"Kwartalnik Pedagogiczny 2019/2 (252)"

Identyfikator Librowy: 246279

Spis treści

Irena Wojnar – Gaston Mialaret. Ostatni animator idei Nowego Wychowania 9

Stefan Mieszalski – Ewolucjonizm wobec kwestii: natura versus kultura – konteksty edukacyjne 24

Krystyna Mihułka, Joanna Chojnacka-Gärtner – A jednak osobowość! Dobry nauczyciel języka obcego w świetle wypowiedzi polskich uczniów i studentów 38

Krzysztof Lindstedt – Zmiany w Ja na gruncie teorii Jeana-Claude Kaufmanna 54

Agnieszka Rumianowska – Pedagogika wobec problematyczności bytu ludzkiego. O konfliktach w życiu człowieka 70

Dorota Pauluk – Akademickie ocenianie i jego niezamierzone konsekwencje. Od wymiaru ukrytego do nowej kultury oceniania 86

Beata Mydłowska – Kompetencje zawodowe w kontekście zasad komunikacji dydaktycznej i możliwości oceny pracy nauczycieli 102

Miłosz Gołyszny – Wybrane czynniki warunkujące kompetencje szkolne z perspektywy współczesnych neuronauk i nauk pedagogicznych 122

Elżbieta Łuczak – Współczesne zagrożenia dla zdrowia psychicznego młodzieży – nowymi wyzwaniami edukacyjnymi 150

Tomasz Knopik, Urszula Oszwa, Ewa Domagała-Zysk – Diagnoza funkcjonalna jako standard pomocy psychologiczno-pedagogicznej – od założeń teoretycznych do praktyki diagnostyczno-terapeutycznej 163

Kazimierz Pierzchała – Rola duszpasterstwa więziennego w resocjalizacji penitencjarnej, w kontekście badań własnych i dyskursu naukowego 176

Justyna Siemionow – Ojcostwo – w wypowiedziach dorosłych sprawców przestępstw, odbywających karę pozbawienia wolności 199

C O L L O Q U I AAgnieszka Cybal-Michalska – Management for leadership – on the need for proactivity 219

Christopher Bezzina, Joanna Madalinska-Michalak – Nurturing the leadership that matters in a time of uncertainty 231

Mirosław Woznica – Education as edification: Richard Rorty’s neo-pragmatist philosophy of education 242

Gilles Séraphin – La recherche sur la protection de l’enfance en France: Etat des lieux et enjeux 254

MATERIAŁY I SPRAWOZDANIA Z BADAŃKatarzyna Lichtanska – Opinie rodziców na temat jakości współpracy oraz wsparcia uzyskiwanego w procesie terapeutycznym ich dziecka z niepełnosprawnością.Raport z badan 271

Ewa Wasilewska-Kaminska, Jerzy Marek – Reforma oswiatowa a zadania dyrektora szkoły 284

R E C E N Z J EJoanna Madalinska-Michalak – Children and Youth in Varied Socio-Cultural Contexts. Theory, Research, Praxis, pod redakcja naukowa Urszuli Markowskiej-Manisty 302

Adam Janas – Mark Lilla, Koniec liberalizmu, jaki znamy. Requiem dla polityki tożsamości 307

Izabella Kust – Badanie. Dojrzewanie. Rozwój (na drodze do doktoratu). Odrębność metodologiczna a dyscyplinarność danej dziedziny wiedzy, praca zbiorowa pod redakcja Franciszka Szloska 312

Noty o Autorach 325