"Wczesnodziecięca edukacja - pomiędzy instrumentalizacją a towarzyszeniem w rozwoju"

Identyfikator Librowy: 253264

Spis treści

Wprowadzenie 10

1. Dziecko w polskiej rzeczywistości edukacyjnej 24

1.1. Wokół rozważań nad pedagogiką dziecka 24

1.2. Edukacja a rzeczywistość 39

1.3. Edukacyjna funkcja żłobka – stereotypy i dylematy 60

2. Instrumentalizacja edukacji dziecka a jego naturalne potrzeby rozwojowe 74

2.1. Dyrektywność i instrumentalizacja w edukacji dziecka 74

2.2. Zabawa – zapomniana przestrzeń naturalnej edukacji dziecka a realizacja zajęć edukacyjnych 81

3. Edukacja małego dziecka – niedyrektywne towarzyszenie i wspieranie rozwoju 92

3.1. Uwagi o niedyrektywnej edukacji 92

3.2. Niedyrektywne koncepcje wspierania rozwoju dziecka do lat trzech 104

4. Koncepcje niedyrektywnej wczesnodziecięcej edukacji w opiniach wychowawców małego dziecka 140

4.1. Wprowadzenie do analizy wyników badań 140

4.2. Obojętność i opór opiekuna dziecka do lat trzech wobec niedyrektywnych koncepcji wczesnodziecięcej edukacji 146

4.3. Dystans wobec propozycji wdrożenia niedyrektywnych koncepcji wspierania rozwoju dziecka do lat trzech w żłobku 152

4.4. Aprobata niedyrektywnych koncepcji pracy z małym dzieckiem wraz z deklaracją chęci przemodelowania dotychczasowego sposobu pracy 157

4.5. Poczucie szczególnej wartości proponowanych rozwiązań w zakresie niedyrektywnej edukacji małego dziecka wraz z deklarowaną potrzebą zmian 164

4.6. Podsumowanie 175

Zakończenie 181

Bibliografia 188

Aneks nr 1. Dziecko w ujęciu Francoise Dolto – wybrane przykłady 198

Aneks nr 2. Praktyczny leksykon wyrażeń – paradoksów i „dyrektywności pozwalającej” 201

Summary. Early Childhood Education – Between Instrumentalization and Accompaniment in Development.Selected Aspects of Polish Reality 204