"ABC pedagoga specjalnego. Poradnik dla nauczyciela ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym pracujących z dziećmi niepełnosprawnymi dla studentów kierunków pedagogicznych oraz osób zainteresowanych kształceniem integracyjnym"

Identyfikator Librowy: 2529

Spis treści

Wstęp 7

Część pierwsza. Miejsce dziecka upośledzonego umysłowo w szkole masowej 11

Charakterystyka upośledzenia umysłowego 12

1. Zaburzenia rozwoju ruchowego 19

Najczęstsze przyczyny trudności w uczeniu się 19

2. Zaburzenia spostrzeżeń wzrokowych 23

3. Zaburzenia spostrzeżeń słuchowych 24

4. Zaburzenia rozwoju mowy 24

Edukacja dzieci upośledzonych umysłowo w szkole masowej 26

Teoretyczne założenia i warunki dobrej integracji 29

Kilka rad dla nauczyciela, jak należy postępować z uczniem specjalnej troski 33

Podsumowanie 34

Rola pedagoga specjalnego w klasie integracyjnej 37

Część druga. Rewalidacja indywidualna jako forma wspierająca kształcenie dziecka upośledzonego umysłowo w szkole masowej 42

Rewalidacja indywidualna - cele i zadania 43

Ramowy program rewalidacji indywidualnej 44

Wskazówki do pracy z dzieckiem upośledzonym umysłowo podczas zajęć rewalidacji indywidualnej 46

Część trzecia. Przykładowe ćwiczenia wykorzystywane na zajęciach rewalidacji indywidualnej zgodnie z ramowym programem rewalidacji 49

Przykłady ćwiczeń według ramowego programu rewalidacji 50

Część czwarta. Zakres czynności i uprawnienia pedagoga specjalnego w klasie integracyjnej 62

Część piąta. Przykładowe opracowania niezbędne w pracy pedagoga specjalnego 66

Dokumentacja przebiegu nauczania ucznia niepełnosprawnego 67

Informacje o uczniu 68

Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego 68

Przykładowe opracowanie dokumentacji przebiegu nauczania ucznia niepełnosprawnego Beaty C 68

Zebrane informacje o uczniu (wywiad środowiskowy, informacje lekarskie, opinie o uczniu, inne) 69

Z wywiadu lekarskiego 71

Semestralna ocena opisowa ucznia 72

Diagnoza pedagogiczna określająca mocne i słabe strony ucznia oraz rodzaj wsparcia, jakie dziecko otrzyma 73

Program edukacyjny 75

Program terapeutyczny 76

Oświadczenie rodzica (prawnego opiekuna) 79

Karta obserwacji ucznia klasy I 80

Przykładowe opracowanie standardów wymagań dla ucznia klas I i IV 86

Standardy wymagań dla ucznia klasy I 86

Standardy wymagań dla ucznia klasy IV 92

Przykładowy rozkład materiału dla uczniów klas I i IV 117

Schemat tabeli. Dzienny plan dydaktyczno-wychowawczy dla uczniów klasy I 117

Przykładowy dzienny plan dydaktyczno-wychowawczy (rozkład materiału) dla uczniów klasy I 118

Schemat tabeli. Plan dydaktyczno-wychowawczy (rozkład materiału) dla uczniów klasy IV 121

Tygodniowy rozkład materiału dla uczniów klasy IV z j. polskiego, matematyki i przyrody 122

Schemat konspektu 129

Przykładowe opracowanie konspektów w klasach I-III 131

Konspekt do lekcji - klasa I 133

Konspekt do lekcji - klasa II 138

Konspekt do lekcji - klasa III 143

Przykładowe oceny opisowe 147

Bibliografia 156