"Przedsiębiorstwo w biznesie międzynarodowym"
Identyfikator Librowy: 240652
Spis treści
Wstęp 14
Część I. Przedsiębiorstwo jako przedmiot poznania w biznesie międzynarodowym - zagadnienia teoretyczno-metodologiczne 24
1. Przedsiębiorstwo jako podmiot realnej gospodarki i przedmiot poznania naukowego 26
1.1. Przedsiębiorstwo jako podmiot sfery realnej 26
1.2. Przedsiębiorstwo jako przedmiot poznania w naukach ekonomicznych 33
2. Zakres pojęcia biznesu międzynarodowego 42
3. Interdyscyplinarny charakter biznesu międzynarodowego 50
4. Zagadnienie ekspansji zagranicznej a teorie przedsiębiorstwa 62
Zakończenie części I 70
Część II. Uwarunkowania kontekstualne zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw - poziom globalny, regionalny i mezoekonomiczny 72
5. Kontekst zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw - globalizacja, antyglobalizacja, deglobalizacja, regionalizacja 74
5.1. Uwagi terminologiczne i metodologiczne 74
5.2. Przyczyny, przejawy i skutki globalizacji 78
5.3. Przyszłość globalizacji 81
5.4. Podsumowanie 86
6. Mezoekonomiczne uwarunkowania zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw 90
6.1. Konkurencja na (wewnętrznym) rynku branżowym - model Portera 91
6.2. Koncepcja diamentu Portera 94
6.3. Czynniki internacjonalizacji i globalizacji branż - model Yipa 97
6.4. Synteza modeli Portera i Yipa 100
Zakończenie części II 102
Część III. Główne obszary refleksji nad zagraniczną ekspansją przedsiębiorstw w naukach ekonomicznych 104
7. Zagraniczna ekspansja przedsiębiorstw a teoria handlu międzynarodowego i teoria zagranicznych inwestycji bezpośrednich 108
7.1. Teoria handlu międzynarodowego a zagadnienie internacjonalizacji przedsiębiorstwa 109
7.1.1. Paradygmat międzynarodowej ekspansji przedsiębiorstwa (internacjonalizacji przedsiębiorstwa) a teoria handlu międzynarodowego 110
7.1.2. Przedsiębiorstwo w klasycznej teorii handlu międzynarodowego 111
7.1.3. Przedsiębiorstwo we współczesnej teorii wymiany międzynarodowej (teorii handlu międzynarodowego) - nowa teoria handlu międzynarodowego i nowa nowa teoria handlu międzynarodowego 114
7.2. Teoria zagranicznych inwestycji bezpośrednich a zagadnienie zagranicznej ekspansji (internacjonalizacji) przedsiębiorstwa - paradygmat zagranicznych inwestycji bezpośrednich a paradygmat zagranicznej ekspansji przedsiębiorstwa 119
7.2.1. Paradygmat zagranicznych inwestycji bezpośrednich 120
7.2.2. Przedsiębiorstwo w koncepcjach zagranicznych inwestycji bezpośrednich 121
7.2.2.1. Model cyklu życia produktu 122
7.2.2.2. Teoria oligopolu międzynarodowego 122
7.2.2.3. Teoria internalizacji 125
7.2.2.4. Eklektyczna teoria produkcji międzynarodowej 127
7.2.2.5. Teoria międzynarodowej transmisji zasobów 127
7.2.2.6. Teoria horyzontów globalnych 128
7.2.2.7. Teoria konkurencji globalnej 129
7.2.2.8. Teoria geobiznesu 130
7.3. Integracja teorii handlu międzynarodowego i teorii zagranicznych inwestycji bezpośrednich 132
7.2.2.9. Podsumowanie 132
8. Przegląd koncepcji teoretycznych przedsiębiorstwa międzynarodowego (PM) z perspektywy historycznej 134
8.1. Oczekiwania w stosunku do koncepcji teoretycznych PM 135
8.2. Co to jest przedsiębiorstwo międzynarodowe? 136
8.3. Pierwotne/tradycyjne teorie/koncepcje PM 138
8.4. Nowoczesne/współczesne teorie/koncepcje przedsiębiorstwa międzynarodowego na podstawie Pitelisa, Sugdena [eds. 1991] 140
8.5. Wczesne, niszowe, przejściowe teorie/koncepcje przedsiębiorstw międzynarodowych 150
8.6. Współczesne teorie przedsiębiorstw międzynarodowych na podstawie letto-Gillies [2005, 2011, 2019] 150
8.7. Współczesne teorie przedsiębiorstw międzynarodowych na podstawie Forsgrena [2008, 2013, 2017] 160
8.8. Podsumowanie 171
8.9. Współczesne teorie przedsiębiorstwa międzynarodowego na podstawie Cassona [2018] 176
8.10. Inne ujęcia istoty przedsiębiorstwa międzynarodowego 178
9. Współczesne teorie internacjonalizacji przedsiębiorstwa 180
9.1. Model sekwencyjny i jego rozwinięcia 180
9.2. Internacjonalizacja niekonwencjonalna, internacjonalizacja symultaniczna 192
9.3. Internacjonalizacja w ujęciu podejścia sieciowego 195
9.4. Internacjonalizacja w ujęciu przedsiębiorczości międzynarodowej - międzynarodowe nowe przedsięwzięcia i firmy born global 204
9.5. Internacjonalizacja - perspektywa zasobów, wiedzy, umiejętności, kompetencji, zdolności i uczenia się 207
Zakończenie części III 209
Część IV. Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw - motywy, definicje, poziomy, rodzaje i mierniki oraz pojęcie strategii globalnej 210
10. Motywy zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw 212
11. Koncepcje i definicje strategii przedsiębiorstwa 220
12. Poziomy strategii przedsiębiorstwa 226
13. Strategia internacjonalizacji przedsiębiorstwa i strategia dezinternacjonalizacji oraz reinternacjonalizacji 228
14. Rodzaje strategii internacjonalizacji 232
15. Strategia konkurencyjna na rynkach zagranicznych 236
16. Strategie funkcjonalne a ekspansja zagraniczna 242
16.1. Strategie lokalizacji działalności 244
16.2. Strategie marketingowe 245
16.3. Strategie zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie międzynarodowym 245
16.4. Strategie finansowe i rachunkowości 246
16.5. Strategie w zakresie organizowania działalności przedsiębiorstwa międzynarodowego 247
17. Pomiar internacjonalizacji przedsiębiorstwa 250
18. Strategia globalna przedsiębiorstwa 252
Zakończenie części IV 258
Część V. Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw - sposoby wejścia na rynki zagraniczne 260
19. Sposoby wejścia na rynki zagraniczne - przegląd ogólny i typologie 262
20. Eksport 266
21. Kooperacja niekapitalowa - licencjonowanie 274
22. Kooperacja niekapitalowa - franczyza 284
23. Kooperacja niekapitalowa - kontrakty menedżerskie 288
24. Kooperacja niekapitalowa - kontrakty na inwestycje pod klucz 292
25. Kooperacja niekapitalowa - kontrakty na poddostawy 296
26. Kooperacja kapitalowa - joint ventures 298
27. Międzynarodowe sojusze strategiczne 302
28. Samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej za granicą - własne filie i oddziały na rynkach zagranicznych 308
29. Zróżnicowanie form zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw 316
30. Ewolucja form obsługi rynku zagranicznego 322
31. Kombinacja sposobów obsługi rynku zagranicznego - alternatywa (substytucja) czy komplementarność (współwystępowanie) 324
Zakończenie części V 325
Aneks 1. Przykład zastosowania teorii kosztów transakcyjnych do analizy kwestii pośrednictwa w handlu zagranicznym 328
A1.1. Wstęp 328
A1.2. Charakterystyka teorii kosztów transakcyjnych 329
A1.3. Problem pośrednictwa w handlu zagranicznym w ujęciu teorii kosztów transakcyjnych 331
A1.4. Propozycje rozwiązania problemu w tradycyjnej literaturze ekonomicznej i marketingowej - kryteria alokacji funkcji w układzie eksportowym 333
A1.5. Wpływ czynnika skali działalności na strukturę układu eksportowego 337
A1.5.1. Czynnik skali w odniesieniu do wielkości obrotów jednym towarem (czynnik koncentracji obrotów) 337
A1.5.2. Czynnik skali w znaczeniu szerokości asortymentu 339
A1.5.3. Czynnik skali w ujęciu transakcyjno-informacyjnym 341
A1.5.4. Czynnik skali w ujęciu finansowo-kredytowym 343
A1.6. Propozycja rozwiązania problemu z wykorzystaniem teorii kosztów transakcyjnych 344
A1.6.1. Specyficzność zasobów 345
A1.6.2. Niepewność 348
A1.6.3. Częstotliwość 349
Część VI. Metody wyboru sposobu wejścia na rynki zagraniczne 354
32. Podstawowe modele, reguły i podejścia do wyboru strategii wejścia 356
33. Kryteria wyboru strategii wejścia na rynki zagraniczne 362
34. Metody wyboru oparte na rachunku ekonomicznym 368
34.1. Rachunek kosztów produkcji eksportowej i kosztów produkcji za granicą - model Vernona 368
34.2. Wybór między eksportem zagranicznym a produkcją zagraniczną - model Hirscha 369
34.3. Skala działań za granicą - model Buckleya i Cassona 369
34.4. Model wyboru między eksportem, licencjonowaniem i inwestycją zagraniczną na bazie teorii eklektycznej - model Roota 371
34.5. Prosta formalizacja wyboru sposobu prowadzenia działalności na rynku zagranicznym - model Welcha, Benito i Petersena 373
34.6. Rachunek kosztów i korzyści kooperacji - model Contractora i Lorange’a 374
34.7. Model wyboru między licencją, aliansem strategicznym i filią - model Contractora i Blake’a 376
34.8. Rachunek kosztów transakcyjnych - model Anderson i Gatignona 380
34.9. Kalkulacja opłacalności - procedura Jeanneta i Hennesseya 384
34.10. Analiza strategii wejścia na rynki zagraniczne według Buckleya i Cassona - rozszerzenie podejścia do internalizacji 386
35. Metody wyboru na podstawie etapu rozwoju i fazy internacjonalizacji 396
35.1. Faza cyklu życia produktu/branży - model Vernona 397
35.2. Procedura wyboru adekwatnej fazy internacjonalizacji - drzewo decyzyjne Brooke’a 399
36. Metody wyboru wielokryteriowego 402
36.1. Model uproszczony - Stonehouse’a, Hamilla, Campbella, Purdiego 403
36.2. Procedura Roota 403
36.3. Procedura Strathclyde 407
Zakończenie części VI 409
Część VII. Wątki normatywne i prospektywne zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw 412
37. Ogólnogospodarcze konsekwencje internacjonalizacji przedsiębiorstw w sferze innowacyjności, produktywności i konkurencyjności gospodarki oraz rekomendacje dla polityki gospodarczej sprzyjającej zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw 414
37.1. Założenia wstępne 415
37.2. Kanały wpływu: triada a współpraca gospodarcza z zagranicą - mapa możliwości 416
37.3. Co na to teoria? Mapa wyjaśnień teoretycznych 419
37.4. Mapa wyników badań empirycznych 423
37.5. Mapa rekomendacji dla polityki gospodarczej 429
37.6. Podsumowanie 435
38. Perspektywy internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw i zalecenia dla strategii firm podejmujących ekspansję zagraniczną 436
38.1. Perspektywy internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw 436
38.2. Zalecenia dla strategii firm podejmujących ekspansję zagraniczną 440
39. Kryzysy gospodarcze a biznes międzynarodowy na przykładzie pandemii COVID-19 - refleksje na gorąco 446
39.1. Jak poradzić sobie z koronawirusem? 446
39.2. Koronawirus niejeden ma wymiar 450
39.3. Przyszłość globalizacji - czy pandemia COVID-19 zabije globalizację? 453
39.3.1. Istota globalizacji 453
39.3.2. Scenariusze rozwoju globalizacji 456
40. Kierunki dalszych badań 462
Zakończenie części VII 465
Bibliografia 468
Indeks 494