"Design thinking dla edukatorów"

Identyfikator Librowy: 252730

Spis treści

Wstęp 7

1. Geneza design thinking 15

2. Zarządzanie zmianą 23

2.1. Skąd się biorą zmiany? 23

2.2. Co napędza, a co powstrzymuje zmiany? 27

2.3. Rodzaje zmian 29

2.4. Stadia i modele zmian 32

2.5. Opór wobec zmian 37

3. Kompetencje przyszłości jako wyzwanie dla współczesnej edukacji 43

3.1. Kompetencje przyszłości 48

3.2. Nowe generacje – pokolenie Z i pokolenie Alfa 52

3.3. Aktywizowanie procesu uczenia się 55

4. Przedsiębiorczość, kreatywność, twórczość, innowacyjność 65

4.1. Klimat sprzyjający twórczemu myśleniu 67

4.2. Myślenie dywergencyjne, motywacja i procedury TRP – wyznaczniki działań edukatora 72

5. Rola wizualizacji w edukacji i design thinking 77

5.1. Dlaczego warto tworzyć rysunkowe notatki z perspektywy wiedzy o mózgu? 79

5.2. Cele myślenia wizualnego w procesie design thinking 81

5.3. Podstawowe narzędzia służące wizualizacji 83

5.4. Stosowanie wizualizacji w design thinking 85

6. Podejście design thinking w praktyce 91

7. Przed projektem 95

7.1. Zdefiniowanie wyzwania w procesie projektowym 95

7.2. Określenie celów projektu 97

7.3. Kluczowe role w projekcie 99

7.4. Zbudowanie zespołu projektowego 99

7.4.1. Jak liczny powinien być zespół? 101

7.4.2. Jak podzielić zespół projektowy? 102

7.4.3. Na jakie elementy współpracy z zespołem warto zwrócić uwagę? 103

7.5. Narzędzia design thinking 104

7.5.1. Jak dostosować przestrzeń do potrzeb projektowych? 104

7.5.2. Jakie materiały będą potrzebne? 105

7.5.3. Jak skorzystać z aplikacji wspierających pracę projektową? 106

7.6. Planowanie projektu 106

8. W trakcie projektu 109

8.1. Odkrywanie: dlaczego i dla kogo projektujemy? 110

8.2. Badania z użytkownikami 112

8.2.1. Potrzeba badania. Od czego zacząć? 112

8.2.2. Koncepcja badawcza 114

8.2.2.1. Cel i problematyka badania 115

8.2.2.2. Dobór pojęć i wskaźników 116

8.2.2.3. Wybór osób do badania 117

8.2.2.4. Metody i techniki badawcze 118

8.2.3. Realizacja badania i analiza wyników 132

8.2.4. Kilka uwag do realizacji badań dzieci 133

8.3. Odkrywanie: synteza informacji i narzędzia 135

8.4. Definiowanie wyzwania 138

8.5. Tworzenie rozwiązania 140

8.5.1. Zespołowe generowanie pomysłów 142

8.5.2. Selekcja i wybór pomysłów 149

8.6. Prototypowanie 152

8.7. Testowanie 157

9. Po projekcie 161

9.1. Iteracja 161

9.2. Planowanie wdrożenia 162

9.3. Ewaluacja projektów design thinking 165

9.3.1. Ewaluacja jako proces badawczy 167

10. Przykłady i inspiracje 179

Zakończenie 211

Literatura dodatkowa 213