"Superwizja. Jak chronić się przed wypaleniem zawodowym i utratą zdrowia"
Identyfikator Librowy: 245122
Spis treści
Od autorki | str 11
Wstęp | str 13
1.1. Superwizja – co to takiego? | str 19
Mity i fakty na temat superwizji – na początek | str 19
1.2. Dla kogo przeznaczona jest superwizja? | str 20
1.3. Po co poddawać swą pracę superwizji? | str 21
1.4. Co dzieje się podczas superwizji? – słów parę o zjawiskach tam omawianych | str 22
1.4.1. Przeniesienie – cóż to takiego i jak je rozpoznać w codziennych relacjach? | str 22
1.4.2. Przeciwprzeniesienie – czym się przejawia i kogo dotyczy? | str 23
1.5. Jakie warunki uczestnictwa mogą zapewnić powodzenie superwizji? | str 24
1.6. Czy superwizja pełni funkcję ochronną wobec wypalenia zawodowego? | str 25
1.7. Co lepsze – superwizja czy coaching? | str 26
1.8. Czy udział w superwizji własnej pracy wymaga szczególnych przygotowań? | str 27
2.1. Ewolucja zakresu znaczeniowego pojęcia „superwizja” | str 29
Istota superwizji – pojęcie, rodzaje i obszary zastosowań | str 29
2.2. Rodzaje superwizji oraz obszary jej zastosowań | str 33
3.1. Profesjonalne wsparcie w miejscu pracy jako strategia w redukcji stresu i jego konsekwencji | str 45
Wsparcie w miejscu pracy jako czynnik ochrony przed wypaleniem zawodowym i utratą zdrowia | str 45
3.2. Zdrowotne skutki stresu | str 50
3.3. Wypalenie zawodowe jako konsekwencja chronicznego stresu w miejscu pracy | str 54
3.4. Superwizja jako profesjonalna forma wsparcia i ochrony przed wypaleniem zawodowym – przegląd badań | str 59
Superwizja konsultacyjna jako ciągły i pogłębiony proces psychoedukacyjny | str 64
4.1. Cele superwizji konsultacyjnej jako formy zapobiegania wypaleniu zawodowemu | str 65
4.2. Czym różni się pogłębiona psychoedukacja od zwykłej edukacji? | str 67
4.3. Zjawiska i procesy będące przedmiotem pogłębionej analizy superwizyjnej | str 70
4.3.1. Przeniesienie – pojęcie, rodzaje, możliwości rozpoznania | str 71
4.3.2. Przeciwprzeniesienie – istota, przejawy, źródła pochodzenia | str 76
4.4. Przebieg sesji superwizyjnej – czyli czego po kolei można się spodziewać? | str 79
4.5. Grupa Balinta jako szczególna forma analitycznej superwizji konsultacyjnej | str 85
Prawo polskie wobec ochrony zdrowia osób aktywnych zawodowo | str 87
5.1. Prawo polskie wobec superwizji jako formy ochrony zdrowia i przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu | str 95
6.1. Możliwe źródła niepowodzeń superwizji | str 101
Dobre i złe praktyki superwizyjne – słów parę z doświadczeń superwizora | str 101
6.1.1. Nieufność uczestników superwizji – co ją rodzi? | str 102
6.1.2. Niechęć pracowników do rozwoju i doskonalenia zawodowego | str 104
6.1.3. Przymus uczestnictwa w superwizji | str 106
6.1.4. Chaos organizacyjny w firmie | str 108
6.1.5. Superwizor jako źródło niepowodzenia superwizji | str 109
6.1.6. Incydentalność superwizji | str 112
6.2. Czynniki sprzyjające powodzeniu superwizji | str 113
6.2.1. Zapewnienie poczucia bezpieczeństwa uczestnikom superwizji | str 113
6.2.2. Budowanie zaufania pomiędzy superwizantami i superwizorem | str 114
6.2.3. Przestrzeganie zasady dyskrecji – czyli wzajemna lojalność stron | str 115
6.2.4. Dojrzałość pracownika i chęć rozwoju osobistego | str 115
6.2.5. Dobrowolność uczestnictwa w superwizji | str 116
6.3. Przykłady dobrych praktyk – z doświadczeń superwizora | str 117
Kompetentny superwizor – co znaczy trafić w dobre ręce? | str 135
7.1. Wiedza i umiejętności, czy coś więcej? Co buduje profesjonalizm superwizora? | str 136
7.2. Standardy etyczno-moralne superwizora jako fundament w budowaniu autorytetu | str 141
7.3. Superwizor czy coach? – w służbie odpowiedzialności i w trosce o bezpieczeństwo | str 144
7.3.1. Dylematy wokół istoty oraz rodzajów coachingu | str 144
7.3.2. Wątpliwości w zakresie metod wykorzystywanych przez coachów | str 148
7.3.3. Model kompetencji profesjonalnego coacha według ICF | str 151
7.3.4. Wątpliwości natury etycznej oraz formalno-prawnej dotyczące coachingu | str 154
7.4. Na co warto uważać, decydując się na wybór formy superwizji oraz osoby superwizora? | str 156
Czy jesteś gotów do poddania swej pracy superwizji? | str 160
Zakończenie | str 167
Bibliografia | str 171
Spis rycin | str 181