"Psychologia tremy"
Libra identifier: 260272
Table of Contents
Wstęp 10
CZĘŚĆ I. Zjawisko tremy w opisach muzyków i psychologów muzyki 14
Rozdział 1. Doświadczanie tremy 16
1.1. Trema w opisach doświadczeń znanych muzyków 17
1.2. Trema w opisach doświadczeń młodych muzyków 20
1.3. Trema jako specyficzny problem wykonawstwa muzycznego 22
1.4. Psychologiczne definicje tremy 26
1.5. Podsumowanie: porządkowanie terminologii – pobudzenie, stres, lęk, strach, trema 31
CZĘŚĆ II. Trema z perspektywy psychologii sportu 34
Rozdział 2. Trema jako wzrost pobudzenia 36
2.1. Optymalny stan koncertowy 36
2.2. Mechanizmy wyjaśniające powstawanie tremy – poziom pobudzenia a jakość wykonania 39
2.2.1. Modele uwzględniające dynamikę czasową 40
2.2.2. Teorie uwzględniające kontekst społeczny i trudność zadania 44
Motywacyjne źródła efektu facylitacji społecznej 46
2.2.3. Struktura temperamentu: wyjaśnienie z obszaru różnic indywidualnych 49
Temperament a pobudzenie 50
Temperament a efektywne działanie na scenie 51
2.2.4. Teorie uwzględniające ocenę poznawczą pobudzenia 55
2.3. Podsumowanie: pobudzenie jako nieodłączny element występowania 59
CZĘŚĆ III. Trema z perspektywy psychologii klinicznej 62
Rozdział 3. Trema jako lęk 64
3.1. Perspektywa kliniczna: triada objawów lęku 65
3.1.1. Objawy fizjologiczne 66
3.1.2. Objawy behawioralne 68
3.1.3. Objawy poznawcze 72
3.2. Podsumowanie: współwystępowanie objawów 77
Rozdział 4. Cechy zwiększające podatność na tremę 78
4.1. Czynniki osobowościowe 78
4.1.1. Neurotyczność, ekstrawersja i introwersja 79
4.1.2. Lęk jako cecha i lęk jako stan 82
4.2. Czynniki moderujące: wiek i płeć 85
4.3. Czynniki motywacyjne 88
4.3.1. Poczucie własnej skuteczności 88
4.3.2. Samoocena i perfekcjonizm 93
4.4. Podsumowanie: rozwojowy schemat powiązań 97
Rozdział 5. Trema jako lęk społeczny 100
5.1. Trema a lęk społeczny: podobieństwa i różnice 102
5.2. Trema a inne zaburzenia kliniczne 104
5.3. Wieloczynnikowe modele wyjaśniające występowanie tremy 107
5.3.1. Teoria i model tremy Alberta LeBlanca 107
5.3.2. Model tremy Iouli Papageorgi, Susan Hallam i Grahama Welcha 111
5.3.3. Model tremy Dianny Kenny 114
5.4. Podsumowanie: profilaktyka lęku scenicznego (tremy) 117
CZĘŚĆ IV. Trema z perspektywy psychologii emocji 118
Rozdział 6. Trema jako złożone zjawisko emocjonalne 120
6.1. Emocje przedkoncertowe z perspektywy psychologii emocji 120
6.1.1. Emocje przedkoncertowe – proste czy złożone? 120
6.1.2. Dlaczego rozpoznawanie i precyzyjne nazywanie emocji jest tak ważne? 124
6.1.3. Zanim powstanie emocja: przekonania na temat emocji a rodzaj doświadczanych stanów emocjonalnych 127
6.2. Poszerzenie perspektywy: wyjście poza lęk 130
6.3. Trema jako złożony stan emocjonalny: wnioski z badań własnych 133
6.3.1. Różnorodność emocji przedkoncertowych 135
6.3.2. Struktura emocji przedkoncertowych – profile emocjonalne 135
6.3.3. Emocje przedkoncertowe: przyczyny i konsekwencje 138
6.3.4. Wnioski z badań i implikacje praktyczne 139
6.4. Optymalny stan koncertowy i optymalne emocje. Korzyści z ujmowania tremy jako złożonego stanu emocjonalnego 141
6.4.1. Pozytywna interpretacja wzrostu pobudzenia 141
6.4.2. Nazywanie i akceptacja różnorodnych emocji 142
6.4.3. Integracja doświadczanych emocji – „moja trema” 148
6.5. Podsumowanie: trema z perspektywy psychologii emocji 149
CZĘŚĆ V. Radzenie sobie z tremą – regulacja emocji przedkoncertowych 152
Rozdział 7. Radzenie sobie z tremą – zastosowanie teorii w praktyce 154
7.1. Ryzykowne strategie radzenia sobie z tremą 158
7.1.1. Beta-blokery 158
7.1.2. Maratony ćwiczeniowe 161
7.2. Adaptacyjne strategie radzenia sobie z tremą demobilizującą 168
7.2.1. Procesy poznawcze: techniki zarządzania uwagą i myśleniem 171
Uwaga 171
Styl myślenia 175
7.2.2. Reakcja emocjonalna: techniki regulacji pobudzenia 182
7.2.3. Oswojenie się z sytuacją: techniki stopniowanej ekspozycji i wizualizacji 188
7.3. Podsumowanie: plan psychologicznego przygotowania się do występu 193
Rozdział 8. Psychologiczne przygotowanie wykonawcy do występu publicznego 196
8.1. Budowanie tożsamości artysty – poczucie sensu 197
8.2. Wspierające środowisko – poczucie wspólnoty 202
8.3. Rozwijanie umiejętności dbania o kondycję psychiczną i fizyczną – poczucie skuteczności 206
8.4. Podsumowanie: dobrostan psychiczny muzyka 211
Bibliografia 214
Indeks rzeczowy 242
Indeks nazwisk 248
O Autorce 256