"Dziecko własnym terapeutą. Jak wspomagać strategie autoterapeutyczne dzieci z dysfunkcjami więzi osobistych"
Identyfikator Librowy: 26599
Spis treści
I. Objaw patologiczny czy strategia autoterapeutyczna 8
Niedyrektywność - permisywność - udział wspomagający 9
Genetycznie zaprogramowane strategie rozwoju 10
Walka o przetrwanie: na zewnątrz i wewnątrz siebie 11
Wrodzona zdolność utrzymywania homeostazy 11
II. Klub jako środowisko wspomagające autoterapię dzieci i rodziców 16
Dobór dzieci 16
Styl pracy z dziećmi 19
Niedyrektywność i postępowanie podtrzymujące wobec rodziców 20
Promieniowanie życzliwej uwagi 20
Spontaniczność terapeutów 22
Terapia a wychowanie i kształcenie sprawności instrumentalnych 23
Trójkąt terapeutyczny 23
W cztery oczy 23
III. Diada matka-dziecko; więź udaremniona 25
Więź biologiczna a więź psychospołeczna 25
Przejawy niewygasłego dążenia ku wzajemnej bliskości 28
Dążenie do kontaktu z ojcem 35
IV. Problemy nadwrażliwości 37
Dotyk 37
Inne rodzaje nadwrażliwości 40
V. Dłoń - narzędzie budowania więzi i rozumnego działania 43
VI. Twarz matki - potwierdzenie poczucia "jestem i działam" 49
Gesty potwierdzające 50
Odczytywanie twarzy 51
VII. Ja zaprzeczone 55
Opróżnianie miejsca centralnego 56
Neofobia i rytuały 58
Potrzeba zasilania z zewnątrz 59
VIII. Ku równorzędności podmiotowej 63
Potrzeba swobody 63
Równorzędność osoby dorosłego i osoby dziecka 66
Agresja terapeutyczna w konwencji równorzędności podmiotowej 68
Przyjacielskie walki 69
Od zbliżeń agresywnych do dialogu 71
Agresja jako komunikat "mam żal do Ciebie" 72
Zaczepki pseudoagresywne 73
Autokontrola agresywności 74
Dlaczego się wspinają 76
IX. Regresja jako strategia autoterapeutyczna 77
Powroty do zachowań niemowlęcych 77
Neuropsychologia regresji terapeutycznej 80
X. Samoregulacja napięcia 83
Nie przeszkadzaj mi płakać 83
Kojąca stymulacja końców palców 85
Kojące powtarzanie słów 86
Samoregulacja napięcia poprzez stymulację zmysłu równowagi 86
Powolne obroty wokół własnej osi 88
Fascynacja wpatrywania się w przedmioty wirujące 89
Wirowanie a niedojrzałość percepcyjna 91
Mandale 92
XI. Podsumowanie i wnioski 94
Podsumowanie wyników badań 94
Wnioski teoretyczne 101
Wnioski w odniesieniu do praktyki wychowania i terapii 102
Summary 104
Bibliografia 109
Książki polecane 113
Wybrane publikacje Hanny Olechowicz 114