"Podstawy muzykoterapii"

Identyfikator Librowy: 265416

Spis treści

Wstęp 8

ROZDZIAŁ I. WSTĘP DO MUZYKOTERAPII (Krzysztof Stachyra) 12

Rys historyczny muzykoterapii 14

Czym jest muzykoterapia? 28

Definiowanie i klasyfikacja muzykoterapii 28

Poziomy pracy muzykoterapeutycznej 32

Klasyfikacja kierunków teoretycznych w muzykoterapii 36

Muzykoterapeuta 41

Muzykoterapia a edukacja muzyczna 48

ROZDZIAŁ II. PROCES MUZYKOTERAPII (Krzysztof Stachyra) 54

Projektowanie procesu muzykoterapii i organizacja sesji 56

Muzyka jako element procesu terapii 62

Reakcja człowieka na muzykę 65

Dobór muzyki do działań muzykoterapeutycznych 71

Zasada iso i jej wykorzystanie w muzykoterapii 73

Improwizacja w muzykoterapii 77

ROZDZIAŁ III. RECEPTYWNE FORMY MUZYKOTERAPII (Krzysztof Stachyra) 86

Relaksacja w muzykoterapii 88

Treningi relaksacyjne i muzykoterapia 88

Znaczenie relaksacji dla prawidłowego funkcjonowania organizmu 89

Warunki sprzyjające uzyskaniu stanu relaksu w czasie sesji 92

Trening autogenny J. H. Schultza 94

Indukcje relaksacyjne w muzykoterapii 99

Trening dla osób z niepełnosprawnością intelektualną 102

Muzyka w relaksacji 105

Znaczenie muzyki dla efektywności relaksacji 110

Przegląd wybranych koncepcji wizualizacji 116

Wizualizacja w muzykoterapii 116

Wizualizacja Muzyczna 120

Strategia konstrukcji i prezentacji tekstów do wizualizacji muzycznej 123

Muzyka w wizualizacji 126

Grupowa Wizualizacja Muzyczna 127

Modyfikacje metody Wizualizacji Kierowanej z Muzyką (GIM) 129

„Muzyka, Rysowanie i Opowiadanie” 130

Efektywność terapii opartych na muzyce i wizualizacji 133

Songwriting – zasady tworzenia piosenek i możliwe zastosowania 138

Techniki receptywne oparte na piosenkach 138

Dyskusja nad słowami piosenki (Song Lyric Discussion) 140

ROZDZIAŁ IV. WYBRANE OBSZARY PRAKTYKI KLINICZNEJ 146

Muzykoterapia w okresie prenatalnym i u noworodków (Krzysztof Stachyra) 148

Rola zajęć muzykoterapeutycznych w procesie wspierania i rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną (Ewa Woźniczka) 162

Muzykoterapia a spektrum zaburzeń autystycznych: działania o charakterze interdyscyplinarnym w Stanach Zjednoczonych (Nicole Rivera, Meredith Powers) 172

Wybrane metody i techniki muzykoterapii w pracy z osobami zaburzonymi psychicznie (Helena Cesarz) 186

Muzykoterapia zaburzeń nerwicowych (Klaudia Kukiełczyńska-Krawczyk) 204

Muzykoterapia w resocjalizacji (Krzysztof Stachyra) 214

Muzykoterapia dzieci i młodzieży z zaburzeniami emocji i zachowania (Ludwika Konieczna-Nowak) 222

ROZDZIAŁ V. PROWADZENIE BADAŃ I EWALUACJA 240

Badania w muzykoterapii (Barbara L. Wheeler) 242

Definicja badań w dziedzinie muzykoterapii 242

Przegląd zagadnień z zakresu badań w dziedzinie muzykoterapii 242

Rodzaje badań naukowych 244

Planowanie badań w dziedzinie muzykoterapii 248

Planowanie i prowadzenie badań ilościowych 253

Planowanie i prowadzenie badań jakościowych 259

Mikroanaliza i emocje podstawowe – odmienność muzykoterapii w podejściu do badań, diagnostyki i psychologii emocji (Thomas Wosch) 268

Zakończenie 274

ANEKS 276

System certyfikacji muzykoterapeutów w Polsce 278

Kodeks Etyczny Muzykoterapeuty 286

Oświadczenie 288

Karta zachowania się pacjenta w trakcie muzykoterapii 289

Notki biograficzne autorów 294