"Metoda wizualizacji kierowanej muzyką w kontekście terapeutycznym i edukacyjnym"
Identyfikator Librowy: 265382
Spis treści
Od muzyki do terapii 8
Wprowadzenie 10
Rozdział I. Od muzyki do terapii 24
Muzyka w powiązaniu z człowiekiem 25
Muzykoterapia 30
Muzykoterapia receptywna 33
Medycyna muzyczna 40
Psychoterapia muzyczna 44
Rozdział II. Teoretyczne podstawy terapii opartych na muzyce i wizualizacji 50
Wizualizacja 50
Powiązanie procesów wyobrażeniowych z muzyką 55
Mechanizmy działania terapii bazującej na wizualizacji z muzyką 60
Muzyka w formach terapii wyobrażeniowej z muzyką 64
Rozdział III. Metoda Wizualizacji Kierowanej z Muzyką w ujęciu Helen Bonny 72
Początki i rozwój metody 72
Założenia teoretyczne metody Helen Bonny 78
Funkcja procesów wyobrażeniowych 83
Zarys przebiegu wybranych procesów terapeutycznych w metodzie BMGIM 83
Rola muzyki 85
Funkcja terapeuty–przewodnika w procesie terapii 87
Przeniesienia w metodzie BMGIM 90
Reakcje obronne – ich rola i przejawy 93
Elementy wybranych koncepcji psychoterapeutycznych w praktyce BMGIM 95
Psychologia analityczna C G Junga 95
Podejście psychodynamiczne 97
Gestalt 98
Pokrewieństwo Wizualizacji Kierowanej z Muzyką z metodami terapii opracowanymi przez współpracowników Helen Bonny 99
Rozdział IV. Elementy sesji w Wizualizacji Kierowanej z Muzyką 104
Preludium 104
Indukcja 106
Trening autogenny 107
Relaksacja progresywna 110
Krótkie indukcje i ich zastosowanie 113
Indukcje przygotowujące do słuchania muzyki 114
Indukcje oparte na odczuciach płynących z ciała 116
Indukcje łączące odczucia płynące z ciała i pracę wyobraźnią 117
Indukcje oparte na wizualizacji 119
Indukcje energetyzujące 124
Punkt skupienia 127
Muzyczna podróż 130
Programy muzyczne i zasady ich doboru przez terapeutę 131
Powrót do stanu toniczności 140
Postludium – integracja doświadczenia 142
Interakcje werbalne jako wsparcie komunikacji 146
Podtrzymanie wypowiedzi 149
Prowadzenie odpowiedzi 149
Głos terapeuty jako instrument 152
Rozdział V. Modyfikacje metody Wizualizacji Kierowanej z Muzyką 158
Modyfikacje metody Helen Bonny – ujęcie teoretyczne 158
Grupowe Sesje GIM 166
Formy modyfikacji Wizualizacji Kierowanej z Muzyką 169
Wybrane modyfikacje sesji indywidualnych i grupowych 175
Muzyka, Rysowanie i Opowiadanie 178
Wizualizacja Muzyczna 181
Dyrektywna Wizualizacja Kierowana z Muzyką 186
Rozdział VI. Wizualizacja Kierowana z Muzyką i jej modyfikacje w praktyce edukacyjnej i terapeutycznej 194
A. Terapia i rozwój osobisty 194
Zaburzenia psychiczne 195
Choroby somatyczne 198
Niesklasyfikowane wyżej problemy zdrowotne oraz zastosowania związane z rozwojem osobistym 200
B. Kontekst edukacyjny 202
Model zastosowania Wizualizacji Kierowanej z Muzyką i jej modyfikacji w edukacji 204
Projekt Learning in a New Key (LINK) 216
Słuchanie muzyki poprzedzone opowiadaniem 221
Modyfikacja punktu skupienia 222
Połączenie słuchania z aktywnym działaniem nastawionym na ekspresję 223
Połączenie słuchania z sugestiami prowadzącego – metoda DGIM i MI 223
Połączenie słuchanej muzyki z treściami realizowanymi na lekcjach 224
Słuchanie relaksacyjne 224
Zakończenie 230
Bibliografia 234
Aneks 248
Proces szkolenia terapeutów BMGIM 248
Propozycje utworów muzycznych do wykorzystania w modyfikacjiGIM w edukacji 251
Spis tabel 254
Spis rysunków 255