"Podmiotowość w pracy socjalno-wychowawczej z rodziną"
Identyfikator Librowy: 244258
Spis treści
Strona tytułowa 2
Spis treści 4
Wstęp 6
I. CZĘŚĆ TEORETYCZNA 10
Rozdział 1. Podmiotowość w dyskursywnych przestrzeniach nauk humanistyczno-społecznych 11
1.1. Wielość koncepcji podmiotowości – inspiracje do pracy z rodziną 11
1.1.1. Podmiotowość w myśli filozoficznej 11
1.1.2. Socjologiczne refleksje nad podmiotowością 13
1.1.3. Psychologiczne koncepcje podmiotowości 13
1.1.4. Podmiotowość w perspektywie pedagogicznej 16
1.2. Tropy podmiotowości w pedagogice społecznej 19
1.2.1. Siły społeczne w rozmyślaniu o podmiotowości 19
1.2.2. Idea empowermentu jako myśl o upodmiotowieniu 20
1.3. Koncepcja dwupodmiotowości a aktorzy sytuacji pomocowej 22
1.2.3. Podmiot w różnych relacjach z rzeczywistością 22
Rozdział 2. Asystentura rodziny w kontekście pracy socjalno-wychowawczej 25
2.1. Geneza i realia tworzenia się asystentury rodziny w Polsce 25
2.2. Asystent rodziny jako profesjonalista w pracy socjalno-wychowawczej z rodziną 28
2.3. Podmiotowe refleksje w pracy socjalno-wychowawczej asystentów rodziny z dzieckiem i z rodzinami 29
2.4. Przegląd badań nad asystenturą rodziny w pomocy społecznej i systemie wspierania rodzin 32
Rozdział 3. Konstruktywistyczny ogląd rzeczywistości pomocowej 35
3.1. Konstruktywistyczne przesłanki do pracy socjalno-wychowawczej z rodziną 35
3.2. Konstruktywna praca socjalna 38
3.3. Praca socjalna oparta na zasobach 39
3.3.1. Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach (PSR) 40
3.3.2. Modele pracy z rodziną wykorzystujące zasoby rodziny 41
II. CZĘŚĆ BADAWCZA 45
Rozdział 4. Proces badawczy – ustalenia i realizacja 46
4.1. Możliwości badania podmiotowości w procesie wspierania rodziny i pomagania jej w świetle paradygmatu interpretatywno-konstruktywistycznego 46
4.2. W poszukiwaniu strategii badawczej – badania fenomenograficzne 47
4.2.1. Ontologiczno-epistemologiczne założenia podejścia fenomenograficznego 48
4.2.2. Koncepcje, kategorie opisu i anatomia doświadczenia 49
4.3. Przedmiot, cel i problematyka badawcza 50
4.4. Postępowanie badawcze 52
4.4.1. Gromadzenie materiału badawczego 52
4.4.2. Dobór próby do badań 53
4.4.3. Analiza danych 55
Rozdział 5. Rekonstrukcja sposobów doświadczania podmiotowości przez asystentów rodziny. Analiza wyników badań 57
5.1. Podmiotowość asystentów rodziny 59
5.1.1. Doświadczanie podmiotowości przez asystentów rodziny jako bycie samoświadomym 60
5.1.2. Doświadczanie podmiotowości przez asystentów rodziny jako określanie własnych granic 62
5.1.3. Doświadczanie podmiotowości przez asystentów rodziny jako bycie sprawczym 68
5.2. Podmiotowość rodziny w procesie pomagania 72
5.2.1. Doświadczanie podmiotowości rodziny przez asystentów rodziny jako oczekiwanie na jej gotowość do zmiany swojej sytuacji 72
5.2.2. Doświadczanie podmiotowości rodziny przez asystentów rodziny jako szanowanie jej prawa do wolności wyboru i brania odpowiedzialności za dokonywane wybory 77
5.2.3. Doświadczanie podmiotowości rodziny przez asystentów rodziny jako sięganie do jej zasobów 87
5.2.4. Doświadczanie podmiotowości rodziny przez asystentów rodziny jako jej upełnomocnienie 89
5.3. „Podwójny efekt empowermentu”114 – asystentura rodziny i jej upełnomocniające założenia w strukturach systemu pomocy społecznej 95
5.3.1. Doświadczanie bycia asystentem rodziny w systemie pomocy społecznej 95
5.3.2. Doświadczanie bycia asystentem rodziny w relacji z pracownikiem socjalnym 100
Rozdział 6. (Nie)oczywiste sensy i znaczenia podmiotowości w pracy socjalno-wychowawczej z rodziną[1] 106
6.1. Asystenci rodziny w „przestrzeni własnych opisów” – integracja osobistego i zawodowego „ja” 106
6.2. Rodzina jako twórca swojej sytuacji 109
6.3. Uwspólniona przestrzeń rozumienia upełnomocniającej idei asystentury rodziny w organizacjach uczących się 114
Zakończenie 117
Bibliografia 124
Akty prawne 135
Przypisy 136
O Autorce 155
Strona redakcyjna 156