"Podstawy muzykoterapii"
Identyfikator Librowy: 265416
Spis treści
Wstęp 8
ROZDZIAŁ I. WSTĘP DO MUZYKOTERAPII (Krzysztof Stachyra) 12
Rys historyczny muzykoterapii 14
Czym jest muzykoterapia? 28
Definiowanie i klasyfikacja muzykoterapii 28
Poziomy pracy muzykoterapeutycznej 32
Klasyfikacja kierunków teoretycznych w muzykoterapii 36
Muzykoterapeuta 41
Muzykoterapia a edukacja muzyczna 48
ROZDZIAŁ II. PROCES MUZYKOTERAPII (Krzysztof Stachyra) 54
Projektowanie procesu muzykoterapii i organizacja sesji 56
Muzyka jako element procesu terapii 62
Reakcja człowieka na muzykę 65
Dobór muzyki do działań muzykoterapeutycznych 71
Zasada iso i jej wykorzystanie w muzykoterapii 73
Improwizacja w muzykoterapii 77
ROZDZIAŁ III. RECEPTYWNE FORMY MUZYKOTERAPII (Krzysztof Stachyra) 86
Relaksacja w muzykoterapii 88
Treningi relaksacyjne i muzykoterapia 88
Znaczenie relaksacji dla prawidłowego funkcjonowania organizmu 89
Warunki sprzyjające uzyskaniu stanu relaksu w czasie sesji 92
Trening autogenny J. H. Schultza 94
Indukcje relaksacyjne w muzykoterapii 99
Trening dla osób z niepełnosprawnością intelektualną 102
Muzyka w relaksacji 105
Znaczenie muzyki dla efektywności relaksacji 110
Przegląd wybranych koncepcji wizualizacji 116
Wizualizacja w muzykoterapii 116
Wizualizacja Muzyczna 120
Strategia konstrukcji i prezentacji tekstów do wizualizacji muzycznej 123
Muzyka w wizualizacji 126
Grupowa Wizualizacja Muzyczna 127
Modyfikacje metody Wizualizacji Kierowanej z Muzyką (GIM) 129
„Muzyka, Rysowanie i Opowiadanie” 130
Efektywność terapii opartych na muzyce i wizualizacji 133
Songwriting – zasady tworzenia piosenek i możliwe zastosowania 138
Techniki receptywne oparte na piosenkach 138
Dyskusja nad słowami piosenki (Song Lyric Discussion) 140
ROZDZIAŁ IV. WYBRANE OBSZARY PRAKTYKI KLINICZNEJ 146
Muzykoterapia w okresie prenatalnym i u noworodków (Krzysztof Stachyra) 148
Rola zajęć muzykoterapeutycznych w procesie wspierania i rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną (Ewa Woźniczka) 162
Muzykoterapia a spektrum zaburzeń autystycznych: działania o charakterze interdyscyplinarnym w Stanach Zjednoczonych (Nicole Rivera, Meredith Powers) 172
Wybrane metody i techniki muzykoterapii w pracy z osobami zaburzonymi psychicznie (Helena Cesarz) 186
Muzykoterapia zaburzeń nerwicowych (Klaudia Kukiełczyńska-Krawczyk) 204
Muzykoterapia w resocjalizacji (Krzysztof Stachyra) 214
Muzykoterapia dzieci i młodzieży z zaburzeniami emocji i zachowania (Ludwika Konieczna-Nowak) 222
ROZDZIAŁ V. PROWADZENIE BADAŃ I EWALUACJA 240
Badania w muzykoterapii (Barbara L. Wheeler) 242
Definicja badań w dziedzinie muzykoterapii 242
Przegląd zagadnień z zakresu badań w dziedzinie muzykoterapii 242
Rodzaje badań naukowych 244
Planowanie badań w dziedzinie muzykoterapii 248
Planowanie i prowadzenie badań ilościowych 253
Planowanie i prowadzenie badań jakościowych 259
Mikroanaliza i emocje podstawowe – odmienność muzykoterapii w podejściu do badań, diagnostyki i psychologii emocji (Thomas Wosch) 268
Zakończenie 274
ANEKS 276
System certyfikacji muzykoterapeutów w Polsce 278
Kodeks Etyczny Muzykoterapeuty 286
Oświadczenie 288
Karta zachowania się pacjenta w trakcie muzykoterapii 289
Notki biograficzne autorów 294