"Pedagogika przygody a harcerstwo"
Identyfikator Librowy: 252565
Spis treści
WPROWADZENIE 11
ROZDZIAŁ 1. KORZENIE I ZAŁOŻENIA PEDAGOGIKI PRZYGODY NA ŚWIECIE 171.1. Korzenie pedagogiki przygody 17
1.2. Kurt Hahn i jego poglądy pedagogiczne 25
1.3. Nurty edukacji przygodowej 30
ROZDZIAŁ 2. PRAKTYKA PEDAGOGIKI PRZYGODY NA ŚWIECIE 442.1. Outward Bound 44
2.2. EOE Network 58
2.3. Wilderness 60
ROZDZIAŁ 3. OBRAZ PEDAGOGIKI PRZYGODY W POLSCE 653.1. Polska pedagogika przygody w nauce 71
3.2. Polska pedagogika przygody w praktyce 80
3.3. Organizacje propagujące idee pedagogiki przygody 83
3.4. Pedagogika przygody jako jeden z elementów projektów 92
ROZDZIAŁ 4. PEDAGOGIKA PRZYGODY JAKO METODA 964.1. Założenia pedagogiki przygody 96
4.2. Przygoda – wyzwanie 105
4.3. Grupa 108
4.4. Współpraca 115
4.5. Rozwiązywanie problemów 118
4.6. Poszerzanie strefy komfortu 120
4.7. Dobrowolność 121
4.8. Uczenie się przez działanie 122
4.9. Refleksja 124
4.10. Przyroda – środek „wspomagający” 126
4.11. Program – jako projekt 132
4.12. Prowadzący 136
ROZDZIAŁ 5. ORGANIZACJE HARCERSKIE W POLSCE 1415.1. Przemiany w ruchu harcerskim 141
5.2. Badania ruchu harcerskiego 145
5.3. Polskie organizacje działające w kraju i na obczyźnie 148
5.4. Międzynarodowe organizacje skautowe 171
ROZDZIAŁ 6. PROBLEMY RUCHU HARCERSKIEGO 1776.1. Aktualny stan ruchu harcerskiego 178
6.2. Dyskusja wokół wartości 180
6.3. Zmienna liczebność 187
6.4. Razem czy osobno? 192
6.5. Laboratorium społeczeństwa obywatelskiego 195
6.6. Harcerstwo w szkole 197
6.7. Finansowanie projektów 198
6.8. Problemy kadrowe 199
ROZDZIAŁ 7. METODA HARCERSKA 2037.1. Metoda harcerska – wspólne elementy 203
7.2. Metoda we współczesnych „podręcznikach harcerskich” 208
7.3. Metoda harcerska w poszczególnych organizacjach 212
7.4. Metoda harcerska w publikacjach 218
7.5. Metoda harcerska – co wiedzą o niej instruktorzy 220
7.6. Wzorzec drużynowego, instruktora 222
7.7. Harcerska przygoda 225
ROZDZIAŁ 8. METODA HARCERSKA A METODA PRZYGODOWA – TOŻSAME CZY ROZBIEŻNE? 2298.1. Przygoda 231
8.2. Elementy metody – wspólne czy rozbieżne? 237
ROZDZIAŁ 9. „PEDAGOGIKA PRZYGODY” – CZY ISTNIEJE? 2489.1. Dziedzina, dyscyplina, subdyscyplina czy nurt? 256
9.2. Pedagogika harcerska 270
9.3. Edukacja przygodowa a harcerstwo 273
9.4. Rozwijanie kompetencji miękkich 275
ZAKOŃCZENIE 283Bibliografia 287
Indeks osobowy 311
Spis tabel 315
Spis rysunków 316
Spis fotografii 317