"Nauczyciel a uczeń z ADHD"

Identyfikator Librowy: 2501

Spis treści

Wstęp 5

Rozdział 1. Pojęcie i istota ADHD 8

1.1. Definicja i istota ADHD 8

1.2. Etiologia nadpobudliwości psychoruchowej 14

1.3. Objawy nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi 19

1.4. Powikłania nadpobudliwości psychoruchowej 23

Rozdział 2. Diagnozowanie i terapia dzieci z ADHD 28

2.1. Proces rozpoznawania ADHD a diagnoza funkcjonalna dotkniętych ADHD 28

2.2. Metody rozpoznawania ADHD 32

2.3. Różnicowanie zespołu nadpobudliwości psychoruchowej 36

2.4. Przegląd metod terapii ADHD 40

2.4.1. Leczenie farmakologiczne 42

2.4.2. Terapia psychopedagogiczna 46

2.4.3. Inne metody wspierające rozwój dziecka z ADHD 50

Rozdział 3. Szkolne funkcjonowanie ucznia z ADHD 53

3.1. Uczniowie o szczególnych ("specjalnych") potrzebach edukacyjnych w kontekście prawa oświatowego 54

3.2. Uczeń z ADHD w kontekście szkolnych wymagań społeczno-wychowawczych 61

3.3. Uczeń z ADHD wobec szkolnych wymagań dydaktycznych 70

Rozdział 4. Percepcja uczniów przez nauczycieli - prawidłowości i konsekwencje 79

4.1. Źródła informacji, mechanizmy oraz reguły nauczycielskiego uogólniania sądu o uczniu 79

4.2. Nauczycielskie wnioskowanie o cechach ucznia w świetle teorii atrybucji i asocjacji 91

4.3. Typy stosunku nauczyciela do ucznia a oczekiwania wobec niego 99

4.4. Zachowania i postawy dzieci z ADHD w percepcji i wobec oczekiwań nauczycieli 108

Rozdział 5. Metodologiczne podstawy badań własnych 112

5.1. Cel badań 113

5.2. Metody i narzędzia badawcze 114

5.3. Charakterystyka grup badanych 115

Rozdział 6. Analiza i interpretacja wyników badań własnych 117

6.1. Opis i interpretacja stanu badanych zmiennych Nauczycielska percepcja ucznia z ADHD 117

6.2. Wewnętrzna struktura zmiennych identyfikujących nauczycielską percepcję uczniów z ADHD oraz ich szkolne funkcjonowanie 142

Zakończenie 152

Bibliografia 161

Aneks 178