"Kwartalnik Pedagogiczny 2019/1 (251)"
Identyfikator Librowy: 246313
Spis treści
ARTICLESDorota Klus-Stańska – Personal knowledge as a turning point in teaching theory and practice 7
ARTYKUŁYDorota Klus-Stańska – Wiedza osobista uczniów jako punkt zwrotny w teorii i praktyce dydaktycznej 7
Alexander Połonnikow, Natalia Korczałowa – Learning from… “the Imagined Other” 21
Alexander Połonnikow, Natalia Korczałowa – Uczyć się od... „wyimaginowanego Innego” 21
Ewa Filipiak – Networks of cooperation and teachers’ self-education – the appearance of change or space for opportunities to develop the school culture and its participants 33
Ewa Filipiak – Sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli – pozory zmiany czy przestrzeńmożliwości rozwoju kultury szkoły i jej uczestników 33
Agnieszka Gromkowska-Melosik – International tests of English: Japanese paradoxes and controversies 47
Agnieszka Gromkowska-Melosik – Międzynarodowe testy języka angielskiego: japońskie paradoksy i kontrowersje 47
Wojciech Siegień – Metonimie wojny w Polsce i Rosji. O pamięci w warunkach postapokaliptycznych 59
Wojciech Siegień – Metonymy of war in Poland and Russia. On memory in post-apocalyptic conditions 59
Agnieszka Kruszwicka, Michał Klichowski – Cyberparki jako hybrydowe przestrzenie uczenia się: rozważania na marginesie projektu COST 71
Agnieszka Kruszwicka, Michał Klichowski – CyberParks as hybrid learning spaces: reflections on the COST project 71
MATERIALS AND RESEARCH REPORTSMaria Groenwald – Mutuality in learning 85
MATERIAŁY I SPRAWOZDANIA Z BADAŃMaria Groenwald – Wzajemność w uczeniu się 85
Marzenna Nowicka – Learning from practitioners and from school and kindergarten practice – reflections on barriers to peripheral participation 99
Marzenna Nowicka – Uczenie się od praktyków i z praktyki szkolnej – refleksje o barierach peryferyjnego uczestnictwa 99
Anna Józefowicz – Czego można nauczyć się z literatury dla dzieci, prezentującej dzieciństwo naznaczone doświadczaniem uchodźstwa? 113
Anna Józefowicz – What can be learned from children’s literature presenting childhood marked by the experience of exile? 113
Grażyna Szyling – Dydaktyki stabilne, pogranicze oraz in statu nascendi. Rozważania o książce Doroty Klus-Stańskiej: Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce 127
Grażyna Szyling – Stable, borderline and in statu nascendi didactics. Deliberations on Dorota Klus-Stańska’s book, Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce 127
COLLOQUIAIrina Manokha – To learn from … different generations: some important issues 139
COLLOQUIAIrina Manokha – To learn from … different generations: some important issues 139
Agnieszka Nowak-Łojewska, Leah O’Toole, Claire Regan, Manuela Ferreira – „To learn with” in the view of the holistic, relational and inclusive education 151
Agnieszka Nowak-Łojewska, Leah O’Toole, Claire Regan, Manuela Ferreira – “To learn with” in the view of the holistic, relational and inclusive education 151
Nina L. Sungurova, Natalya B. Karabushchenko, Mikhailova Daria – Self-organisation of students’ activity as a condition of effective electronic educational communication 163
Nina L. Sungurova, Natalya B. Karabushchenko, Mikhailova Daria – Self-organization of students’ activity as a condition of effective electronic educational communication 163
Leah O’Toole, Claire Regan, Agnieszka Nowak-Łojewska – „To learn with” as an alternative voice for children’s education. Introduction to a European Project: Teaching for Holistic, Relational and Inclusive Early Childhood Education (THRIECE) 175
Leah O’Toole, Claire Regan, Agnieszka Nowak-Łojewska – “To learn with” as an alternative voice for children’s education. Introduction to a European Project: Teaching for Holistic, Relational and Inclusive Early Childhood Education (THRIECE) 175
Michał Daszkiewicz, Laura Kerslake – Dialogue-based school practices as a means of reducing conceptual fossilisation in language learning 183
Michał Daszkiewicz, Laura Kerslake – Dialogue-based school practices as a means of reducing conceptual fossilisation in language learning 183