"Informatyka w ogólnym zarysie"
Identyfikator Librowy: 272908
Spis treści
Rozdział 0 Wprowadzenie 21
0.1 Rola algorytmów 23
0.2 Historia informatyki 25
0.3 Zawartość książki 31
0.4 Nadrzędne zagadnienia informatyki 33
Rozdział 1 Przechowywanie danych 43
1.1 Bity i ich przechowywanie 45
1.2 Pamięć główna 53
1.3 Pamięć masowa 57
1.4 Przedstawianie informacji w postaci bitów 63
*1.5 System binarny 72
*1.6 Przechowywanie liczb całkowitych 77
*1.7 Przechowywanie ułamków 85
*1.8 Dane i programowanie 91
*1.9 Kompresja danych 99
*1.10 Błędy komunikacji 106
Rozdział 2 Operowanie danymi 119
2.1 Architektura komputera 121
2.2 Język maszynowy 124
2.3 Wykonywanie programu 132
*2.4 Instrukcje arytmetyczno-logiczne 140
*2.5 Komunikacja z innymi urządzeniami 145
*2.6 Programowanie operacji na danych 152
*2.7 Inne architektury 162
Rozdział 3 Systemy operacyjne 175
3.1 Historia systemów operacyjnych 177
3.2 Architektura systemu operacyjnego 182
3.3 Koordynowanie działań maszyny 191
*3.4 Obsługa konkurencji wśród procesów 195
3.5 Bezpieczeństwo 201
Rozdział 4 Sieć i Internet 213
4.1 Podstawy działania sieci 215
4.2 Internet 226
4.3 World Wide Web 239
*4.4 Protokoły internetowe 249
*4.5 Prosta komunikacja klient serwer 257
4.6 Cyberbezpieczeństwo 262
Rozdział 5 Algorytmy 281
5.1 Koncepcja algorytmu 283
5.2 Reprezentacja algorytmu 287
5.3 Odkrywanie algorytmów 296
5.4 Struktury iteracyjne 303
5.5 Struktury rekurencyjne 316
5.6 Wydajność i poprawność 325
Rozdział 6 Języki programowania 345
6.1 Perspektywa historyczna 347
6.2 Tradycyjne koncepcje programowania 358
6.3 Jednostki proceduralne 374
6.4 Implementacja języka 384
6.5 Programowanie obiektowe 394
*6.6 Programowanie równoległych działań 401
*6.7 Programowanie deklaratywne 404
Rozdział 7 Inżynieria oprogramowania 419
7.1 Dyscyplina inżynierii oprogramowania 421
7.2 Cykl życia oprogramowania 425
7.3 Metodologie inżynierii oprogramowania 430
7.4 Modułowość 433
7.5 Narzędzia do pracy 442
7.6 Zapewnienie jakości 451
7.7 Dokumentacja 455
7.8 Interfejs człowiek–maszyna 457
7.9 Własność i odpowiedzialność za oprogramowanie 461
Rozdział 8 Abstrakcje danych 471
8.1 Podstawowe struktury danych 473
8.2 Powiązane pojęcia 478
8.3 Implementowanie struktur danych 481
8.4 Krótkie studium przypadku 498
8.5 Niestandardowe typy danych 504
8.6 Klasy i obiekty 509
*8.7 Wskaźniki w języku maszynowym 510
Rozdział 9 Systemy baz danych 523
9.1 Podstawy baz danych 525
9.2 Model relacyjny 532
*9.3 Bazy obiektowe 545
*9.4 Utrzymywanie integralności bazy danych 548
*9.5 Tradycyjne struktury plików 552
9.6 Eksploracja danych 562
9.7 Społeczny wpływ technologii bazodanowych 565
Rozdział 10 Grafika komputerowa 575
10.1 Zakres grafiki komputerowej 577
10.2 Przegląd grafiki 3D 580
10.3 Modelowanie 582
10.4 Renderowanie 592
*10.5 Sposoby na oświetlenie globalne 605
10.6 Animacje 608
Rozdział 11 Sztuczna inteligencja 619
11.1 Inteligencja i maszyny 621
11.2 Postrzeganie 627
11.3 Rozumowanie 634
11.4 Dodatkowe obszary badań 648
11.5 Sztuczne sieci neuronowe 655
11.6 Robotyka 661
11.7 Myśląc o konsekwencjach 664
Rozdział 12 Teoria obliczalności 677
12.1 Funkcje i ich obliczanie 679
12.2 Maszyna Turinga 682
12.3 Uniwersalne języki programowania 687
12.4 Funkcje nieobliczalne 693
12.5 Złożoność problemów 699
*12.6 Kryptografia z kluczem publicznym 711
Dodatki 722
Indeks 784