"Diagnostyka edukacyjna"

Identyfikator Librowy: 252063

Spis treści

Przedmowa do pierwszego wydania 12

Przedmowa do drugiego wydania 14

Część I. Przedmiot diagnozy 16

Rozdział 1. Uczenie się i kształcenie 18

1.1. Uczenie się 20

1.2. Modele uczenia się 20

1.3. Sprawczość i wspólnotowość ucznia 29

1.4. Nauczanie, wychowanie i kształcenie 30

Najważniejsze pojęcia rozdziału 35

Zalecenia 36

Podstawowa literatura 37

Rozdział 2. Diagnoza i diagnostyka edukacyjna 38

2.1. Paradygmaty diagnostyki edukacyjnej 40

2.2. Diagnoza pełna i cząstkowa 47

2.3. Krytyka diagnostyki edukacyjnej 48

Najważniejsze pojęcia rozdziału 49

Podstawowa literatura 50

Zalecenia 50

Rozdział 3. Diagnosta i jego praca 52

3.1. Diagnosta edukacyjny 54

3.2. Kontakt diagnostyczny 57

3.3. Problemy etyczne diagnostyki edukacyjnej 62

3.4. Postępy edukacyjnej diagnostyki rozwojowej w Polsce 66

Najważniejsze pojęcia rozdziału 68

Zalecenia 68

Podstawowa literatura 69

Część II. Metody diagnostyczne 70

Rozdział 4. Pomiar jako podstawa diagnostyki edukacyjnej 72

4.1. Skale pomiarowe 74

4.2. Pomiar sprawdzający i różnicujący 80

4.3. Narzędzia diagnozowania 83

4.4. Etapy przygotowań do pomiaru edukacyjnego 93

Najważniejsze pojęcia rozdziału 94

Zalecenia 95

Podstawowa literatura 96

Rozdział 5. Planowanie narzędzi diagnozowania 98

5.1. Operacjonalizacja celów kształcenia 100

5.2. Taksonomie celów kształcenia 101

5.3. Holizm i atomizm w planowaniu narzędzi pomiaru 105

Najważniejsze pojęcia rozdziału 111

Podstawowa literatura 112

Zalecenia 112

Rozdział 6. Konstrukcja i analiza elementów narzędzi diagnozowania 114

6.1. Zasady konstrukcji elementów narzędzi diagnozy 116

6.2. Analiza elementów 125

6.3. Banki elementów 133

Najważniejsze pojęcia rozdziału 138

Zalecenia 139

Podstawowa literatura 140

Rozdział 7. Analiza i ocena narzędzia diagnozowania 142

7.1. Hierarchia niezbędnych właściwości pomiaru pedagogicznego 144

7.2. Bezstronność sytuacji diagnostycznej 145

7.3. Dokładność punktowania elementów narzędzia 148

7.4. Rzetelność diagnozowania 152

7.5. Trafność diagnozowania 158

7.6. Obiektywizm diagnozy 164

Najważniejsze pojęcia rozdziału 166

Zalecenia 168

Podstawowa literatura 169

Rozdział 8. Nieformalne metody diagnostyczne 170

8.1. Odrębność metodologiczna nieformalnej diagnostyki edukacyjnej 172

8.2. Obserwacja 176

8.3. Nauczycielski pomiar dydaktyczny 178

8.4. Analiza dokumentów 180

8.5. Rozmowa diagnostyczna 182

8.6. Ankieta audytoryjna 184

8.7. Eksperyment 186

Najważniejsze pojęcia rozdziału 189

Zalecenia 190

Podstawowa literatura 191

Część III. Wyniki diagnozy 192

Rozdział 9. Diagnoza osiągnięć w dziedzinie emocjonalnej 194

9.1. Pozycja społeczno-ekonomiczna rodziny ucznia 196

9.2. Styl wychowania w rodzinie 199

9.3. Osobowość, lęk, samoocena i podmiotowość ucznia 201

9.4. Motywacja do uczenia się 204

9.5. Uspołecznienie i rozwój moralny 209

9.6. Wspólnota dydaktyczna i pozycja ucznia w zespole 211

Najważniejsze pojęcia rozdziału 214

Podstawowa literatura 216

Zalecenia 216

Rozdział 10. Diagnoza osiągnięć w dziedzinie poznawczej 218

10.1. Schematy, style i strategie poznawcze 220

10.2. Wymagania dydaktyczne 224

10.3. Sprawdzanie osiągnięć poznawczych 226

10.4. Dwa rodzaje oceniania szkolnego 229

10.5. Skala stopni szkolnych 234

10.6. Komunikowanie oceny osiągnięć poznawczych 236

Najważniejsze pojęcia rozdziału 238

Zalecenia 239

Podstawowa literatura 240

Rozdział 11. Egzaminy zewnętrzne 242

11.1. Rodzaje egzaminów 244

11.2. Standardy egzaminu doniosłego 247

11.3. Efekt egzaminatora 250

11.4. Wyniki egzaminu zewnętrznego 253

11.5. Edukacyjna wartość dodana 257

11.6. Perspektywy egzaminów zewnętrznych 263

Najważniejsze pojęcia rozdziału 269

Zalecenia 270

Podstawowa literatura 271

Rozdział 12. Diagnoza osiągnięć placówki edukacyjnej 272

12.1. Rozwój osiągnięć ucznia i jego wspomaganie 274

12.2. Wpływ szkoły na osiągnięcia uczniów 274

12.3. Kierowanie placówką edukacyjną 282

12.4. Szkoła jako instytucja samoucząca się 288

Najważniejsze pojęcia rozdziału 290

Podstawowa literatura 291

Zalecenia 291

Rozdział 13. Diagnoza osiągnięć edukacyjnych kraju 292

13.1. Diagnostyka edukacyjna w skali międzynarodowej 294

13.2. Diagnostyka rozwojowa systemów edukacyjnych 296

13.3. Metodologiczne problemy wielkich badań edukacyjnych 297

13.4. Międzynarodowe badania edukacyjne 301

13.5. Znaczenie porównań międzynarodowych dla rozwoju systemów edukacyjnych 309

Najważniejsze pojęcia rozdziału 310

Zalecenia 311

Podstawowa literatura 312

Rozdział 14. Ewaluacja w edukacji jako pochodna diagnozy 314

14.1. Pojęcie i pole działania ewaluacji 316

14.2. Modele ewaluacji 320

14.3. Ewaluator edukacyjny 323

Najważniejsze pojęcia rozdziału 325

Zalecenia 325

Podstawowa literatura 326

Bibliografia 328

Indeks nazwisk 352

Indeks rzeczowy 358

Nota o Autorze 372