"Nauczyciel-wychowawca (nie)wspierający ucznia – o znaczeniu nauczycielskich kompetencji społecznych"

Identyfikator Librowy: 246857

Spis treści

Wprowadzenie 8

1. O pomaganiu i wspieraniu w systemie edukacyjnym 12

2. Rola nauczyciela-wychowawcy we wspieraniu ucznia (między założeniami a realiami) 21

3. O roli wychowawcy oczami uczestników relacji (przyczynki narracyjne) 40

4. Nauczycielskie kompetencje społeczne – refleksje wprowadzające 58

5. Nastolatki o swoich wychowawcach 71

5.1. Metodologiczne podstawy badań 71

5.2. Wybrane aspekty roli wychowawcy w perspektywie uczniowskiej 76

5.3. Uczniowskie oceny i emocje wobec wychowawcy 91

5.4. Wychowawcy wobec problemu uczniowskiego – poszukiwanie wsparcia z inicjatywy nastolatków (percepcja adolescentów) 114

5.5. Wychowawcy wobec problemu zespołu klasowego (percepcja adolescentów) 126

5.6. Słowami uczniów – adolescenci o swoich wychowawcach 135

6. Nauczyciele o swoich kompetencjach społecznych 146

6.1. Metodologiczne podstawy badań 146

6.2. Profil nauczycielskich kompetencji społecznych 151

7. Możliwości rozwoju nauczycielskich kompetencji społecznych – refleksje podsumowujące 161

Postscriptum 172

Bibliografia 174

Summary: The Teacher (Not) Supporting the Pupil – the Importance of Teachers’ Social Competences 182