"Teoria uczenia się w perspektywie konstruktywistycznej"

Identyfikator Librowy: 244204

Spis treści

Wstęp 8

1. Filozoficzne korzenie konstruktywizmu 16

1.1. Konstruktywizm epistemologiczny Ernsta von Glasersfelda 19

1.2. Wiedza i poznanie w radykalnym konstruktywizmie 22

1.3. Konstruktywizm a antyrealizm 24

2. Procesy poznawcze a konstruowanie wiedzy w umyśle człowieka 28

2.1. Czym są stany mentalne? 34

2.2. Reprezentacje mentalne 38

2.3. Doświadczenie percepcyjne a proces tworzenia wiedzy 50

3. Rola języka w procesie myślenia 56

3.1. Język jako nośnik/ucieleśnienie myśli 57

3.2. Do czego służy język? 64

4. Poznawcza rola języka i komunikacji 74

4.1. Komunikacja i poznanie Dana Sperbera i Deirdre Wilson 80

4.2. Teoria relewancji 83

4.3. Czym jest i jak powstaje kontekst? 92

4.4. Teoria relewancji w kontekście koncepcji uczenia się 95

5. Teoria uczenia się w perspektywie konstruktywizmu 110

5.1. Poznawczy aspekt uczenia się 111

5.2. Językowy aspekt uczenia się 121

6. Czy konstruktywistyczny model kształcenia wspiera krytyczne myślenie? 128

6.1. Czym jest krytyczne myślenie? 129

6.2. Krytyczne myślenie w konstruktywistycznym modelu wiedzy 133

6.3. Jak konstruktywizm dydaktyczny wyzwala krytyczne myślenie? 135

7. Rola myślenia kontrfaktycznego w konstruktywistycznym modelu kształcenia 138

7.1. Myślenie kontrfaktyczne 140

7.2. Teoria sprawiedliwości Johna Rawlsa jako przykład myślenia proceduralnego 142

7.3. Myślenie proceduralne i jego edukacyjne użycie 147

8. Problem-based learning i jego konstruktywistyczne konsekwencje 154

8.1. Czym jest problem-based learning 154

8.2. Problem-based learning jako element edukacji konstruktywistycznej 159

8.3. Dlaczego PBL nie jest metodą projektów 162

Zakończenie 166

Bibliografia 172

Summary 188