"Czytanie informacyjne"

Identyfikator Librowy: 265042

Spis treści

Wstęp 13

ROZDZIAŁ 1 Rodzaje informacji wizualnej 17

▪ Czy żyjemy w kulturze wizualnej? 17

▪ Informacja wizualna – od malowideł naskalnych do infografik 20

▪ Historyczne przykłady zapisu informacji wizualnej 23

Jan Amos Komeński – koncepcja wizualnego podręcznika 29

ISOTYPE – wizualizacja danych statystycznych 30

▪ Czym właściwie są infografiki? 32

Co odróżnia wizualizację danych od infografiki? 32

▪ Współczesne infografiki w komunikacji prasowej 33

Infografiki 35

▪ Koncepcja infografiki Edwarda Tuftego 36

▪ Klasyfikacja infografik i wizualizacji informacji 39

▪ Podsumowanie 40

ROZDZIAŁ 2 Projektowanie grafik informacyjnych 41

▪ Czym jest projektowanie graficzne (graphic design)? 41

Projektowanie graficzne a zmiana postaw użytkowników 43

▪ Projektowanie graficzne – aspekt kulturowy 45

Współczesne tendencje w projektowaniu graficznym 49

▪ Jakimi regułami rządzi się projektowanie graficzne? 53

Hierarchia wizualna 54

▪ Realizm prezentowanych treści – cechy estetyczne 58

▪ Psychopedagogiczne przesłanki dla projektowania graficznego 61

Znaczenie teorii ekologicznej J.J. Gibsona dla projektowania graficznego 61

Teoria Władysława Strzemińskiego 63

Zjawisko obciążenia poznawczego 65

Koncepcja kształcenia multimedialnego W. Strykowskiego 66

Paivio – teoria podwójnego kodowania 66

ROZDZIAŁ 3 Czytanie informacyjne 74

▪ Kulturowa rola czytania 75

▪ Czytanie informacyjne. Dominacja czytania ustępuje dominacji przeglądania 83

▪ Fizjologiczna istota procesu czytania 86

Rozumienie w czytaniu tekstu 96

▪ Czytelność druku oraz graficzne właściwości tekstu wpływające na jakość czytania 98

Czytanie a rodzaj druku – pojęcie czytelnego druku 98

Czytanie gazet codziennych oraz ich wydań internetowych – porównanie badań 102

Czytanie a cechy edytorskie tekstu 105

Czytanie tekstów wielomodalnych 107

▪ Czytelnik jako użytkownik tekstu 108

▪ Przegląd metod badań nad rejestracją ruchów oczu w trakcie czytania 109

O badaniach nad rejestracją ruchów oczu 111

Pomiar fiksacji wzroku 111

Pomiar sakkad 113

Metody prowadzenia badań eksperymentalnych 117

▪ Podsumowanie 118

ROZDZIAŁ 4 Jak badać infografiki? 120

▪ Przedmiot i cele badań 120

▪ Problemy badawcze 121

▪ Metody i techniki badawcze 128

▪ Narzędzia badawcze 130

▪ Zastosowany plan eksperymentalny 130

▪ Teren badań i dobór próby badawczej 134

ROZDZIAŁ 5 Jak młodzi czytają infografiki? 137

▪ Infografika Jak zauważyć ukrytą broń? (JZUB) 137

Kryteria wyznaczające sposób czytania infografiki JZUB 139

Inne zmienne zaobserwowane w eksperymencie 144

Płeć a sposób czytania 144

▪ Infografika Wielka oceaniczna plama śmieci (WOPS) 146

Kryteria wyznaczające sposób czytania infografiki WOPS 147

Analiza statystyk czytania w obszarach zainteresowań (AOI) infografiki WOPS 151

Inne zmienne zaobserwowane w eksperymencie 151

Różnice w czytaniu uzyskane na podstawie analizy map cieplnych 157

▪ Aktywność czytelnicza uczniów a sposób odczytywania infografik 161

▪ Aktywność internetowa uczniów a sposób odczytywania infografik 165

▪ Inne zaobserwowane zmienne jakościowe 166

▪ Płeć uczniów a sposób odczytywania infografik 175

▪ Podsumowanie i dyskusja nad wynikami 177

ROZDZIAŁ 6 Czytanie typu uczenie się 180

▪ Wiedza jako kategoria konstruowana przez uczniów – wprowadzenie 180

▪ Badanie infografiki Jak zauważyć ukrytą broń? (JZUB) 182

Wyniki testu wiadomości dla całej próby odczytującej infografikę JZUB w wersji eksperymentalnej i kontrolnej 182

Poziom zapamiętania wiadomości w teście JZUB 187

Poziom zrozumienia wiadomości w teście JZUB 188

Ranking szkół na podstawie osiągniętych wyników testu wiadomości 189

▪ Badanie infografiki Wielka oceaniczna plama śmieci (WOPS) 190

Ogólny wynik testów wiadomości dla całej próby odczytującej infografikę WOPS w wersji eksperymentalnej i kontrolnej 190

Poziom zapamiętywania wiadomości w teście WOPS 194

Poziom rozumienia wiadomości w teście WOPS 195

▪ Podsumowanie i dyskusja nad wynikami 196

Ranking szkół na podstawie osiągniętych wyników testu wiadomości 196

ROZDZIAŁ 7 Postawy uczniów wobec infografik 198

▪ Postawy uczniów wobec uczenia się za pomocą infografik 198

▪ Postawy wobec infografiki Wielka oceaniczna plama śmieci (WOPS) 201

Interpretacja łączna komponentu emocjonalnego i poznawczego postawy wobec infografiki WOPS 205

Postawy wobec odczytywania infografiki WOPS a płeć badanych uczniów 207

▪ Postawy wobec infografiki JZUB 209

Łączna interpretacja czynnika emocjonalnego i poznawczego postawy wobec infografiki JZUB 213

Postawy wobec odczytywania infografiki JZUB a płeć badanych uczniów 214

▪ Podsumowanie i dyskusja nad wynikami 216

Zakończenie 217

▪ Jakie znaczenie dla praktyki edukacyjnej mają uzyskane podczas badań wyniki? 218

▪ Rozszerzone pojęcie czytania 219

Załączniki 221

Bibliografia 225

Summary (Informational Reading. Infographics in Cognitive Processes) 232