"Komunikacja naukowa w Polsce"

Identyfikator Librowy: 250798

Spis treści

Podziękowania 8

Słowo wstępne 9

1. Prezentacja założeń projektu CONCISE (Izabela Warwas) 13

2. Komunikacja naukowa i jej znaczenie dla społeczeństwa (Izabela Warwas, Aldona Podgórniak-Krzykacz) 20

2.1. Nauka i komunikacja naukowa – pojęcia 21

2.2. Wewnętrzna i zewnętrzna komunikacja naukowa 24

2.3. Modele komunikacji naukowej 27

2.4. Rosnące znaczenie komunikacji naukowej 28

2.5. Podsumowanie 31

3. Otoczenie instytucjonalne i uczestnicy procesu komunikacji naukowej w Polsce (Aldona Podgórniak-Krzykacz, Izabela Warwas) 35

3.1. Kluczowa rola uczelni oraz naukowców w kształtowaniu komunikacji naukowej 36

3.2. Pośrednicy naukowi 41

3.3. Regulatorzy na poziomie krajowym i ponadnarodowym 48

3.4. Mapa komunikatorów nauki 49

3.5. Podsumowanie 51

4. Kanały komunikacji naukowej i źródła wiedzy naukowej w Polsce (Aldona Podgórniak-Krzykacz) 54

4.1. Zainteresowanie społeczeństwa nauką a komunikacja nauki do społeczeństwa 55

4.2. Tradycyjne źródła dostępu do wiedzy naukowej 58

4.3. Cyfrowe kanały upowszechniania wiedzy naukowej 63

4.4. Bezpośrednie i partycypacyjne formy kontaktu społeczeństwa z nauką 69

4.5. Podsumowanie 71

5. Badania oparte na partycypacji – kilka uwag na temat źródeł inspiracji zastosowanego w projekcie sposobu badania (Kamil Brzeziński, Aneta Krzewińska) 74

5.1. Wprowadzenie 75

5.2. Badania oparte na partycypacji – wybrane przykłady 76

5.3. Podsumowanie 81

6. Metodologia prowadzenia konsultacji społecznych w projekcie CONCISE (Aneta Krzewińska, Kamil Brzeziński) 86

6.1. Wprowadzenie 87

6.2. Dobór uczestników – czyli konsultacje nieco odmienne niż wszystkie inne 88

6.3. Strategie rekrutacyjne – garść wyzwań i doświadczeń 91

6.4. Podział uczestników na grupy – dbałość o komfort i bezpieczeństwo badanych 93

6.5. Dobrze przygotowany badacz gwarantem sukcesu – o roli facylitatorów i obserwatorów w ramach konsultacji społecznych 94

6.5.1. Zadania i wyzwania stojące przed facylitatorami i obserwatorami oraz potrzebne do ichrealizacji umiejętności i doświadczenia 96

6.5.2. Rekrutacja, szkolenie facylitatorów i obserwatorów – fundament sukcesu badawczego 100

6.6. Niezastąpiona rola personelu pomocniczego 101

6.7. Meritum konsultacji – dyskusje w grupach jako główny sposób pozyskiwania informacji 102

6.7.1. Elementy procedury badawczej związane bezpośrednio z uczestnikami 102

6.7.2. Techniki dodatkowe i pomocnicze 103

6.8. Nie mniej ważne kwestie organizacyjne 105

6.8.1. Miejsce prowadzenia dyskusji i jego odpowiednie przygotowanie 105

6.8.2. Wybór terminu konsultacji oraz agenda spotkania 107

6.8.3. Kwestie związane z poczęstunkiem, nagrodami. Czy za trud trzeba płacić? 109

6.8.4. Dodatkowa dokumentacja i materiały niezbędne do rekrutacji i rejestracji 109

6.9. Opracowanie uzyskanego materiału – ważne decyzje końcowej fazy badania 111

6.10. Podsumowanie 112

7. Nastawienie do nauki i cyfrowych komunikatów naukowych w świetle wyników badania kwestionariuszowego zrealizowanego w ramach konsultacji społecznych projektu CONCISE (Aldona Podgórniak-Krzykacz, Justyna Wiktorowicz) 115

7.1. Wprowadzenie – założenia badania 116

7.2. Ocena generalnego nastawienia do nauki 118

7.3. Odbiór nagłówków wiadomości naukowych publikowanych w mediach elektronicznych 123

7.4. Podsumowanie 138

8. Źródła informacji naukowych i zaufanie do nich w świetle wyników badania kwestionariuszowego zrealizowanego w ramach konsultacji społecznych projektu CONCISE (Justyna Wiktorowicz, Aldona Podgórniak-Krzykacz) 140

8.1. Wprowadzenie 141

8.2. Częstotliwość wykorzystania źródeł informacji o tematach naukowych 142

8.3. Zaufanie do źródeł informacji naukowej 149

8.4. Elektroniczne kanały komunikacji naukowej 153

8.5. Media tradycyjne w komunikacji naukowej 160

8.6. Podsumowanie 164

9. Ocena partycypacji w konsultacjach społecznych zrealizowanych w ramach projektu CONCISE (Agnieszka Kretek-Kamińska) 167

9.1. Wprowadzenie 168

9.2. Ocena przebiegu konsultacji ze względu na poziom realizacji wybranych zasad dyskusji grupowej 171

9.3. Zainteresowanie uczestników konsultacji poruszanymi zagadnieniami oraz ich zaangażowanie w dyskusję 178

9.4. Ocena adekwatności zastosowanej formuły konsultacji do zasięgania opinii na tematy związane ze sposobami komunikowania wiedzy dostarczanej przez naukowców 187

9.5. Opinie na temat warunków i organizacji konsultacji 191

9.6. Podsumowanie 195

10. Komunikacja naukowa w Polsce – podsumowanie 199

Aneks 208

Spis rysunków 237

Spis tabel 238

Spis wykresów 240