"Metoda wizualizacji kierowanej muzyką w kontekście terapeutycznym i edukacyjnym"

Identyfikator Librowy: 265382

Spis treści

Od muzyki do terapii 8

Wprowadzenie 10

Rozdział I. Od muzyki do terapii 24

Muzyka w powiązaniu z człowiekiem 25

Muzykoterapia 30

Muzykoterapia receptywna 33

Medycyna muzyczna 40

Psychoterapia muzyczna 44

Rozdział II. Teoretyczne podstawy terapii opartych na muzyce i wizualizacji 50

Wizualizacja 50

Powiązanie procesów wyobrażeniowych z muzyką 55

Mechanizmy działania terapii bazującej na wizualizacji z muzyką 60

Muzyka w formach terapii wyobrażeniowej z muzyką 64

Rozdział III. Metoda Wizualizacji Kierowanej z Muzyką w ujęciu Helen Bonny 72

Początki i rozwój metody 72

Założenia teoretyczne metody Helen Bonny 78

Funkcja procesów wyobrażeniowych 83

Zarys przebiegu wybranych procesów terapeutycznych w metodzie BMGIM 83

Rola muzyki 85

Funkcja terapeuty–przewodnika w procesie terapii 87

Przeniesienia w metodzie BMGIM 90

Reakcje obronne – ich rola i przejawy 93

Elementy wybranych koncepcji psychoterapeutycznych w praktyce BMGIM 95

Psychologia analityczna C G Junga 95

Podejście psychodynamiczne 97

Gestalt 98

Pokrewieństwo Wizualizacji Kierowanej z Muzyką z metodami terapii opracowanymi przez współpracowników Helen Bonny 99

Rozdział IV. Elementy sesji w Wizualizacji Kierowanej z Muzyką 104

Preludium 104

Indukcja 106

Trening autogenny 107

Relaksacja progresywna 110

Krótkie indukcje i ich zastosowanie 113

Indukcje przygotowujące do słuchania muzyki 114

Indukcje oparte na odczuciach płynących z ciała 116

Indukcje łączące odczucia płynące z ciała i pracę wyobraźnią 117

Indukcje oparte na wizualizacji 119

Indukcje energetyzujące 124

Punkt skupienia 127

Muzyczna podróż 130

Programy muzyczne i zasady ich doboru przez terapeutę 131

Powrót do stanu toniczności 140

Postludium – integracja doświadczenia 142

Interakcje werbalne jako wsparcie komunikacji 146

Podtrzymanie wypowiedzi 149

Prowadzenie odpowiedzi 149

Głos terapeuty jako instrument 152

Rozdział V. Modyfikacje metody Wizualizacji Kierowanej z Muzyką 158

Modyfikacje metody Helen Bonny – ujęcie teoretyczne 158

Grupowe Sesje GIM 166

Formy modyfikacji Wizualizacji Kierowanej z Muzyką 169

Wybrane modyfikacje sesji indywidualnych i grupowych 175

Muzyka, Rysowanie i Opowiadanie 178

Wizualizacja Muzyczna 181

Dyrektywna Wizualizacja Kierowana z Muzyką 186

Rozdział VI. Wizualizacja Kierowana z Muzyką i jej modyfikacje w praktyce edukacyjnej i terapeutycznej 194

A. Terapia i rozwój osobisty 194

Zaburzenia psychiczne 195

Choroby somatyczne 198

Niesklasyfikowane wyżej problemy zdrowotne oraz zastosowania związane z rozwojem osobistym 200

B. Kontekst edukacyjny 202

Model zastosowania Wizualizacji Kierowanej z Muzyką i jej modyfikacji w edukacji 204

Projekt Learning in a New Key (LINK) 216

Słuchanie muzyki poprzedzone opowiadaniem 221

Modyfikacja punktu skupienia 222

Połączenie słuchania z aktywnym działaniem nastawionym na ekspresję 223

Połączenie słuchania z sugestiami prowadzącego – metoda DGIM i MI 223

Połączenie słuchanej muzyki z treściami realizowanymi na lekcjach 224

Słuchanie relaksacyjne 224

Zakończenie 230

Bibliografia 234

Aneks 248

Proces szkolenia terapeutów BMGIM 248

Propozycje utworów muzycznych do wykorzystania w modyfikacjiGIM w edukacji 251

Spis tabel 254

Spis rysunków 255