"Jednostka zdolna w przestrzeniach edukacyjnych"

Identyfikator Librowy: 264992

Spis treści

WSTĘP 11

I. Wprowadzenie w problematykę zdolności 15

1. Pojęcie, rodzaje i teorie zdolności 15

2. Wybrane definicje jednostki zdolnej 35

3. Charakterystyka osób zdolnych 39

4. Psychospołeczny obraz jednostki zdolnej 43

5. Drogi identyfikacji uczennic i uczniów zdolnych 45

II. Warunki kształcenia osób zdolnych 49

1. Sytuacja uczącej się jednostki zdolnej w świetle prawa oświatowego 49

2. Sposoby i formy pracy z osobami zdolnymi 52

3. Nauczycielka, nauczyciel osób zdolnych 66

4. Osiągnięcia szkolne zdolnych uczennic i uczniów 72

5. Społeczne funkcjonowanie osób zdolnych w klasie szkolnej 78

III. Jednostka zdolna w środowisku pozaszkolnym 89

1. Rodzinne uwarunkowania funkcjonowania osób zdolnych 89

2. Pozaszkolna działalność uczennic i uczniów zdolnych 93

3. Udział uczennic i uczniów zdolnych w zajęciach pozalekcyjnych 97

4. Możliwości rozwoju zdolności w środowisku lokalnym 104

IV. Propozycje dla praktyki edukacyjnej 115

1. Szkolny system wspierania jednostek zdolnych 115

2. Obraz jednostki zdolnej w świetle badań własnych 120

3. Zalecenia adresowane do osób z najbliższego otoczenia jednostek zdolnych 123

Zakończenie 131

Bibliografia 134

Spis rysunków 141