"Handel zagraniczny. Transformacja biznesu międzynarodowego"
Identyfikator Librowy: 251853
Spis treści
Wstęp 12
Rozdział 1. Wokół nowego modelu funkcjonowania Światowej Organizacji Handlu 16
1.1. Wprowadzenie 16
1.2. W kierunku zmian funkcjonowania Światowej Organizacji Handlu 18
1.3. Ograniczanie neoprotekcjonizmu rolnego Unii Europejskiej 20
1.4. Zmiany systemu płatności bezpośrednich Wspólnej Polityki Rolnej UE a zobowiązania wobec Światowej Organizacji Handlu 25
1.5. Bezpieczeństwo żywnościowe, doskonalenie łańcucha dostaw żywności, wzrost znaczenia porozumień bilateralnych i wzmocnienie rozwiązań normatywnych 27
1.6. Zwiększanie integralności i przejrzystości instrumentów pochodnych na rynkach towarowych 29
1.7. Zakończenie 31
Rozdział 2. Tendencje do wzrostu protekcjonizmu regulacyjnego w handlu międzynarodowym 34
2.1. Wprowadzenie 34
2.2. Protekcjonizm regulacyjny w handlu międzynarodowym 35
2.3. Współpraca w dziedzinie normalizacji 41
2.4. Porozumienie Światowej Organizacji Handlu w sprawie technicznych barier handlowych oraz Porozumienie Sanitarne i Fitosanitarne 42
2.5. Ochrona środowiska naturalnego w regulacjach Światowej Organizacji Handlu 43
2.6. Nowe podejście do harmonizacji przepisów technicznych oraz do systemu oceny zgodności w Unii Europejskiej 46
2.7. Potrzeba gruntownej przebudowy funkcjonowania Światowej Organizacji Handlu i międzynarodowej wymiany handlowej 50
2.8. Nowa rola Grupy G-20 52
2.9. Zakończenie 57
Rozdział 3. Konkurencyjność Unii Europejskiej w XXI w 58
3.1. Wprowadzenie 58
3.2. Unia Europejska wobec USA i Japonii 59
3.3. Innowacje i zatrudnienie w Unii Europejskiej 61
3.4. Wspólna Polityka Rolna a konkurencyjność Unii Europejskiej 63
3.5. Wzrost roli usług w Unii Europejskiej 65
3.6. Unia Europejska wobec konkurencyjności Brazylii, Rosji, Indii i Chin 67
3.7. Funkcjonowanie Unii Europejskiej w ramach reguł Światowej Organizacji Handlu w XXI w 74
3.8. Zakończenie 75
Rozdział 4. Unia Europejska a bezpieczeństwo ekonomiczne 78
4.1. Wprowadzenie 78
4.2. Wokół przeciwdziałania niestabilności cen surowców 78
4.3. Inicjatywy Unii Europejskiej na rzecz bezpieczeństwa surowcowego 82
4.4. Zakończenie 87
Rozdział 5. Interakcje i współpraca w systemie innowacyjnym 90
5.1. Wprowadzenie 90
5.2. System innowacyjny a proces innowacyjny 91
5.3. System innowacyjny na poziomie regionu 93
5.4. Alianse technologiczne, komplementarne i addytywne oraz konsorcja badawczo-rozwojowe 94
5.5. Consulting i wiedzochłonne usługi biznesowe 96
5.6. System innowacyjny a wzrost konkurencyjności państwa 97
5.7. Charakter procesu innowacyjnego a konkurencyjność przedsiębiorstw 106
5.8. Zakończenie 112
Rozdział 6. Usługi we współczesnym rozwoju gospodarczym 114
6.1. Wprowadzenie 114
6.2. Sektor usług w gospodarce 115
6.3. Między liberalizacją i protekcjonizmem przepływów usługowych 127
6.4. Zakończenie 136
Rozdział 7. Delokalizacja (offshoring) usług 138
7.1. Wprowadzenie 138
7.2. Ogólna charakterystyka delokalizacji usług 138
7.3. Formy wydzielania funkcji biznesowych firm za granicę 143
7.4. Motywy, korzyści i ograniczenia przenoszenia usług za granicę 145
7.5. Kierunki przenoszenia funkcji biznesowych za granicę 149
7.6. Kontrowersje wokół offshoringu 154
7.7. Zakończenie 157
Rozdział 8. Spójność ekonomiczna i społeczna Unii Europejskiej 160
8.1. Wprowadzenie 160
8.2. Spójność ekonomiczna i społeczna Unii Europejskiej w nowych uwarunkowaniach rozwojowych 161
8.3. Czynniki wzrostu konkurencyjności Unii Europejskiej 162
8.4. Nowy program reform gospodarczych 169
8.5. Zakończenie 170
Rozdział 9. Osłabienie Unii Europejskiej, USA i Japonii w warunkach recesji oraz światowe skutki kryzysu i prognozy rozwoju gospodarczego 172
9.1. Wprowadzenie 172
9.2. Unia Europejska w obliczu recesji gospodarczej 173
9.3. Stany Zjednoczone Ameryki w obliczu recesji gospodarczej 178
9.4. Stany Zjednoczone w warunkach pandemii COVID-19 184
9.5. Japonia wobec recesji gospodarczej 189
9.6. Światowe skutki kryzysu i prognozy rozwoju gospodarczego 191
9.7. Dylematy rozwojowe Unii Europejskiej 198
9.8. Budżet Unii Europejskiej na lata 2014–2020 204
9.9. Nowa perspektywa finansowa Unii Europejskiej na lata 2021–2027 w świetle wieloletnich ram finansowych i instrumentu odbudowy (Next Generation) 206
9.10. Zakończenie 211
Rozdział 10. Unia Europejska w nowej epoce merkantylizmu i regionalizmu ekonomicznego 214
10.1. Wprowadzenie 214
10.2. Unia Europejska wobec celów i zadań ekonomicznych Rosji 215
10.3. Unia Europejska a wzrastająca potęga Chin we współczesnym świecie 218
10.4. Wokół strefy euro w kontekście neomerkantylizmu 220
10.5. Zakończenie 226
Rozdział 11. Unia Europejska a interesy narodowe Federacji Rosyjskiej 228
11.1. Wprowadzenie 228
11.2. Relacje Unii Europejskiej z Rosją – ujęcie ogólne 228
11.3. Zarys stosunków ekonomicznych 230
11.4. Interesy narodowe Rosji 232
11.5. Polityczne wykorzystywanie surowców energetycznych przez Rosję 235
11.6. Zależności konkurencyjne w sferze energetycznej 239
11.7. Stanowisko Unii Europejskiej w kwestiach energetycznych 242
11.8. Uwarunkowania energetycznych perspektyw konkurencyjnych 248
11.9. Rosja w czasie pandemii COVID-19 i jej budżetowe założenia makroekonomiczne na lata 2021–2023 252
11.10. Zakończenie 258
Rozdział 12. Unia Europejska a Chińska Republika Ludowa 262
12.1. Wprowadzenie 262
12.2. Dynamiczny rozwój gospodarczy Chińskiej Republiki Ludowej 263
12.3. Polityczno-prawne podstawy stosunków dwustronnych 267
12.4. Czynniki i instrumenty dwustronnej zagranicznej polityki ekonomicznej 273
12.5. Stosunki handlowo-ekonomiczne 276
12.6. Przekształcenia struktury towarowej handlu zagranicznego 281
12.7. Pogłębianie współpracy ekonomicznej 289
12.8. Unia Europejska wobec Chin w warunkach kryzysu gospodarki światowej 290
12.9. Zakończenie 292
Rozdział 13. Perspektywy stosunków ekonomicznych między Unią Europejską a Chinami w warunkach pandemii COVID-19 294
13.1. Wprowadzenie 294
13.2. Wpływ zmian na stosunki dwustronne 295
13.3. Możliwości dalszego rozwoju współpracy 301
13.4. Stosunki ekonomiczne między Unią Europejską a Chinami w czasie pandemii 303
13.5. Rozszerzanie reform i pogłębienie rozwoju Chin w odpowiedzi na pandemię 312
13.6. Perspektywy rozwoju Chin a przemysł wysokich technologii na Zachodzie 315
13.7. Zakończenie 317
Rozdział 14. Kontrowersje wobec chińskiej inicjatywy Nowego Jedwabnego Szlaku 320
14.1. Wprowadzenie 320
14.2. Sytuacja na Morzu Południowochińskim 320
14.3. Interesy chińskie 324
14.4. Gwadar Port – kluczowy punkt Nowego Jedwabnego Szlaku 329
14.5. Kontrowersje wokół Nowego Jedwabnego Szlaku 331
14.6. Nowy Jedwabny Szlak a Polska 334
14.7. Powrót systemu trybutarnego? 337
14.8. Ocena Nowego Jedwabnego Szlaku 338
14.9. Rozwój infrastruktury 339
14.10. Kraje mogące wpaść w pułapkę zadłużenia 340
14.11. Pas i Szlak a możliwości kryzysu zadłużenia na świecie 342
14.12. Opozycja państw Zachodu wobec Nowego Jedwabnego Szlaku 342
14.13. Kompleksowe porozumienie inwestycyjne Unii Europejskiej z Chinami w kontekście realizacji inicjatywy Pasa i Szlaku 344
14.14. Perspektywy Pasa i Szlaku w obliczu pandemii COVID-19 346
14.15. Zakończenie 350
Rozdział 15. Konsekwencje pandemii COVID-19 dla gospodarki światowej 354
15.1. Wprowadzenie 354
15.2. Wpływ zakłóceń w krajach Azji Wschodniej na „zarażenie łańcucha dostaw” 355
15.3. Rozmiary szoku w gospodarce światowej w czasie pandemii 358
15.4. Konsekwencje pandemii dla Polski i Unii Europejskiej 361
15.5. Zróżnicowane nasilenia wstrząsu w Chinach i szoku globalnego w czasie pandemii 370
15.6. W kierunku nowej dynamicznej gospodarki światowej 374
15.7. Zakończenie 376
Rozdział 16. Nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne w walce z pandemią COVID-19 i wzrost ich perspektywicznego znaczenia 378
16.1. Wprowadzenie 378
16.2. Sztuczna inteligencja i internet rzeczy w walce z pandemią 378
16.3. Budowa sieci piątej generacji – 5G w obliczu pandemii 386
16.4. Zakończenie 396
Rozdział 17. O kapitalizmie inwigilacyjnym 398
17.1. Wprowadzenie 398
17.2. W kierunku kapitalizmu inwigilacyjnego 398
17.3. Nowoczesna technologia w inwigilacji społeczeństwa – System Zaufania Społecznego 409
17.4. Zakończenie 417
Podsumowanie 420
Summary 436
Bibliografia 438