"ABC pedagoga specjalnego. Poradnik dla nauczyciela ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym pracujących z dziećmi niepełnosprawnymi dla studentów kierunków pedagogicznych oraz osób zainteresowanych kształceniem integracyjnym"
Identyfikator Librowy: 2529
Spis treści
Wstęp 7
Część pierwsza. Miejsce dziecka upośledzonego umysłowo w szkole masowej 11
Charakterystyka upośledzenia umysłowego 12
1. Zaburzenia rozwoju ruchowego 19
Najczęstsze przyczyny trudności w uczeniu się 19
2. Zaburzenia spostrzeżeń wzrokowych 23
3. Zaburzenia spostrzeżeń słuchowych 24
4. Zaburzenia rozwoju mowy 24
Edukacja dzieci upośledzonych umysłowo w szkole masowej 26
Teoretyczne założenia i warunki dobrej integracji 29
Kilka rad dla nauczyciela, jak należy postępować z uczniem specjalnej troski 33
Podsumowanie 34
Rola pedagoga specjalnego w klasie integracyjnej 37
Część druga. Rewalidacja indywidualna jako forma wspierająca kształcenie dziecka upośledzonego umysłowo w szkole masowej 42
Rewalidacja indywidualna - cele i zadania 43
Ramowy program rewalidacji indywidualnej 44
Wskazówki do pracy z dzieckiem upośledzonym umysłowo podczas zajęć rewalidacji indywidualnej 46
Część trzecia. Przykładowe ćwiczenia wykorzystywane na zajęciach rewalidacji indywidualnej zgodnie z ramowym programem rewalidacji 49
Przykłady ćwiczeń według ramowego programu rewalidacji 50
Część czwarta. Zakres czynności i uprawnienia pedagoga specjalnego w klasie integracyjnej 62
Część piąta. Przykładowe opracowania niezbędne w pracy pedagoga specjalnego 66
Dokumentacja przebiegu nauczania ucznia niepełnosprawnego 67
Informacje o uczniu 68
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego 68
Przykładowe opracowanie dokumentacji przebiegu nauczania ucznia niepełnosprawnego Beaty C 68
Zebrane informacje o uczniu (wywiad środowiskowy, informacje lekarskie, opinie o uczniu, inne) 69
Z wywiadu lekarskiego 71
Semestralna ocena opisowa ucznia 72
Diagnoza pedagogiczna określająca mocne i słabe strony ucznia oraz rodzaj wsparcia, jakie dziecko otrzyma 73
Program edukacyjny 75
Program terapeutyczny 76
Oświadczenie rodzica (prawnego opiekuna) 79
Karta obserwacji ucznia klasy I 80
Przykładowe opracowanie standardów wymagań dla ucznia klas I i IV 86
Standardy wymagań dla ucznia klasy I 86
Standardy wymagań dla ucznia klasy IV 92
Przykładowy rozkład materiału dla uczniów klas I i IV 117
Schemat tabeli. Dzienny plan dydaktyczno-wychowawczy dla uczniów klasy I 117
Przykładowy dzienny plan dydaktyczno-wychowawczy (rozkład materiału) dla uczniów klasy I 118
Schemat tabeli. Plan dydaktyczno-wychowawczy (rozkład materiału) dla uczniów klasy IV 121
Tygodniowy rozkład materiału dla uczniów klasy IV z j. polskiego, matematyki i przyrody 122
Schemat konspektu 129
Przykładowe opracowanie konspektów w klasach I-III 131
Konspekt do lekcji - klasa I 133
Konspekt do lekcji - klasa II 138
Konspekt do lekcji - klasa III 143
Przykładowe oceny opisowe 147
Bibliografia 156