"Pedagogiczne implikacje teorii dezintegracji pozytywnej Kazimierza Dąbrowskiego"

Identyfikator Librowy: 252727

Spis treści

Rozdział 1

Rozdział 2

Rozdział 3

Rozdział 4

Rozdział 5

Rozdział 6

Rozdział 7

Rozdział 8

Rozdział 9

Wstęp 9

Rozdział 10

Życie i dzieło Kazimierza Dąbrowskiego 15

Hermeneutyka pedagogiczna jako metoda badań teorii w naukach humanistycznych i społecznych 25

3.1. Dezintegracja 35

Główne terminy w teorii dezintegracji pozytywnej 35

3.2. Rozw�j 37

3.3. Potencjał rozwojowy 38

3.4. Konflikt 39

3.5. Emocje 42

3.6. Przekroczenie cyklu biologicznego człowieka 45

3.7. Wielopoziomowość 46

3.8. Psychiczne środowisko wewnętrzne 47

3.10. Zdrowie psychiczne 48

3.9. Esencja indywidualna i społeczna 48

3.11. Choroba psychiczna 49

4.1. Poziom I – integracja prymitywna/pierwotna 51

Poziomy rozwoju według teorii dezintegracji pozytywnej 51

4.2. Poziom II – dezintegracja jednopoziomowa 52

4.3. Poziom III – dezintegracja wielopoziomowa spontaniczna 53

4.4. Poziom IV – dezintegracja wielopoziomowa zorganizowana/usystematyzowana 54

4.5. Poziom V – integracja wtórna/globalna (osobowość) 55

5.1. Koncepcja dynamizm�w 57

Dynamizmy – instynkty 57

5.2. Wybrane dynamizmy – instynkty psychicznego środowiska wewnętrznego 64

5.2.1. Ambiwalencje 64

5.2.2. Ambitendencje 64

5.2.3. Poczucie winy 64

5.2.4. Poczucie niższości w stosunku do samego siebie 65

5.2.5. Dynamizm przeróbki wewnątrzpsychicznej 65

5.2.6. Dynamizm przedmiot–podmiot 66

5.2.7. Dynamizm samowychowania i autopsychoterapii 67

5.2.8. Nieprzystosowanie pozytywne 68

5.2.9. Ośrodek dyspozycyjno-kierowniczy 68

5.2.10. Czynnik trzeci 69

5.2.11. Czynnik trzeci a wola mocy Fryderyka Nietzschego 71

5.2.12. Instynkt rozwojowy 73

5.2.13. Instynkt śmierci cząstkowej 74

6.1. Przykład wielkich osobowości 77

Przykłady analiz rozwoju jednostek wybitnych na podstawie teorii dezintegracji pozytywnej 77

6.2. Przykład wybitnej osobowości – Miguel de Unamuno 82

6.3. Przykład dezintegracji negatywnej Ottona Weiningera 86

6.4. Porównawcza analiza przypadku Michała Anioła w świetle teorii dezintegracji pozytywnej 88

7.1. Poziom integracji prymitywnej (pierwotnej). Sp�r z Piechowskim 93

Spór o spuściznę po Dąbrowskim. Kontrowersje i dylematy 93

7.2. Kwestia dezintegracji jednopoziomowej. Sp�r z Piechowskim 115

7.3. Zarys własnej propozycji rozwoju teorii dezintegracji pozytywnej 118

7.4. Wprowadzenie kategorii libido w rozumieniu Jungowskim do teorii dezintegracji pozytywnej 123

8.1. Wzmożona pobudliwość psychiczna/nadpobudliwość – nerwowość 129

Zastosowanie teorii dezintegracji pozytywnej w edukacji szkolnej 129

8.2. Uczniowie wybitnie zdolni 131

8.3. Edukacja wczesnoszkolna w perspektywie teorii dezintegracji pozytywnej 140

8.4. Szkoła 147

8.5. Edukacja 152

9.1. Rola doradcy – psychoterapeuty – nauczyciela w procesie dezintegracji pozytywnej 161

Zastosowanie teorii dezintegracji pozytywnej w wychowaniu 161

9.2. Oddziaływania wychowawcze 172

9.2.1. Budzenie niepokoju 173

9.2.2. Metoda integracji i dezintegracji psychiki ucznia 173

9.2.3. Metoda regresji pozytywnej 175

9.2.4. Metoda pochwały i nagany 178

10.1. Wymiar personalistyczno-społeczny teorii dezintegracji pozytywnej 181

Zastosowanie teorii dezintegracji pozytywnej w obszarze społecznym 181

10.2. Stosunki społeczne w świetle teorii dezintegracji pozytywnej 195

10.3. Konflikt w wymiarze społeczno-kulturowym 216

10.4. Wartości – wymiar społeczny i indywidualny 219

Zakończenie 225

Bibliografia 229

O autorze 237