"Interdyscyplinarna natura współczesnych procesów gospodarczych"

Identyfikator Librowy: 251284

Spis treści

Wstęp 10

1. Społeczna odpowiedzialność w marketingu organizacji komercyjnych (Ireneusz Drabik) 14

1.1. Społeczna odpowiedzialność biznesu 14

1.2. Powstanie i rozwój marketingu społecznego 16

1.3. Marketing społeczny w organizacjach komercyjnych 19

Literatura 24

2. Działania marketingowe w handlu żywnością (Ewa Bąk-Filipek) 26

2.1. Stan działalności handlowej w Polsce 26

2.2. Marketing mix w handlu detalicznym 29

2.3. Strategie marketingowe w handlu 30

2.4. Metody marketingu w handlu żywnością 32

2.5. Sklepy firmowe – istotne ogniwo w handlu żywnością 35

Literatura 38

3. Współpraca gospodarcza i handlowa Chińskiej Republiki Ludowej z Unią Europejską (1978-2018) (Krzysztof Rutkiewicz) 39

3.1. Sytuacja gospodarcza Chin po reformie z 1978 r 39

3.2. Struktura wymiany handlowej Chińskiej Republiki Ludowej z Unią Europejską 41

3.3. Kierunki geograficzne wymiany handlowej Chin z krajami UE 44

3.4. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne 45

3.5. Korzyści i zagrożenia wynikające ze współpracy gospodarczej i politycznej Chińskiej Republiki Ludowej z Unią Europejską 47

3.6. Najważniejsze implikacje współpracy Chiny – Unia Europejska 49

Literatura 50

4. Polska na tle krajów Unii Europejskiej w kontekście rozwoju społeczno-gospodarczego (Aldona Migała-Warchoł) 52

4.1. Human Development Index 52

4.2. Determinanty rozwoju społeczno-gospodarczego 53

4.3. Metodyka obliczania miernika rozwoju społeczno-gospodarczego 55

4.4. Wyniki badań 57

Literatura 63

5. Rola funduszy europejskich w wyrównywaniu regionalnych dysproporcji rozwojowych na przykładzie Polski Wschodniej (Ewa Baran, Bogumiła Grzebyk) 65

5.1. Zmiany zaludnienia i kapitał ludzki badanego obszaru 65

5.2. Fundusze europejskie w finansowaniu działań rozwojowych Polski Wschodniej 68

5.3. Pozycja rozwojowa Polski Wschodniej na tle kraju 73

Literatura 75

6. Grupy producentów rolnych jako współczesny element działań integracyjnych w polskim rolnictwie (Mariusz Grębowiec) 77

6.1. Istota funkcjonowania grup producentów oraz determinanty ich tworzenia 77

6.2. Struktura działań integracyjnych producentów rolnych w Unii Europejskiej 80

6.3. Kierunki przemian w działaniach integracyjnych polskich gospodarstw rolnych 81

Literatura 85

7. Efektywność produkcji mleka a żywca wołowego w Polsce – analiza porównawcza (Dorota Komorowska, Aneta Mikuła) 87

7.1. Stan produkcji mleka i żywca wołowego 87

7.2. Organizacja produkcji w badanych typach gospodarstw specjalizujących się w produkcji mleka i żywca wołowego 89

7.3. Efekty produkcyjne analizowanych gospodarstw nastawionych na chów krów mlecznych i bydła rzeźnego 91

7.4. Efekty ekonomiczne porównywanych gospodarstw specjalizujących się w produkcji mleka i żywca wołowego 93

Literatura 95

7.5. Konkluzja 95

8. Możliwości kreowania nowych miejsc pracy na obszarach wiejskich z wysoką stopą bezrobocia na przykładzie powiatu tatrzańskiego (Weronika Zych) 97

8.1. Zarys problematyki bezrobocia na obszarach wiejskich 97

8.2. Instytucje odpowiedzialne za kreowanie miejsc pracy w powiecie tatrzańskim 98

8.3. Zjawisko bezrobocia na rynku pracy w powiecie tatrzańskim w latach 2014-2019 99

8.4. Czynniki kształtujące lokalny rynek pracy na obszarach wiejskich 101

8.5. Ewaluacja sytuacji na rynku pracy w powiecie tatrzańskim w kontekście możliwości tworzenia nowych miejsc pracy 104

8.6. Prognozowany kierunek zmian a polityka państwa 106

Literatura 107

9. Konkurencyjność płacowa w Wojsku Polskim na tle gospodarki w latach 2005-2019 (Janusz Materac) 108

9.1. Wynagrodzenia w służbach mundurowych 108

9.2. System uposażeń żołnierzy zawodowych 109

9.3. System płac w sektorze przedsiębiorstw 115

9.4. Analiza porównawcza i wnioski dotyczące konkurencyjności płac w wojsku 116

Literatura 120

Podsumowanie 122

Summary 125