"Zarządzanie kapitałem ludzkim w polskich przedsiębiorstwach. Metody, narzędzia, mierniki"
Identyfikator Librowy: 26609
Spis treści
Wstęp 12
ROZDZIAŁ 1. Zmiany w zakresie funkcji personalnej w przedsiębiorstwie 20
1.1. Wyzwania otoczenia gospodarczego 23
1.2. Strategiczne zarządzanie kapitałem ludzkim 25
1.3. Działania w dziedzinie strategicznego zarządzania kapitałem ludzkim 28
1.4. Nowe tendencje w odniesieniu do funkcji personalnej 30
1.5. Wyniki badań dotyczących wybranych elementów strategii personalnej 33
1.6. Strategia personalna wybranych przedsiębiorstw biorących udział w badaniu 34
ROZDZIAŁ 2. Mierniki funkcji personalnej 37
2.1. Wkład funkcji personalnej w uzyskiwanie przewagi konkurencyjnej 37
2.2. Ocena działań w zakresie funkcji personalnej 38
2.3. Znaczenie mierników funkcji personalnej 41
2.4. Rola systemu mierników kapitału ludzkiego (Human Capital Metrics - HCM) 42
2.5. Rodzaje mierników skuteczności zarządzania kapitałem ludzkim 43
2.6. Analiza mierników zastosowanych w badaniu 47
2.7. Wnioski dotyczące mierników w badanych firmach 49
ROZDZIAŁ 3. Satysfakcja pracowników i jej wpływ na motywację do pracy 53
3.1. Znaczenie satysfakcji z pracy 53
3.2. Funkcje i metody badania satysfakcji 54
3.3. Związki celów wewnętrznego public relations z działaniami w obszarze funkcji personalnej 57
3.4. Wyniki badań satysfakcji 59
3.4.1. Analiza czynników satysfakcji 59
3.4.2. Analiza wpływu badanych czynników na zadowolenie ogólne 66
3.4.3. Analiza pojedynczych czynników zadowolenia 67
3.5. Rezultat badania satysfakcji jako miernik 73
ROZDZIAŁ 4. Istota i znaczenie modeli kompetencyjnych w zarządzaniu kapitałem ludzkim 76
4.1. Zarządzanie personelem oparte na kompetencjach 79
4.2. Zarządzanie kompetencjami w świetle badań empirycznych 83
4.3. Kompetencje menedżerów personalnych 84
4.4. Potrzeby rozwojowe polskich menedżerów 86
4.5. Analiza wyników badania poziomu kompetencji menedżerów personalnych 87
4.6. Synteza wyników badania empirycznego 88
ROZDZIAŁ 5. Rekrutacja, selekcja i procesy redukcji w polskich przedsiębiorstwach 101
5.1. Planowanie zapotrzebowania na personel 102
5.2. Rekrutacja w przedsiębiorstwie 104
5.3. Proces selekcji 106
5.4. Techniki selekcji 106
5.4.1. Wywiad tradycyjny 108
5.4.2. Wywiad epizodyczny 109
5.4.3. Assessment Center 111
5.4.4. Zadania symulowane 114
5.5. Procesy doboru w świetle badań satysfakcji 115
5.6. Redukcja zatrudnienia 117
5.6.1. Znaczenie procesów redukcji 118
5.6.2. Zwolnienia monitorowane 119
5.7. Procesy rekrutacji, selekcji i redukcji w badanych przedsiębiorstwach 120
ROZDZIAŁ 6. Zmiany w zakresie funkcji oceniania 123
6.1. Znaczenie systemów oceniania w organizacji 124
6.2. Istota i cele systemów ocen 125
6.2.1. Ocena zorientowana na oszacowanie pracy (ocena porównawcza, ewaluacyjna) 126
6.2.2. Ocena rozwojowa i motywacyjna 127
6.2.3. Elementy procesu oceny 127
6.3. Ewolucja systemów oceniania 129
6.4. Ocena zorientowana na wyniki 131
6.5. Zarządzanie efektywnością (Performance Management) 133
6.6. Ocena wieloźródłowa 134
6.7. Wytyczne dla wprowadzania systemów ocen 136
6.7.1. Komunikowanie się 136
6.7.2. Projektowanie szkoleń 138
6.7.3. Ćwiczenie umiejętności 139
6.8. Procesy oceny w świetle badań satysfakcji 140
6.7.4. Monitorowanie systemu 140
6.9. Procesy oceniania w badanych przedsiębiorstwach 143
ROZDZIAŁ 7. Szkolenia i rozwój pracowników w polskich przedsiębiorstwach w dobie gospodarki wiedzy 146
7.1. Cele szkoleń 147
7.2. Etapy procesu szkolenia 149
7.3. Potrzeby szkoleniowe i metody ich identyfikacji 149
7.3.1. Metody stosowane w trakcie analizy potrzeb 151
7.4. Model kwintetu szkoleniowego 154
7.5. Przeprowadzanie szkolenia 154
7.6. Ocena efektywności szkoleń 156
7.7. Wskaźnik ROI w ocenie efektywności szkoleń 158
7.8. Planowanie karier 161
7.9. Plany następstw (sukcesji) 163
7.10. Metody oceny kompetencji pracowników 165
7.10.1. Ocena kadry kierowniczej metodą Development Center 165
7.11. Procesy szkolenia i rozwoju w świetle badań satysfakcji 167
7.10.2. Ocena metodą informacji zwrotnej 360 stopni 167
7.10.3. Testy i kwestionariusze oceny predyspozycji menadżera 167
7.12. Procesy szkolenia i rozwoju w badanych przedsiębiorstwach 171
ROZDZIAŁ 8. Motywowanie pracowników 174
8.1. Motywowanie pracowników a kształtowanie satysfakcji 174
8.2. Wyniki badań empirycznych dotyczących motywowania 175
8.3. Procesy motywowania w wybranych przedsiębiorstwach 177
8.4. Motywująca wartość procedur personalnych 179
8.4.1. Motywująca rola planowania zasobów ludzkich 180
8.4.2. Motywujące znaczenie procesu rekrutacji i selekcji 180
8.4.3. Rola adaptacji 182
8.4.4. Motywacyjna rola szkolenia i rozwoju 184
8.4.5. Coaching jako motywująca technika szkolenia 185
8.4.6. Motywująca rola ścieżki kariery i planu sukcesji 186
8.4.7. Motywacyjna siła oceniania 188
8.4.8. Motywacyjna rola komunikowania się 189
8.5.Procesy i procedury personalne a motywacja pracowników w świetle badań empirycznych 190
8.5.1. Procedury personalne w ocenie badanych 191
8.5.2. Ocena poziomu satysfakcji ze stosowania wybranych elementów motywowania 193
ROZDZIAŁ 9. Zarządzanie wiedzą 195
9.1. Kapitał ludzki a kapitał intelektualny 196
9.2. Zarządzanie wiedzą a zarządzanie personelem 197
9.3. Analiza i ocena zarządzania wiedzą w badanych przedsiębiorstwach 199
9.4. Procesy dzielenia się wiedzą w świetle badań satysfakcji 205
9.5. Procesy zarządzania wiedzą w badanych przedsiębiorstwach 207
9.6. Koncepcja organizacji uczącej się 208
9.7. Metoda INVEST - narzędzie do diagnozowania organizacji uczącej się 210
ROZDZIAŁ 10. Konflikt w organizacji 214
10.1. Podłoże konfliktów 215
10.2. Poziomy konfliktu 217
10.3. Rodzaje konfliktów 217
10.4. Możliwe podejścia do sytuacji konfliktowej 219
10.5. Podstawowe procedury w rozwiązywaniu konfliktów 222
10.6. Rozwiązywanie konfliktów w badanych przedsiębiorstwach 224
ROZDZIAŁ 11. Zarządzanie różnorodnością 228
11.1. Uwarunkowania polityki różnorodności 228
11.2. Korzyści z różnorodności dla przedsiębiorstwa 230
11.3. Działania w zakresie różnorodności 231
11.4. Dyskryminacja w Polsce 232
11.5. Dyskryminacja ze względu na pleć 233
11.6. Programy godzenia życia zawodowego z osobistym (work-life balance) 234
11.7. Zapobieganie dyskryminacji 235
11.8. Zarządzanie różnorodnością w badanych przedsiębiorstwach 237
ROZDZIAŁ 12. Kreowanie innowacyjnego środowiska pracy 245
12.1. Przedsiębiorstwa innowacyjne 246
12.2. Strategia i praktyki personalne jako czynniki wspierające innowacyjność 247
12.2.1. Przedstawienie założeń innowacji w postaci wizji 249
12.2.2. Swoboda dostępu do wiedzy 250
12.2.3. Osoba lidera 250
12.2.4. Wartości 251
12.2.5. Motywowanie 253
12.2.6. Kompetencje 253
12.3.Wyniki badań dotyczących wspierania innowacyjności w przedsiębiorstwach 254
12.2.7. Szkolenia 254
12.3.1. Bariery innowacyjności 254
12.3.2. Wartości firmy 256
12.3.3. Motywowanie 259
12.3.4. Model kompetencyjny 260
12.3.5. Polityka szkolenia 261
12.4. Synteza wyników badań 263
ROZDZIAŁ 13. Zmiany na rynku pracy a konieczność budowania marki pracodawcy 265
13.1. Koncepcja marki pracodawcy 266
13.2. Budowanie marki pracodawcy 267
13.3. Związki między marką pracodawcy a marką produktu 268
13.3.1. Marka jako wiązka wartości 269
13.3.2. Marka jako tożsamość 269
13.3.3. Marka jako wizerunek 270
13.4. Ocena wartości marki 271
13.5. Wyniki badań dotyczących marki pracodawcy 273
13.5.1. Czynniki decydujące o wyborze pracodawcy 275
13.5.2. Czynniki decydujące o atrakcyjności pracodawcy 276
13.5.3. Czynniki wpływające na lojalność 278
13.6. Synteza wyników badań 282
ROZDZIAŁ 14. Założenia badawcze i metodologia badań 283
14.1.Ocena stanu i jakości rozwiązań w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi w wybranych przedsiębiorstwach w gospodarce opartej na wiedzy 284
14.1.1. Cele badania 284
14.1.2. Zastosowane metody badawcze 285
14.2. Badania dotyczące wpływu procedur personalnych na stwarzanie proinnowacyjnego środowiska pracy 291
14.3. Badania dotyczące siły marki pracodawcy 292
14.4. Badania dotyczące wpływu procedur personalnych na motywowanie pracowników 294
Zakończenie 295
Aneks 302
Literatura 336
Indeks 347