"Czytanie informacyjne"
Identyfikator Librowy: 265042
Spis treści
Wstęp 13
ROZDZIAŁ 1 Rodzaje informacji wizualnej 17
▪ Czy żyjemy w kulturze wizualnej? 17
▪ Informacja wizualna – od malowideł naskalnych do infografik 20
▪ Historyczne przykłady zapisu informacji wizualnej 23
Jan Amos Komeński – koncepcja wizualnego podręcznika 29
ISOTYPE – wizualizacja danych statystycznych 30
▪ Czym właściwie są infografiki? 32
Co odróżnia wizualizację danych od infografiki? 32
▪ Współczesne infografiki w komunikacji prasowej 33
Infografiki 35
▪ Koncepcja infografiki Edwarda Tuftego 36
▪ Klasyfikacja infografik i wizualizacji informacji 39
▪ Podsumowanie 40
ROZDZIAŁ 2 Projektowanie grafik informacyjnych 41
▪ Czym jest projektowanie graficzne (graphic design)? 41
Projektowanie graficzne a zmiana postaw użytkowników 43
▪ Projektowanie graficzne – aspekt kulturowy 45
Współczesne tendencje w projektowaniu graficznym 49
▪ Jakimi regułami rządzi się projektowanie graficzne? 53
Hierarchia wizualna 54
▪ Realizm prezentowanych treści – cechy estetyczne 58
▪ Psychopedagogiczne przesłanki dla projektowania graficznego 61
Znaczenie teorii ekologicznej J.J. Gibsona dla projektowania graficznego 61
Teoria Władysława Strzemińskiego 63
Zjawisko obciążenia poznawczego 65
Koncepcja kształcenia multimedialnego W. Strykowskiego 66
Paivio – teoria podwójnego kodowania 66
ROZDZIAŁ 3 Czytanie informacyjne 74
▪ Kulturowa rola czytania 75
▪ Czytanie informacyjne. Dominacja czytania ustępuje dominacji przeglądania 83
▪ Fizjologiczna istota procesu czytania 86
Rozumienie w czytaniu tekstu 96
▪ Czytelność druku oraz graficzne właściwości tekstu wpływające na jakość czytania 98
Czytanie a rodzaj druku – pojęcie czytelnego druku 98
Czytanie gazet codziennych oraz ich wydań internetowych – porównanie badań 102
Czytanie a cechy edytorskie tekstu 105
Czytanie tekstów wielomodalnych 107
▪ Czytelnik jako użytkownik tekstu 108
▪ Przegląd metod badań nad rejestracją ruchów oczu w trakcie czytania 109
O badaniach nad rejestracją ruchów oczu 111
Pomiar fiksacji wzroku 111
Pomiar sakkad 113
Metody prowadzenia badań eksperymentalnych 117
▪ Podsumowanie 118
ROZDZIAŁ 4 Jak badać infografiki? 120
▪ Przedmiot i cele badań 120
▪ Problemy badawcze 121
▪ Metody i techniki badawcze 128
▪ Narzędzia badawcze 130
▪ Zastosowany plan eksperymentalny 130
▪ Teren badań i dobór próby badawczej 134
ROZDZIAŁ 5 Jak młodzi czytają infografiki? 137
▪ Infografika Jak zauważyć ukrytą broń? (JZUB) 137
Kryteria wyznaczające sposób czytania infografiki JZUB 139
Inne zmienne zaobserwowane w eksperymencie 144
Płeć a sposób czytania 144
▪ Infografika Wielka oceaniczna plama śmieci (WOPS) 146
Kryteria wyznaczające sposób czytania infografiki WOPS 147
Analiza statystyk czytania w obszarach zainteresowań (AOI) infografiki WOPS 151
Inne zmienne zaobserwowane w eksperymencie 151
Różnice w czytaniu uzyskane na podstawie analizy map cieplnych 157
▪ Aktywność czytelnicza uczniów a sposób odczytywania infografik 161
▪ Aktywność internetowa uczniów a sposób odczytywania infografik 165
▪ Inne zaobserwowane zmienne jakościowe 166
▪ Płeć uczniów a sposób odczytywania infografik 175
▪ Podsumowanie i dyskusja nad wynikami 177
ROZDZIAŁ 6 Czytanie typu uczenie się 180
▪ Wiedza jako kategoria konstruowana przez uczniów – wprowadzenie 180
▪ Badanie infografiki Jak zauważyć ukrytą broń? (JZUB) 182
Wyniki testu wiadomości dla całej próby odczytującej infografikę JZUB w wersji eksperymentalnej i kontrolnej 182
Poziom zapamiętania wiadomości w teście JZUB 187
Poziom zrozumienia wiadomości w teście JZUB 188
Ranking szkół na podstawie osiągniętych wyników testu wiadomości 189
▪ Badanie infografiki Wielka oceaniczna plama śmieci (WOPS) 190
Ogólny wynik testów wiadomości dla całej próby odczytującej infografikę WOPS w wersji eksperymentalnej i kontrolnej 190
Poziom zapamiętywania wiadomości w teście WOPS 194
Poziom rozumienia wiadomości w teście WOPS 195
▪ Podsumowanie i dyskusja nad wynikami 196
Ranking szkół na podstawie osiągniętych wyników testu wiadomości 196
ROZDZIAŁ 7 Postawy uczniów wobec infografik 198
▪ Postawy uczniów wobec uczenia się za pomocą infografik 198
▪ Postawy wobec infografiki Wielka oceaniczna plama śmieci (WOPS) 201
Interpretacja łączna komponentu emocjonalnego i poznawczego postawy wobec infografiki WOPS 205
Postawy wobec odczytywania infografiki WOPS a płeć badanych uczniów 207
▪ Postawy wobec infografiki JZUB 209
Łączna interpretacja czynnika emocjonalnego i poznawczego postawy wobec infografiki JZUB 213
Postawy wobec odczytywania infografiki JZUB a płeć badanych uczniów 214
▪ Podsumowanie i dyskusja nad wynikami 216
Zakończenie 217
▪ Jakie znaczenie dla praktyki edukacyjnej mają uzyskane podczas badań wyniki? 218
▪ Rozszerzone pojęcie czytania 219
Załączniki 221
Bibliografia 225
Summary (Informational Reading. Infographics in Cognitive Processes) 232