"Komunikacja naukowa w Polsce"
Identyfikator Librowy: 250798
Spis treści
Podziękowania 8
Słowo wstępne 9
1. Prezentacja założeń projektu CONCISE (Izabela Warwas) 13
2. Komunikacja naukowa i jej znaczenie dla społeczeństwa (Izabela Warwas, Aldona Podgórniak-Krzykacz) 20
2.1. Nauka i komunikacja naukowa – pojęcia 21
2.2. Wewnętrzna i zewnętrzna komunikacja naukowa 24
2.3. Modele komunikacji naukowej 27
2.4. Rosnące znaczenie komunikacji naukowej 28
2.5. Podsumowanie 31
3. Otoczenie instytucjonalne i uczestnicy procesu komunikacji naukowej w Polsce (Aldona Podgórniak-Krzykacz, Izabela Warwas) 35
3.1. Kluczowa rola uczelni oraz naukowców w kształtowaniu komunikacji naukowej 36
3.2. Pośrednicy naukowi 41
3.3. Regulatorzy na poziomie krajowym i ponadnarodowym 48
3.4. Mapa komunikatorów nauki 49
3.5. Podsumowanie 51
4. Kanały komunikacji naukowej i źródła wiedzy naukowej w Polsce (Aldona Podgórniak-Krzykacz) 54
4.1. Zainteresowanie społeczeństwa nauką a komunikacja nauki do społeczeństwa 55
4.2. Tradycyjne źródła dostępu do wiedzy naukowej 58
4.3. Cyfrowe kanały upowszechniania wiedzy naukowej 63
4.4. Bezpośrednie i partycypacyjne formy kontaktu społeczeństwa z nauką 69
4.5. Podsumowanie 71
5. Badania oparte na partycypacji – kilka uwag na temat źródeł inspiracji zastosowanego w projekcie sposobu badania (Kamil Brzeziński, Aneta Krzewińska) 74
5.1. Wprowadzenie 75
5.2. Badania oparte na partycypacji – wybrane przykłady 76
5.3. Podsumowanie 81
6. Metodologia prowadzenia konsultacji społecznych w projekcie CONCISE (Aneta Krzewińska, Kamil Brzeziński) 86
6.1. Wprowadzenie 87
6.2. Dobór uczestników – czyli konsultacje nieco odmienne niż wszystkie inne 88
6.3. Strategie rekrutacyjne – garść wyzwań i doświadczeń 91
6.4. Podział uczestników na grupy – dbałość o komfort i bezpieczeństwo badanych 93
6.5. Dobrze przygotowany badacz gwarantem sukcesu – o roli facylitatorów i obserwatorów w ramach konsultacji społecznych 94
6.5.1. Zadania i wyzwania stojące przed facylitatorami i obserwatorami oraz potrzebne do ichrealizacji umiejętności i doświadczenia 96
6.5.2. Rekrutacja, szkolenie facylitatorów i obserwatorów – fundament sukcesu badawczego 100
6.6. Niezastąpiona rola personelu pomocniczego 101
6.7. Meritum konsultacji – dyskusje w grupach jako główny sposób pozyskiwania informacji 102
6.7.1. Elementy procedury badawczej związane bezpośrednio z uczestnikami 102
6.7.2. Techniki dodatkowe i pomocnicze 103
6.8. Nie mniej ważne kwestie organizacyjne 105
6.8.1. Miejsce prowadzenia dyskusji i jego odpowiednie przygotowanie 105
6.8.2. Wybór terminu konsultacji oraz agenda spotkania 107
6.8.3. Kwestie związane z poczęstunkiem, nagrodami. Czy za trud trzeba płacić? 109
6.8.4. Dodatkowa dokumentacja i materiały niezbędne do rekrutacji i rejestracji 109
6.9. Opracowanie uzyskanego materiału – ważne decyzje końcowej fazy badania 111
6.10. Podsumowanie 112
7. Nastawienie do nauki i cyfrowych komunikatów naukowych w świetle wyników badania kwestionariuszowego zrealizowanego w ramach konsultacji społecznych projektu CONCISE (Aldona Podgórniak-Krzykacz, Justyna Wiktorowicz) 115
7.1. Wprowadzenie – założenia badania 116
7.2. Ocena generalnego nastawienia do nauki 118
7.3. Odbiór nagłówków wiadomości naukowych publikowanych w mediach elektronicznych 123
7.4. Podsumowanie 138
8. Źródła informacji naukowych i zaufanie do nich w świetle wyników badania kwestionariuszowego zrealizowanego w ramach konsultacji społecznych projektu CONCISE (Justyna Wiktorowicz, Aldona Podgórniak-Krzykacz) 140
8.1. Wprowadzenie 141
8.2. Częstotliwość wykorzystania źródeł informacji o tematach naukowych 142
8.3. Zaufanie do źródeł informacji naukowej 149
8.4. Elektroniczne kanały komunikacji naukowej 153
8.5. Media tradycyjne w komunikacji naukowej 160
8.6. Podsumowanie 164
9. Ocena partycypacji w konsultacjach społecznych zrealizowanych w ramach projektu CONCISE (Agnieszka Kretek-Kamińska) 167
9.1. Wprowadzenie 168
9.2. Ocena przebiegu konsultacji ze względu na poziom realizacji wybranych zasad dyskusji grupowej 171
9.3. Zainteresowanie uczestników konsultacji poruszanymi zagadnieniami oraz ich zaangażowanie w dyskusję 178
9.4. Ocena adekwatności zastosowanej formuły konsultacji do zasięgania opinii na tematy związane ze sposobami komunikowania wiedzy dostarczanej przez naukowców 187
9.5. Opinie na temat warunków i organizacji konsultacji 191
9.6. Podsumowanie 195
10. Komunikacja naukowa w Polsce – podsumowanie 199
Aneks 208
Spis rysunków 237
Spis tabel 238
Spis wykresów 240