"Po szkole. Rozmowy o edukacji (2015–2020)"

Identyfikator Librowy: 260249

Spis treści

Wprowadzenie 8

Humanistyka transferu 12

Log in – edukacja i dialog 12

Log out – transferowanie humanistyki 82

Bibliografia (wybór) 85

Rozmowy o edukacji (2015–2020) 90

Ptak z zawiązanymi skrzydłami (Bogusław Śliwerski) 92

Wokół pedagogiki krytycznej 92

W szkole uczymy się o sobie (Tomasz Szkudlarek) 100

Dlaczego traktujemy szkołę jak przechowalnię? (Maria Czerepaniak-Walczak) 115

Nie ma edukacji bez demokracji (Leszek Koczanowicz) 123

Szkoła powinna być miejscem wspólnym (Maria Mendel) 130

Nie uczmy rozwiązywania testów (Krzysztof Jan Szmidt) 136

Auto/biografie i transformacje 144

Korczak i Wilczyńska tworzyli zgrany zespół (Marta Ciesielska) 144

O dwoistości i pedagogice Heleny Radlińskiej (Lech Witkowski) 150

Znalezienie odpowiedzi nie jest łatwe (Stefan Turnau) 161

Pozycja nauczyciela musi być silna (Edward Włodarczyk) 172

Jak się zmieniała szkoła w Polsce (Elżbieta Magiera) 181

Permanentny alarm (Jacek Pyżalski) 195

Perspektywy postedukacji 202

Edukacja vs kryzys (Piotr Mikiewicz) 202

Uczenie się jest cechą ludzką (Maciej Witek) 214

Mózg to miejsce pracy nauczycieli (Marzena Żylińska) 223

Uchylanie drzwi (Renata Ziemińska) 233

Internet spłyca myślenie (Magdalena Szpunar) 241

Koniec edukacji? (Michał Klichowski) 253

Praktykowanie innowacyjności 260

Nie tracę czasu na dyscyplinowanie (Joanna Urbańska) 260

Edukację można zmienić tylko oddolnie (Marta Florkiewicz-Borkowska) 266

Specjalna z Kowanówka (Zyta Czechowska) 271

Wysoko stawiam poprzeczkę (Jolanta Okuniewska) 277

Lekcja nie kończy się po 45 minutach (Mariusz Zyngier) 283

Dialogi (inter)edukacyjne 290

Bez ograniczeń (Margret Rasfeld) 290

Tę pracę mogą wykonywać tylko najlepsi (Anita Lehikoinen) 295

Jakość edukacji zależy od nauczycieli (Vikas Pota) 300

Uczniowie są przyszłością społeczeństwa (Atte van Haastrecht) 305

Nota edytorska 310

Indeks nazwisk 312

Summary 322