"Osoba z niepełnosprawnością intelektualną"

Identyfikator Librowy: 283302

Spis treści

Wstęp 7

CZĘŚĆ I. ZAGADNIENIA TEORETYCZNE1. Niepełnosprawność intelektualna i osoby z niepełnosprawnością intelektualną 15

2. Rodzina i jej wychowawczo-socjalizacyjna rola w procesie usamodzielniania się jednostki 21

3. Przegląd badań nad osobami z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzinami 25

4. Tożsamość osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście życia rodzinnego 29

5. Niepełnosprawność – pomiędzy stygmatyzacją a poczuciem dumy 32

6. Realizacja idei podmiotowości i niezależności osób z niepełnosprawnościami 36

7. Samostanowienie osób z niepełnosprawnością intelektualną 40

CZĘŚĆ II. PODSTAWY METODOLOGICZNE BADAŃ1. Inspiracje teoretyczne 47

2. Cel i przedmiot badań 49

3. Zastosowane metody i techniki badawcze 51

4. Próba badawcza i uczestnicy badań 54

5. Znaczenie projektu badawczego i wyników przeprowadzonych badań 56

6. Zagadnienia etyczne 57

CZĘŚĆ III. WYNIKI BADAŃ WŁASNYCH1. Rodzina w percepcji osób z niepełnosprawnością intelektualną 61

1.1. Rola i znaczenie rodziny w opinii osób z niepełnosprawnością intelektualną 62

1.2. Postrzeganie i definiowanie samostanowienia przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście relacji rodzinnych 67

1.3. Procesualny wymiar nabywania poczucia samostanowienia i niezależności 70

1.4. Czynniki sprzyjające poczuciu niezależności 74

1.5. Kontrola i zależność – opresyjny wymiar relacji rodzinnych 78

1.6. Podsumowanie 83

2. Rola rodziców w procesie u(nie)zależniania się osób z niepełnosprawnością intelektualną 84

2.1. Kontekst wsparcia – perspektywa rodziców 85

2.2. Role rodziców przyjmowane w procesie samostanowienia dziecka z niepełnosprawnością intelektualną 92

2.3. Poczucie odpowiedzialności rodziców za dorastające i dorosłe dziecko z niepełnosprawnością intelektualną 100

2.4. Podsumowanie 107

3. Wchodzenie w dorosłość osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście uwarunkowań rodzinnych 109

3.1. Postrzeganie siebie jako osoby z niepełnosprawnością intelektualną – percepcja „ja” w kontekście uwarunkowań rodzinnych 110

3.2. Praca nad zmianą układu relacji w rodzinie ukierunkowana na uzyskanie autonomii 114

3.3. Płeć a samostanowienie osoby z niepełnosprawnością intelektualną 118

3.4. Perspektywa przyszłości a samostanowienie osoby z nie- pełnosprawnością intelektualną 126

3.5. Podsumowanie 130

Wnioski i dyskusja nad wynikami badań 133

1. Czynniki i uwarunkowania istotne w procesie samostanowienia 134

2. Relacje osób z niepełnosprawnością intelektualną z rodzicami w kontekście samostanowienia i kontroli 139

3. Praca nad tożsamością osób z niepełnosprawnością intelektualną w rodzinie 145

4. Podsumowanie 150

Rekomendacje i aplikacyjny wymiar badań 153

Bibliografia 157

Spis tabel i wykresów 179

Summary 181

Nota o Autorze 183