"Diagnostyka edukacyjna"
Identyfikator Librowy: 252063
Spis treści
Przedmowa do pierwszego wydania 12
Przedmowa do drugiego wydania 14
Część I. Przedmiot diagnozy 16
Rozdział 1. Uczenie się i kształcenie 18
1.1. Uczenie się 20
1.2. Modele uczenia się 20
1.3. Sprawczość i wspólnotowość ucznia 29
1.4. Nauczanie, wychowanie i kształcenie 30
Najważniejsze pojęcia rozdziału 35
Zalecenia 36
Podstawowa literatura 37
Rozdział 2. Diagnoza i diagnostyka edukacyjna 38
2.1. Paradygmaty diagnostyki edukacyjnej 40
2.2. Diagnoza pełna i cząstkowa 47
2.3. Krytyka diagnostyki edukacyjnej 48
Najważniejsze pojęcia rozdziału 49
Podstawowa literatura 50
Zalecenia 50
Rozdział 3. Diagnosta i jego praca 52
3.1. Diagnosta edukacyjny 54
3.2. Kontakt diagnostyczny 57
3.3. Problemy etyczne diagnostyki edukacyjnej 62
3.4. Postępy edukacyjnej diagnostyki rozwojowej w Polsce 66
Najważniejsze pojęcia rozdziału 68
Zalecenia 68
Podstawowa literatura 69
Część II. Metody diagnostyczne 70
Rozdział 4. Pomiar jako podstawa diagnostyki edukacyjnej 72
4.1. Skale pomiarowe 74
4.2. Pomiar sprawdzający i różnicujący 80
4.3. Narzędzia diagnozowania 83
4.4. Etapy przygotowań do pomiaru edukacyjnego 93
Najważniejsze pojęcia rozdziału 94
Zalecenia 95
Podstawowa literatura 96
Rozdział 5. Planowanie narzędzi diagnozowania 98
5.1. Operacjonalizacja celów kształcenia 100
5.2. Taksonomie celów kształcenia 101
5.3. Holizm i atomizm w planowaniu narzędzi pomiaru 105
Najważniejsze pojęcia rozdziału 111
Podstawowa literatura 112
Zalecenia 112
Rozdział 6. Konstrukcja i analiza elementów narzędzi diagnozowania 114
6.1. Zasady konstrukcji elementów narzędzi diagnozy 116
6.2. Analiza elementów 125
6.3. Banki elementów 133
Najważniejsze pojęcia rozdziału 138
Zalecenia 139
Podstawowa literatura 140
Rozdział 7. Analiza i ocena narzędzia diagnozowania 142
7.1. Hierarchia niezbędnych właściwości pomiaru pedagogicznego 144
7.2. Bezstronność sytuacji diagnostycznej 145
7.3. Dokładność punktowania elementów narzędzia 148
7.4. Rzetelność diagnozowania 152
7.5. Trafność diagnozowania 158
7.6. Obiektywizm diagnozy 164
Najważniejsze pojęcia rozdziału 166
Zalecenia 168
Podstawowa literatura 169
Rozdział 8. Nieformalne metody diagnostyczne 170
8.1. Odrębność metodologiczna nieformalnej diagnostyki edukacyjnej 172
8.2. Obserwacja 176
8.3. Nauczycielski pomiar dydaktyczny 178
8.4. Analiza dokumentów 180
8.5. Rozmowa diagnostyczna 182
8.6. Ankieta audytoryjna 184
8.7. Eksperyment 186
Najważniejsze pojęcia rozdziału 189
Zalecenia 190
Podstawowa literatura 191
Część III. Wyniki diagnozy 192
Rozdział 9. Diagnoza osiągnięć w dziedzinie emocjonalnej 194
9.1. Pozycja społeczno-ekonomiczna rodziny ucznia 196
9.2. Styl wychowania w rodzinie 199
9.3. Osobowość, lęk, samoocena i podmiotowość ucznia 201
9.4. Motywacja do uczenia się 204
9.5. Uspołecznienie i rozwój moralny 209
9.6. Wspólnota dydaktyczna i pozycja ucznia w zespole 211
Najważniejsze pojęcia rozdziału 214
Podstawowa literatura 216
Zalecenia 216
Rozdział 10. Diagnoza osiągnięć w dziedzinie poznawczej 218
10.1. Schematy, style i strategie poznawcze 220
10.2. Wymagania dydaktyczne 224
10.3. Sprawdzanie osiągnięć poznawczych 226
10.4. Dwa rodzaje oceniania szkolnego 229
10.5. Skala stopni szkolnych 234
10.6. Komunikowanie oceny osiągnięć poznawczych 236
Najważniejsze pojęcia rozdziału 238
Zalecenia 239
Podstawowa literatura 240
Rozdział 11. Egzaminy zewnętrzne 242
11.1. Rodzaje egzaminów 244
11.2. Standardy egzaminu doniosłego 247
11.3. Efekt egzaminatora 250
11.4. Wyniki egzaminu zewnętrznego 253
11.5. Edukacyjna wartość dodana 257
11.6. Perspektywy egzaminów zewnętrznych 263
Najważniejsze pojęcia rozdziału 269
Zalecenia 270
Podstawowa literatura 271
Rozdział 12. Diagnoza osiągnięć placówki edukacyjnej 272
12.1. Rozwój osiągnięć ucznia i jego wspomaganie 274
12.2. Wpływ szkoły na osiągnięcia uczniów 274
12.3. Kierowanie placówką edukacyjną 282
12.4. Szkoła jako instytucja samoucząca się 288
Najważniejsze pojęcia rozdziału 290
Podstawowa literatura 291
Zalecenia 291
Rozdział 13. Diagnoza osiągnięć edukacyjnych kraju 292
13.1. Diagnostyka edukacyjna w skali międzynarodowej 294
13.2. Diagnostyka rozwojowa systemów edukacyjnych 296
13.3. Metodologiczne problemy wielkich badań edukacyjnych 297
13.4. Międzynarodowe badania edukacyjne 301
13.5. Znaczenie porównań międzynarodowych dla rozwoju systemów edukacyjnych 309
Najważniejsze pojęcia rozdziału 310
Zalecenia 311
Podstawowa literatura 312
Rozdział 14. Ewaluacja w edukacji jako pochodna diagnozy 314
14.1. Pojęcie i pole działania ewaluacji 316
14.2. Modele ewaluacji 320
14.3. Ewaluator edukacyjny 323
Najważniejsze pojęcia rozdziału 325
Zalecenia 325
Podstawowa literatura 326
Bibliografia 328
Indeks nazwisk 352
Indeks rzeczowy 358
Nota o Autorze 372