"Interdyscyplinarna natura współczesnych procesów gospodarczych"
Identyfikator Librowy: 251284
Spis treści
Wstęp 10
1. Społeczna odpowiedzialność w marketingu organizacji komercyjnych (Ireneusz Drabik) 14
1.1. Społeczna odpowiedzialność biznesu 14
1.2. Powstanie i rozwój marketingu społecznego 16
1.3. Marketing społeczny w organizacjach komercyjnych 19
Literatura 24
2. Działania marketingowe w handlu żywnością (Ewa Bąk-Filipek) 26
2.1. Stan działalności handlowej w Polsce 26
2.2. Marketing mix w handlu detalicznym 29
2.3. Strategie marketingowe w handlu 30
2.4. Metody marketingu w handlu żywnością 32
2.5. Sklepy firmowe – istotne ogniwo w handlu żywnością 35
Literatura 38
3. Współpraca gospodarcza i handlowa Chińskiej Republiki Ludowej z Unią Europejską (1978-2018) (Krzysztof Rutkiewicz) 39
3.1. Sytuacja gospodarcza Chin po reformie z 1978 r 39
3.2. Struktura wymiany handlowej Chińskiej Republiki Ludowej z Unią Europejską 41
3.3. Kierunki geograficzne wymiany handlowej Chin z krajami UE 44
3.4. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne 45
3.5. Korzyści i zagrożenia wynikające ze współpracy gospodarczej i politycznej Chińskiej Republiki Ludowej z Unią Europejską 47
3.6. Najważniejsze implikacje współpracy Chiny – Unia Europejska 49
Literatura 50
4. Polska na tle krajów Unii Europejskiej w kontekście rozwoju społeczno-gospodarczego (Aldona Migała-Warchoł) 52
4.1. Human Development Index 52
4.2. Determinanty rozwoju społeczno-gospodarczego 53
4.3. Metodyka obliczania miernika rozwoju społeczno-gospodarczego 55
4.4. Wyniki badań 57
Literatura 63
5. Rola funduszy europejskich w wyrównywaniu regionalnych dysproporcji rozwojowych na przykładzie Polski Wschodniej (Ewa Baran, Bogumiła Grzebyk) 65
5.1. Zmiany zaludnienia i kapitał ludzki badanego obszaru 65
5.2. Fundusze europejskie w finansowaniu działań rozwojowych Polski Wschodniej 68
5.3. Pozycja rozwojowa Polski Wschodniej na tle kraju 73
Literatura 75
6. Grupy producentów rolnych jako współczesny element działań integracyjnych w polskim rolnictwie (Mariusz Grębowiec) 77
6.1. Istota funkcjonowania grup producentów oraz determinanty ich tworzenia 77
6.2. Struktura działań integracyjnych producentów rolnych w Unii Europejskiej 80
6.3. Kierunki przemian w działaniach integracyjnych polskich gospodarstw rolnych 81
Literatura 85
7. Efektywność produkcji mleka a żywca wołowego w Polsce – analiza porównawcza (Dorota Komorowska, Aneta Mikuła) 87
7.1. Stan produkcji mleka i żywca wołowego 87
7.2. Organizacja produkcji w badanych typach gospodarstw specjalizujących się w produkcji mleka i żywca wołowego 89
7.3. Efekty produkcyjne analizowanych gospodarstw nastawionych na chów krów mlecznych i bydła rzeźnego 91
7.4. Efekty ekonomiczne porównywanych gospodarstw specjalizujących się w produkcji mleka i żywca wołowego 93
Literatura 95
7.5. Konkluzja 95
8. Możliwości kreowania nowych miejsc pracy na obszarach wiejskich z wysoką stopą bezrobocia na przykładzie powiatu tatrzańskiego (Weronika Zych) 97
8.1. Zarys problematyki bezrobocia na obszarach wiejskich 97
8.2. Instytucje odpowiedzialne za kreowanie miejsc pracy w powiecie tatrzańskim 98
8.3. Zjawisko bezrobocia na rynku pracy w powiecie tatrzańskim w latach 2014-2019 99
8.4. Czynniki kształtujące lokalny rynek pracy na obszarach wiejskich 101
8.5. Ewaluacja sytuacji na rynku pracy w powiecie tatrzańskim w kontekście możliwości tworzenia nowych miejsc pracy 104
8.6. Prognozowany kierunek zmian a polityka państwa 106
Literatura 107
9. Konkurencyjność płacowa w Wojsku Polskim na tle gospodarki w latach 2005-2019 (Janusz Materac) 108
9.1. Wynagrodzenia w służbach mundurowych 108
9.2. System uposażeń żołnierzy zawodowych 109
9.3. System płac w sektorze przedsiębiorstw 115
9.4. Analiza porównawcza i wnioski dotyczące konkurencyjności płac w wojsku 116
Literatura 120
Podsumowanie 122
Summary 125