"Myślenie w edukacji"

Identyfikator Librowy: 261386

Spis treści

Wprowadzenie do wydania polskiego (Anna Łagodzka) 11

Podziękowania 21

Wstęp do drugiego wydania 23

Część pierwsza. Edukacja ukierunkowana na myślenie 29

1. Refleksyjny model praktyki edukacyjnej 31

Racjonalność jako zasada porządkująca 33

Kształcenie bez myślenia 34

Normalna praktyka edukacji przeciwstawiona krytycznej 37

Restrukturyzacja praktyki edukacyjnej 40

Edukacja jako dociekanie 42

2. Różne podejścia do nauczania ukierunkowanego na myślenie 51

Pojawienie się ruchu krytycznego myślenia 51

Krytyczne myślenie a wpajanie przekonania 69

Alternatywne podejścia do uczenia praktycznego rozumowania 73

Nauczanie ukierunkowane na budowanie połączeń, przeniesienie i przekład 78

Niektóre charakterystyki krytycznego myślenia 80

3. Przeszkody i nieporozumienia w nauczaniu ukierunkowanym na myślenie 89

Przeszkody konceptualne we wzmacnianiu myślenia 89

Kilka nieporozumień dotyczących nauczania ukierunkowanego na krytyczne myślenie 99

Część druga. Wspólnoty dociekania 109

4. Myślenie we wspólnocie 111

Co wytwarza wspólnotę i co wytwarza wspólnota 111

Podążanie za argumentem tam, dokąd prowadzi 112

Logika dyskursu konwersacyjnego 115

Sztuka rozmowy 116

Struktura dialogu 118

Dialog i wspólnota 119

Uczenie się z doświadczenia innych 121

Rola wspólnoty dociekania w edukacji 122

Formowanie wspólnot dociekania 129

Epistemologiczny status dyskusji we wspólnocie dociekania 131

5. Wspólnoty dociekania jako podejście redukujące przemoc 133

Edukacja, nie indoktrynacja 133

Do jakich kryteriów możemy się odwoływać? 136

Przemoc i usprawiedliwienie 140

Wzmacnianie sądzenia przez pracę poznawczą 145

Wspólnota dociekania w edukacji ukierunkowanej na wartości i znaczenia 148

Redukcja przemocy w otoczeniu szkolnym 150

Część trzecia. Koordynacja składników 155

6. Emocje w myśleniu i edukacji 157

Emocje i edukacja 157

Czy jest paradygmatyczna wersja myślenia emotywnego? 160

Czy możemy kształcić pod względem emocjonalnym? 161

Emocje i język 163

Zgrupowania słów służące rozwojowi płynnego nazywania emocji 165

7. Akty umysłowe 169

Świadomość a spełnianie aktów umysłowych 169

Uświadamianie sobie swoich aktów umysłowych 172

Akty umysłowe jako dokonania 173

Nastawienia zdaniowe 176

Ruch epistemiczny: akty i stany umysłowe mogą się rozwinąć w umiejętności myślowe 179

Rozwijanie się ruchów umysłowych w filozoficzny dialog 181

Przez szkło powiększające: bliższe spojrzenie na to, jak filozofia może doskonalić myślenie 187

8. Umiejętności myślowe 193

O uczeniu dzieci umiejętności myślowych 193

Umiejętności i znaczenia 202

Cztery główne odmiany umiejętności myślowych 207

Czy warto uczyć rozumowania? 215

Umiejętności i ich koordynacja 216

Od umiejętności podstawowych do przedmiotów nauczanych w szkole podstawowej 219

Granice umiejętności 220

Część czwarta. Edukacja ukierunkowana na doskonalenie myślenia 225

9. Transakcyjne wymiary myślenia 227

Myślenie wielowymiarowe 227

Prawo do bycia zdolnym do myślenia 232

10. Edukacja ukierunkowana na krytyczne myślenie 235

Czym może być krytyczne myślenie 235

Praktyka rozumowania – zachowania uczniów oznaczające konkluzje 253

Kształcenie profesjonalistów a kultywowanie sądzenia 255

Krytyczne myślenie a błędy nieformalne 260

11. Edukacja ukierunkowana na twórcze myślenie 273

Prymarny aspekt dzieła sztuki jako standard dzieła 273

Twórcze myślenie w perspektywie krytycznej 274

Świeżość, problematyczność i zrozumiałość 277

Myślenie poszerzające 279

Myślenie nieposłuszne 281

Myślenie majeutyczne 282

Twórcze i troskliwe myślenie 283

Twórcze i krytyczne myślenie 284

Ruchy poznawcze w procesie twórczego myślenia 285

Twórczość i dialog we wspólnocie dociekania 286

Twórczość i samodzielne myślenie 288

12. Edukacja ukierunkowana na troskliwe myślenie 291

Miejsce uczuć w myśleniu 291

Troskliwe myślenie jako troska o sprawy, które mają dla nas znaczenie 292

Niektóre rodzaje troskliwego myślenia 294

13. Wzmacnianie władzy sądzenia 303

Wdrożenie nauczania ukierunkowanego na doskonalenie sądzenia 303

Krytyczny, twórczy i troskliwy sąd 305

Połączenie tego, co uniwersalne, z tym, co partykularne 308

Trzy porządki sądu 310

Sądzenie jako kółko wahadłowe w środowiskach edukacyjnych 320

Sądy jako ekspresja osób 323

Bibliografia 325

Indeks nazwisk 339

Indeks przedmiotowy 343

Posłowie do wydania polskiego (Iwona Czaja-Chudyba) 349