"Wczesnodziecięca edukacja - pomiędzy instrumentalizacją a towarzyszeniem w rozwoju"
Identyfikator Librowy: 253264
Spis treści
Wprowadzenie 10
1. Dziecko w polskiej rzeczywistości edukacyjnej 24
1.1. Wokół rozważań nad pedagogiką dziecka 24
1.2. Edukacja a rzeczywistość 39
1.3. Edukacyjna funkcja żłobka – stereotypy i dylematy 60
2. Instrumentalizacja edukacji dziecka a jego naturalne potrzeby rozwojowe 74
2.1. Dyrektywność i instrumentalizacja w edukacji dziecka 74
2.2. Zabawa – zapomniana przestrzeń naturalnej edukacji dziecka a realizacja zajęć edukacyjnych 81
3. Edukacja małego dziecka – niedyrektywne towarzyszenie i wspieranie rozwoju 92
3.1. Uwagi o niedyrektywnej edukacji 92
3.2. Niedyrektywne koncepcje wspierania rozwoju dziecka do lat trzech 104
4. Koncepcje niedyrektywnej wczesnodziecięcej edukacji w opiniach wychowawców małego dziecka 140
4.1. Wprowadzenie do analizy wyników badań 140
4.2. Obojętność i opór opiekuna dziecka do lat trzech wobec niedyrektywnych koncepcji wczesnodziecięcej edukacji 146
4.3. Dystans wobec propozycji wdrożenia niedyrektywnych koncepcji wspierania rozwoju dziecka do lat trzech w żłobku 152
4.4. Aprobata niedyrektywnych koncepcji pracy z małym dzieckiem wraz z deklaracją chęci przemodelowania dotychczasowego sposobu pracy 157
4.5. Poczucie szczególnej wartości proponowanych rozwiązań w zakresie niedyrektywnej edukacji małego dziecka wraz z deklarowaną potrzebą zmian 164
4.6. Podsumowanie 175
Zakończenie 181
Bibliografia 188
Aneks nr 1. Dziecko w ujęciu Francoise Dolto – wybrane przykłady 198
Aneks nr 2. Praktyczny leksykon wyrażeń – paradoksów i „dyrektywności pozwalającej” 201
Summary. Early Childhood Education – Between Instrumentalization and Accompaniment in Development.Selected Aspects of Polish Reality 204