"Osoba z niepełnosprawnością intelektualną"
Identyfikator Librowy: 283302
Spis treści
Wstęp 7
CZĘŚĆ I. ZAGADNIENIA TEORETYCZNE1. Niepełnosprawność intelektualna i osoby z niepełnosprawnością intelektualną 15
2. Rodzina i jej wychowawczo-socjalizacyjna rola w procesie usamodzielniania się jednostki 21
3. Przegląd badań nad osobami z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzinami 25
4. Tożsamość osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście życia rodzinnego 29
5. Niepełnosprawność – pomiędzy stygmatyzacją a poczuciem dumy 32
6. Realizacja idei podmiotowości i niezależności osób z niepełnosprawnościami 36
7. Samostanowienie osób z niepełnosprawnością intelektualną 40
CZĘŚĆ II. PODSTAWY METODOLOGICZNE BADAŃ1. Inspiracje teoretyczne 47
2. Cel i przedmiot badań 49
3. Zastosowane metody i techniki badawcze 51
4. Próba badawcza i uczestnicy badań 54
5. Znaczenie projektu badawczego i wyników przeprowadzonych badań 56
6. Zagadnienia etyczne 57
CZĘŚĆ III. WYNIKI BADAŃ WŁASNYCH1. Rodzina w percepcji osób z niepełnosprawnością intelektualną 61
1.1. Rola i znaczenie rodziny w opinii osób z niepełnosprawnością intelektualną 62
1.2. Postrzeganie i definiowanie samostanowienia przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście relacji rodzinnych 67
1.3. Procesualny wymiar nabywania poczucia samostanowienia i niezależności 70
1.4. Czynniki sprzyjające poczuciu niezależności 74
1.5. Kontrola i zależność – opresyjny wymiar relacji rodzinnych 78
1.6. Podsumowanie 83
2. Rola rodziców w procesie u(nie)zależniania się osób z niepełnosprawnością intelektualną 84
2.1. Kontekst wsparcia – perspektywa rodziców 85
2.2. Role rodziców przyjmowane w procesie samostanowienia dziecka z niepełnosprawnością intelektualną 92
2.3. Poczucie odpowiedzialności rodziców za dorastające i dorosłe dziecko z niepełnosprawnością intelektualną 100
2.4. Podsumowanie 107
3. Wchodzenie w dorosłość osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście uwarunkowań rodzinnych 109
3.1. Postrzeganie siebie jako osoby z niepełnosprawnością intelektualną – percepcja „ja” w kontekście uwarunkowań rodzinnych 110
3.2. Praca nad zmianą układu relacji w rodzinie ukierunkowana na uzyskanie autonomii 114
3.3. Płeć a samostanowienie osoby z niepełnosprawnością intelektualną 118
3.4. Perspektywa przyszłości a samostanowienie osoby z nie- pełnosprawnością intelektualną 126
3.5. Podsumowanie 130
Wnioski i dyskusja nad wynikami badań 133
1. Czynniki i uwarunkowania istotne w procesie samostanowienia 134
2. Relacje osób z niepełnosprawnością intelektualną z rodzicami w kontekście samostanowienia i kontroli 139
3. Praca nad tożsamością osób z niepełnosprawnością intelektualną w rodzinie 145
4. Podsumowanie 150
Rekomendacje i aplikacyjny wymiar badań 153
Bibliografia 157
Spis tabel i wykresów 179
Summary 181
Nota o Autorze 183