"Modelowanie kompetencji pracowniczych w organizacji"
Libra identifier: 26695
Table of Contents
WSTĘP 4
1. ISTOTA I ROZUMIENIE KOMPETENCJI W ZARZĄDZANIU ORGANIZACJĄ 11
1.1. Pojęcia kompetencji 11
1.2. Kompetencje jako czynnik konkurencyjności organizacji 20
1.2.1. Przewaga strategiczna organizacji jako źródło jej konkurencyjności 20
1.2.2. Kompetencje jako przewaga strategiczna organizacji 26
2. OBSZARY WYKORZYSTYWANIA KOMPETENCJI W ORGANIZACJI 36
2.1. Funkcja personalna jako wyznacznik obszaru wykorzystywania kompetencji w organizacji 36
2.2. Wykorzystywanie kompetencji w procesie rekrutacji i selekcji 37
2.2.1. Instrumenty badania i prezentacji kompetencji w procesie rekrutacji i selekcji 37
2.2.2. Narzędzia badania kompetencji w procesie rekrutacji i selekcji 44
2.3. Wykorzystywanie kompetencji w systemie ocen pracowniczych 49
2.3.1. Ogólny model systemu ocen pracowniczych 49
2.3.2. Praktyczne modele ocen pracowniczych 52
2.4. Wykorzystywanie kompetencji w ramach zintegrowanego systemu badania potrzeb i oceny efektywności szkoleń 59
2.4.1. Przesłanki budowy zintegrowanego narzędzia badania potrzeb i oceny efektywności szkoleń opartego na kompetencjach 59
2.4.2. Wykorzystywanie narzędzia badania potrzeb i oceny efektywności szkoleń opartego na kompetencjach 61
2.5. Wykorzystywanie kompetencji w procesie wartościowania pracy 73
2.5.1. Zasady określania wartości i szeregowania stanowisk pracy 73
2.5.2. Wartościowanie pracy oparte na kompetencjach 77
2.6. Zalety wykorzystywania systemu kompetencji 83
3. FUNKCJONOWANIE SYSTEMÓW KOMPETENCJI W WYBRANYCH KRAJOWYCH ORGANIZACJACH 85
3.1. Kluczowe kompetencje w systemach kompetencji 85
3.2. Kluczowe kompetencje w systemach kompetencji - wyniki badania systemów kompetencyjnych firm polskich 91
3.3. Wzorce systemów kompetencji 100
4. BUDOWA ZINTEGROWANEGO MODELU KOMPETENCJI 106
4.1. Założenia budowy zintegrowanego modelu kompetencji 106
4.2. Racjonalne składowe kompetencji 108
4.2.1. Charakterystyka racjonalnych składowych kompetencji 108
4.2.2. Dynamika racjonalnych składowych kompetencji 123
4.3. Emocjonalne składowe kompetencji 133
4.3.1. Charakterystyka emocjonalnych składowych kompetencji 133
4.3.2. Dynamika emocjonalnych składowych kompetencji 150
4.4. Kulturowe uwarunkowania kompetencji 161
4.5. Ogólna metodyka projektowania i implementacji zintegrowanego modelu kompetencji pracowniczych 172
ZAKOŃCZENIE 181
Załącznik nr 1. Lista kompetencji według L. M. Spencer i S. M. Spencer 185
ZAŁĄCZNIKI 189
Załącznik nr 2. Lista elementów rozpoznanych w badanych systemach kompetencji 190
Załącznik nr 3. Przykładowy zestaw wskaźników behawioralnych dla kompetencji - motywowanie dla pracowników Działu Handlowego 193
Załącznik nr 4. Przykładowy Kodeks Menedżera 196
Załącznik nr 5. Zasady Karty Zrównoważonego Rozwoju 198
Załącznik nr 6. Koncepcja inteligentnego emocjonalnie przywództwa według D. Golemena, R. Boyatzisa, R. i A. McKee 200
Załącznik nr 7. Charakterystyka kompetencji inteligencji emocjonalnej EQ według klasyfikacji firmy FPL Sp. z o.o 202
Załącznik nr 8. Zasady wymagane od firmy "Inwestor w Ludzi" 207
SPIS RYSUNKÓW 211
SPIS TABEL 213
LITERATURA 214
OD REDAKCJI 225