"Reakcja na wielokrotne wykluczenie"
Libra identifier: 267958
Table of Contents
Wprowadzenie 10
Pojęcia i kategorie prawne opisujące rdzenną ludność Kanady 13
Stan badań dotyczących podejmowanego tematu 15
Pytania badawcze, hipotezy i propozycja analizy 21
Struktura książki 27
Interpretacje teoretyczne. W poszukiwaniu modelu wyjaśniającego mobilizację kobiet indiańskich w Kanadzie w latach 1968–1985 30
rozdział pierwszy 30
1.1. Między strukturą a kulturą: perspektywy badawcze w socjologii ruchów społecznych 30
1.2. Czym jest ruch społeczny? 33
1.3. W stronę historycznego wyjaśnienia pojęcia ruchu społecznego 35
1.4. Ruchy społeczne a żądanie uznania 37
1.5. Rola konfliktu społecznego w ruchu społecznym 39
1.6. Rola emocji w ruchu społecznym 41
1.7. Problem dualizmu w badaniach nad ruchami społecznymi 45
1.8. „Nowe” ruchy społeczne 46
1.9. Zasoby i organizacje ruchów społecznych 51
1.10. Model procesu politycznego w perspektywie działań mobilizacyjnych w ruchu społecznym 52
1.11. Gender i inne typy dynamiki społecznej w socjologii ruchów społecznych 55
1.12. Problematyka analizy intersekcjonalnej 59
1.13. Konsekwencje sprowadzenia analizy intersekcjonalnej do poziomu narracji tożsamościowych 63
1.14. (Nie)obecne w ruchach społecznych. Konsekwencje wykluczenia kobiet z narracji o protestach 66
1.15. Intersekcjonalny repertuar sporu 70
rozdział drugi 82
Wybrane elementy metodologii badań w socjologii ruchów społecznych 82
2.1. Zalety łączenia historii z socjologią i co z tego wynika dla obszaru badań nad ruchami społecznymi 82
2.2. Studium przypadku w metodologii badań ruchów społecznych 87
2.3. Metody i narzędzia badawcze wykorzystane w analizie wielowymiarowej aktywności kobiet indiańskich w Kanadzie w latach 1968–1985 91
Kanadyjska macierz dominacji oraz krzyżujące się systemy władzy 98
rozdział trzeci 98
3.1. Elementy polityki wobec Indian – fundamenty strukturalnej sfery władzy 98
3.2. Okres Nowej Francji – wczesne kontakty i współpraca 103
3.3. Proklamacja Królewska i okres Brytyjskiej Ameryki Północnej 108
3.4. Dyscyplinowanie ludności rodzimej w ramach „Ustawy o Indianach” 111
3.5. „Ustawa o Indianach” i poprawki do niej z lat 1876–1960 118
3.6. Status indiański w Kanadzie – ochrona praw i przywilejów czy efekt ujarzmiania w ramach systemu kolonialnego? 121
3.7. Koncepcja tożsamości i opresji intersekcjonalnej a problem utraty statusu indiańskiego przez Indianki w Kanadzie 124
3.8. „Indiańska księżniczka Kanady” czy „squaw” – kolonialne inskrypcje w ramach hegemonicznej sfery władzy 130
Analiza ruchu kobiet indiańskich w Kanadzie w latach 1968–1985 w perspektywie modelu intersekcjonalnego repertuaru 146
rozdział czwarty 146
4.1. Możliwości i ograniczenia polityczne a mobilizacja kobiet indiańskich 146
4.2. Analiza i dyskusja dotycząca ruchu kobiet indiańskich 154
4.3. Weryfikacja hipotez dotyczących aktywności kobiet indiańskich 156
4.4. Od świadomości do mobilizacji – struktura i strategie mobilizacyjne w ruchu kobiet indiańskiech na przykładzie Tobique Women’s Political Group 162
4.5. Chronologia działań – od protestów lokalnych po lobbowanie na rzecz zmiany zapisu 12(1)b w „Ustawie o Indianach” 165
4.6. Marsz do Ottawy 168
4.7. Sprawa Sandry Lovelace i lobbowanie w kwestii utraty statusu indiańskiego 171
4.8. Konferencje Premierów 175
4.9. Symboliczny wymiar działań ruchu kobiet indiańskich w Kanadzie. Wielowymiarowe ramy interpretacyjne 181
4.10. Rama praw człowieka w kontekście sprawy Sandry Lovelace 191
4.11. Rama tubylczej kobiecości a działania organizacji Native Women’s Association of Canada 194
Zakończenie 198
Bibliografia 208
Książki i artykuły 208
Raporty i dokumenty archiwalne 220
Gazety codzienne 221
Strony internetowe 223