"Superwizja. Jak chronić się przed wypaleniem zawodowym i utratą zdrowia"

Identyfikator Librowy: 245122

Spis treści

Od autorki | str 11

Wstęp | str 13

1.1. Superwizja – co to takiego? | str 19

Mity i fakty na temat superwizji – na początek | str 19

1.2. Dla kogo przeznaczona jest superwizja? | str 20

1.3. Po co poddawać swą pracę superwizji? | str 21

1.4. Co dzieje się podczas superwizji? – słów parę o zjawiskach tam omawianych | str 22

1.4.1. Przeniesienie – cóż to takiego i jak je rozpoznać w codziennych relacjach? | str 22

1.4.2. Przeciwprzeniesienie – czym się przejawia i kogo dotyczy? | str 23

1.5. Jakie warunki uczestnictwa mogą zapewnić powodzenie superwizji? | str 24

1.6. Czy superwizja pełni funkcję ochronną wobec wypalenia zawodowego? | str 25

1.7. Co lepsze – superwizja czy coaching? | str 26

1.8. Czy udział w superwizji własnej pracy wymaga szczególnych przygotowań? | str 27

2.1. Ewolucja zakresu znaczeniowego pojęcia „superwizja” | str 29

Istota superwizji – pojęcie, rodzaje i obszary zastosowań | str 29

2.2. Rodzaje superwizji oraz obszary jej zastosowań | str 33

3.1. Profesjonalne wsparcie w miejscu pracy jako strategia w redukcji stresu i jego konsekwencji | str 45

Wsparcie w miejscu pracy jako czynnik ochrony przed wypaleniem zawodowym i utratą zdrowia | str 45

3.2. Zdrowotne skutki stresu | str 50

3.3. Wypalenie zawodowe jako konsekwencja chronicznego stresu w miejscu pracy | str 54

3.4. Superwizja jako profesjonalna forma wsparcia i ochrony przed wypaleniem zawodowym – przegląd badań | str 59

Superwizja konsultacyjna jako ciągły i pogłębiony proces psychoedukacyjny | str 64

4.1. Cele superwizji konsultacyjnej jako formy zapobiegania wypaleniu zawodowemu | str 65

4.2. Czym różni się pogłębiona psychoedukacja od zwykłej edukacji? | str 67

4.3. Zjawiska i procesy będące przedmiotem pogłębionej analizy superwizyjnej | str 70

4.3.1. Przeniesienie – pojęcie, rodzaje, możliwości rozpoznania | str 71

4.3.2. Przeciwprzeniesienie – istota, przejawy, źródła pochodzenia | str 76

4.4. Przebieg sesji superwizyjnej – czyli czego po kolei można się spodziewać? | str 79

4.5. Grupa Balinta jako szczególna forma analitycznej superwizji konsultacyjnej | str 85

Prawo polskie wobec ochrony zdrowia osób aktywnych zawodowo | str 87

5.1. Prawo polskie wobec superwizji jako formy ochrony zdrowia i przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu | str 95

6.1. Możliwe źródła niepowodzeń superwizji | str 101

Dobre i złe praktyki superwizyjne – słów parę z doświadczeń superwizora | str 101

6.1.1. Nieufność uczestników superwizji – co ją rodzi? | str 102

6.1.2. Niechęć pracowników do rozwoju i doskonalenia zawodowego | str 104

6.1.3. Przymus uczestnictwa w superwizji | str 106

6.1.4. Chaos organizacyjny w firmie | str 108

6.1.5. Superwizor jako źródło niepowodzenia superwizji | str 109

6.1.6. Incydentalność superwizji | str 112

6.2. Czynniki sprzyjające powodzeniu superwizji | str 113

6.2.1. Zapewnienie poczucia bezpieczeństwa uczestnikom superwizji | str 113

6.2.2. Budowanie zaufania pomiędzy superwizantami i superwizorem | str 114

6.2.3. Przestrzeganie zasady dyskrecji – czyli wzajemna lojalność stron | str 115

6.2.4. Dojrzałość pracownika i chęć rozwoju osobistego | str 115

6.2.5. Dobrowolność uczestnictwa w superwizji | str 116

6.3. Przykłady dobrych praktyk – z doświadczeń superwizora | str 117

Kompetentny superwizor – co znaczy trafić w dobre ręce? | str 135

7.1. Wiedza i umiejętności, czy coś więcej? Co buduje profesjonalizm superwizora? | str 136

7.2. Standardy etyczno-moralne superwizora jako fundament w budowaniu autorytetu | str 141

7.3. Superwizor czy coach? – w służbie odpowiedzialności i w trosce o bezpieczeństwo | str 144

7.3.1. Dylematy wokół istoty oraz rodzajów coachingu | str 144

7.3.2. Wątpliwości w zakresie metod wykorzystywanych przez coachów | str 148

7.3.3. Model kompetencji profesjonalnego coacha według ICF | str 151

7.3.4. Wątpliwości natury etycznej oraz formalno-prawnej dotyczące coachingu | str 154

7.4. Na co warto uważać, decydując się na wybór formy superwizji oraz osoby superwizora? | str 156

Czy jesteś gotów do poddania swej pracy superwizji? | str 160

Zakończenie | str 167

Bibliografia | str 171

Spis rycin | str 181