECZNO-MORALNYM Adam Niemczyński 381
15.1. Użyteczność wiedzy o rozwoju społeczno‑moralnym 381
15.2. badań nad rozwojem społeczno-moralnym 382
15.2.1. Natywizm i charakter moralny 382
15.2.2. Empiryzm i moralny hedonizm 384
15.3. Psychologia poznawczo-rozwojowa i jej intencjonalizm moralny 385
15.4. Strategia stosowania wiedzy o rozwoju społeczno‑moralnym 390
15.5. Podsumowanie 393
16. ZARZĄDZANIE EDUKACJĄ WSPIERAJĄCĄ ROZWÓJ INDYWIDUALNY UCZNIÓW Jan Łuczyński 396
16.1. Obszary edukacyjnego wspierania rozwoju 396
16.1.1. Nabywanie wiedzy 397
16.1.2. Orientacja w świecie wartości 398
16.1.3. Rozwijanie umiejętności interpersonalnych 400
16.1.4. Rozwijanie umiejętności funkcjonowania w świecie społecznym 404
16.1.5. Rozwijanie zdolności samopoznania i kierowania własnym rozwojem 405
16.2. Zarządzanie edukacyjne 407
16.3. Podsumowanie 408
Wiedza o rozwoju człowieka w sferze opieki psychologicznej 410
17. PRAKTYCZNA WIEDZA O ROZWOJU ŻYCIA RODZINNEGO Ludwika Wojciechowska 412
17.1. Rodzina: definicje i właściwości 412
17.2. Teorie rozwoju rodziny 413
17.3. Przemiany w życiu rodziny na tle rozwoju jej członków 419
17.4. Natura zmian w rodzinie w ciągu życia 422
17.5. Podsumowanie 422
18.1. Samopoznanie i samookreślenie jako główne zadania rozwojowe okresu dorastania 424
18.1.1. Samopoznanie w procesie kształtowania się tożsamości młodzieży 424
18.1.2. „Wrastanie” w społeczeństwo dorosłych a określanie siebie i swojej przyszłości przez młodzież 425
18.1.3. Rozwój orientacji przyszłościowej młodzieży a samopoznanie 425
18.1.4. Tworzenie koncepcji dotyczącej własnego życia oraz jego projektu 427
18.2. Planowanie własnej przyszłości przez młodzież w okresie dorastania 428
18.2.1. Style życia preferowane przez młodzież 428
18.3. Decyzje młodzieży dotyczące własnej przyszłości 429
18.2.2. Cele i plany życiowe młodzieży 429
18.3.1. Główne rodzaje decyzji życiowych młodzieży 429
18.3.2. Decyzje życiowe w kontekście teorii decyzji 430
18.4. Przygotowanie młodzieży do planowania własnego życia i podejmowania decyzji dotyczących własnej przyszłości 431
18.4.1. Podstawy teoretyczne oddziaływań 431
18.4.2. Oddziaływania dotyczące planowania własnego życia i podejmowania decyzji dotyczących własnej przyszłości przez młodzież 432
18.5. Podsumowanie 433
19. WSPOMAGANIE FUNKCJONOWANIA LUDZI STARZEJĄCYCH SIĘ Ludmiła Zając-Lamparska 436
19.1. Możliwości pomyślnego starzenia się 436
19.2. Wspomaganie funkcjonowania poznawczego osób starzejących się 438
19.2.1. Selektywna optymalizacja procesów poznawczych 438
19.2.2. Kompensacja w obszarze procesów poznawczych 441
19.2.3. Mądrość jako nowe jakościowo zjawisko w funkcjonowaniu poznawczym osób starzejących się 442
19.3. Wspomaganie funkcjonowania osób starzejących się na poziomie osobowościowym – samoocena i tożsamość 443
19.3.1. Selektywna optymalizacja i kompensacja w zakresie samooceny 443
19.3.2. Nowe jakościowo zjawiska w obszarze tożsamości 445
19.4. Podsumowanie 447
Zastosowania kliniczne wiedzy o rozwoju człowieka 449
20. WSPOMAGANIE ROZWOJU OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ Małgorzata Kościelska 450
20.1. Postacie niepełnosprawności intelektualnej 451
20.2. Geneza niepełnosprawności intelektualnej 451
20.2.1. Wady genetyczne 451
20.2.2. Uszkodzenia układu nerwowego 452
20.2.3. Choroby somatyczne i defekty percepcyjne w powstawaniu niepełnosprawności 452
20.2.4. inne formy patologii środowiska 453
20.2.5. Trauma psychiczna 453
20.2.6. Zaburzenia intrapsychiczne 453
20.2.7. Procesy inwolucyjne 453
20.2.8. Proces patologizacji rozwoju prowadzący do niepełnosprawności intelektualnej 453
20.3. Ogólne zasady wspomagania rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną 454
20.3.1. Wspomaganie biofizyczne 454
20.3.2. Wspomaganie środowiskowe 454
20.3.3. Wspomaganie pedagogiczne 455
20.3.4. Wspomaganie psychologiczne 455
20.4. Wybrane problemy i potrzeby osób niepełnosprawnych intelektualnie w różnych fazach życia 456
20.3.5. Wspomaganie ogólnospołeczne 456
20.4.1. Okres przed narodzeniem 456
20.4.2. Narodziny 457
20.4.3. Dzieciństwo 457
20.4.4. Okres szkolny 458
20.4.5. W kierunku dorosłości 459
20.5. Podsumowanie 461
21. WSPOMAGANIE OSÓB Z ZABURZENIAMI NALEŻĄCYMI DO AUTYSTYCZNEGO SPEKTRUM W PERSPEKTYWIE PSYCHOPATOLOGII ROZWOJOWEJ Ewa Pisula 463
21.1. Charakterystyka osób z zaburzeniami należącymi do autystycznego spektrum 463
21.2. Wspomaganie rozwoju dzieci z autyzmem 465
21.2.1. Wczesne wykrywanie i wczesna interwencja 466
21.2.2. Wspieranie rozwoju dziecka z autyzmem w wieku szkolnym 467
21.2.3. Trudności szkolne dzieci z autyzmem 468
21.3. Wspomaganie rozwoju młodzieży i dorosłych 469
21.3.1. Problemy związane z dorastaniem 469
21.4. Podsumowanie 470
21.3.2. Problemy rozwoju osób z autyzmem od dzieciństwa do dorosłości 470
SŁOWNIK SŁÓW KLUCZOWYCH 472
LITERATURA CYTOWANA 478
INDEKS NAZWISK 531
INDEKS RZECZOWY 544
WYKAZ ŹRÓDEŁ ILUSTRACJI 553
O AUTORACH 554