"Historia literatury francuskiej"
Identyfikator Librowy: 35
Spis treści
Wstęp 16
CZĘŚĆ I. ŚREDNIOWIECZE (Katarzyna Dybel) 20
Ponadczasowość, nowatorstwo i specyfika literatury średniowiecznej Francji 22
„Po cóż dziś wskrzeszać spróchniałe historie średniowiecza?” 22
Francja w literackiej awangardzie średniowiecznej Europy 23
Specyfika średniowiecznego tekstu literackiego 27
Język 28
Średniowieczny autor i odbiorca 29
Mira profunditas: kontemplacja, słowo i milczenie 31
„Bo nie zna snu blask od niej bijący”: literatura otwartości i wyruszania w drogę 32
„By nie śpiewano o nas nieprzyjaznej pieśni”: chansons de geste (pieśni o czynach) 34
Geneza i klasyfikacja 34
Wyznaczniki epickości. Świat przedstawiony 38
Materia bretońska 41
„Trzeba mi umrzeć dla twojej miłości”: Dzieje Tristana i Izoldy 42
„Znam ich wiele i nie chcę, by poszły w zapomnienie”: Lais Marie de France 44
„Życie człowieka jest drogą”: Podróż św. Brendana spisana przez Benedykta 47
„Wielu też ludzi tam schodziło i więcej nie wracało”: Czyściec św. Patryka 49
Powieść średniowieczna: narodziny i ewolucja gatunku 52
Wiek XII: narodziny, usamodzielnianie się i różnicowanie gatunku 52
„Chcę wam na nowo opowiedzieć historię Aleksandra”: powieść antyczna 53
Opowieść o Aleksandrze 54
Opowieść o Tebach 56
Opowieść o Eneaszu 57
Opowieść o Troi 57
„Księgi uczą, że Grecja jako pierwsza zyskała sławę rycerstwa i nauk”: powieść bizantyjska 58
Opowieść o Herakliuszu 58
Cligès 59
„Artur nie umarł, bo nikt nie zna jego grobu”: powieść arturiańska 60
Chrétien de Troyes 62
Erek i Enida 64
Lancelot albo Rycerz na wózku 65
Iwen albo Rycerz z lwem 66
Persewal albo Opowieść o Graalu 67
„Oto przychodzą po mnie z dalekiego kraju, a ja – za twym przyzwoleniem – pragnę z nimi odejść”: eksperymenty prozy i kontynuacji 69
Wiek XIII: poszukiwanie nowych rozwiązań 69
Historia o św. Graalu 71
Lancelot-Graal 71
Merlin 72
Lancelot pisany prozą 74
Poszukiwanie św. Graala 76
Śmierć Króla Artura 78
Tristan pisany prozą 79
„Littera gesta docet, quid credas allegoria…”: powieść alegoryczna 81
Opowieść o Róży 82
Opowieść o Lisie 83
„Każdy powrócił szczęśliwy do swojego kraju”: dworna literatura późnego średniowiecza 85
Wiek XIV–XV: kontynuacje i modyfikacje 85
Księga Zakochanego Serca 86
Perseforest 86
Opowieść o Blandynie z Kornwalii 87
Kobieta-wąż: wokół legendy Meluzyny 88
Na początku była miłość: poezja albo siła twórczego pragnienia 90
„Nic mnie nie cieszy, nic nie smuci prócz Miłowania mego w dali”: poezja trubadurów i truwerów 91
„To wszystko miało się przydarzyć, więc się przydarzyło”: poezja ludzkiej doli i niedoli 96
Pieśni krosienkowe 96
„Tyle byłoby do opowiedzenia”: Rutebeuf i trudna prawda ludzkiej egzystencji 97
Pastorele 97
„Módl się o pokój, niebiosów królowo”: od Guillaume’a de Machaut do Karola Orleańskiego 99
Guillaume de Machaut 99
Christine de Pisan 100
Eustache Deschamps 100
Karol Orleański 102
Sztuka „stałych form poetyckich” 103
Geniusz w opałach i szkoła przetrwania: o poezji François Villona słów kilka 108
Twórczość dramatyczna 113
Teatr religijny 113
„Wstańcie, śpiewajmy Te Deum!”: od dramatu liturgicznego do misteriów 114
Quem quaeritis? – dramat liturgiczny 114
„Będziesz królował...” albo Gra o Adamie 115
„Kim jesteś ty, który tu przychodzisz?”: Cud o Teofilu 117
„Od Wschodu aż do Katalonii”: Gra o św. Mikołaju 117
„Pisma wypełnić trzeba”: sztuka misteriów 120
Teatr świecki 122
„Jeśli mnie kochasz, weź mnie razem z sobą”: XIII-wieczna Gra w teatrze komicznym 123
Farsa albo śmiech za wszelką cenę 124
CZĘŚĆ II. RENESANS (Barbara Marczuk) 126
„Tak upragnione odrodzenie” 128
Renesans i humanizm 129
Prerenesans (1498–1515) 132
Renesans we Francji 132
Wczesny renesans (1515–34) 134
Złoty okres renesansu (1534–60) 135
Wiek żelaza i krwi (1560–98) 136
Uświetnienie poezji 138
Gotyk płomienisty 138
„Żartobliwa elegancja” 139
Ofensywa młodych 140
Gwiazdy Plejady 144
Pierre de Ronsard 144
Poeta doctus, poeta vates 144
Ut pictura poesis erit 145
Francuski Petrarka? 146
Historia i polityka 147
Joachim du Bellay 148
Miłość idealna 148
Ostatnie wiersze 148
Poezja rzymska 149
Między Rodanem i Saoną: lyońska szkoła poezji 150
Alchemia słowa: Maurice Scève 152
Emblematyczny Canzoniere 153
Erudycyjna epopeja 154
„Muzy dworskie stręczycielki” 155
Rozkwit narracji 158
W kręgu Dekameronu 158
Heptameron królowej Nawarry 159
Historie tragiczne 160
„Stos książek, którymi dzieci jeno się bawią” – powieść renesansowa 161
Metamorfozy noweli 161
Szkoła niemoralności 162
Niedole miłości 163
„Mistrz Alkofrybas, abstraktor piątej esencji” – François Rabelais 164
„Fidrygałki faszerowane” 165
„Historia wielce przeraźliwa” 166
„Odtajałe słowa” 167
„Sam siebie uczyniłem materią mojej książki” – Michel de Montaigne 168
Honnête homme 168
Trzy księgi Prób 169
Dwa teatry renesansowe 171
Tradycja średniowieczna 171
Renesansowe misteria 172
Moralitety 173
Sotie i farsa 174
Definicja gatunków 175
Teatr humanistyczny 175
Tragedia 176
Komedia 177
Pisarki renesansowe wobec sporu o kobiety (Sylwia Kinga Gruszka) 179
Czy kobiety miały renesans? 179
Spór o kobiety 180
Kołowrotek czy pióro? 182
Kobieta wykształcona 184
Siostry w wierze 185
Uczona hugenotka 188
Renesansowa literatura protestancka (Sylwia Kinga Gruszka) 190
Imperium Kalwina – rewolucja zwana reformà 190
Poezja w służbie reformy 191
Hugenota poetą 193
„Zemsta ręki śmiertelnej” 195
CZĘŚĆ III. LITERATURA BAROKU (Barbara Marczuk) 198
Czy Francja miała epoki Baroku? 200
Nowa wrażliwość 201
Poezja bez reguł 203
Poeci płonącej wyspy 203
W kręgu libertynów 206
La préciosité – wykwintność 208
Powieść barokowa 210
Astrea i mit pastoralny 210
Historie tragiczne 211
Antypowieść 212
Próby ujarzmienia powieści 214
Burleska jako przedłużenie nieregularności 215
Teatr barokowy 218
Tragedia nieregularna 219
Tragikomedia 219
„Wielki teatr świata” 220
Dramat pasterski 220
CZĘŚĆ IV. OD KLASYCYZMU DO POSTMODERNIZMU (Jan Prokop) 222
Wiek XVII – klasycyzm 224
Monarchia absolutna – Richelieu i centralizacja 224
Panowanie „Króla-Słońca” 224
François de Malherbe: dyscyplina i czystość języka 225
W służbie monarchii: literatura i sztuka dworska 225
Literatura poddana prawidłom sztuki poetyckiej: towarzyskość i konformizm 226
Nicolas Boileau-Despréaux: sztuka poetycka – reguły a nie natchnienie rządzą literaturą 227
Pierre Corneille: sztuka dramatu 228
Blaise Pascal: człowiek jest „trzciną myślącą” 229
Jean Racine: tragedia epoki klasycyzmu 231
Jacques Bénigne Bossuet – ideolog francuskiego absolutyzmu 232
Molière: rozkwit komedii francuskiej 233
Jean de La Fontaine: największy bajkopisarz 234
Psychologizm i moralistyka – uniwersalność 234
Książę de La Rochefoucauld: kultura salonowa „złotego wieku” 235
Pani de La Fayette: walka uczucia z obowiązkiem 236
Jean de La Bruyère: Charaktery 237
Klasycyzm w opozycji do barokowej ostentacji i migotliwej przemienności 238
Kult antyku 238
Świat elit dworskich i marginalizacja plebejskości 238
Niezmienność wzorów greckich i rzymskich a ideał honnête homme 238
Kodeks reguł wiążących twórcę 239
Ład i rozumność dzieła odzwierciedla nad i rozumność natury 239
Od romansu do powieści 240
Romans jako seria zadziwiających przygód – początki psychologizmu 240
Powieść pikarejska jako malowidło obyczajów 241
Abbé Prévost i jego Manon 243
Talent satyryczny Lesage’a 243
Libertynizm 244
Pierre Marivaux – realistyczna obserwacja i subtelna analiza psychologiczna 244
Sceptycyzm religijny libertynów 244
Pamiętniki, autobiografie, korespondencja jako studium natury ludzkiej od Montaigne’a do Geneta 245
Salony jako ogniska życia literackiego 248
Salony jako szkoła sociabilité 249
Uczone białogłowy 249
Charles Perrault: Bajki Babci Gąski 251
Fénelon: Przygody Telemaka 251
Schyłek wieku 251
Klasycyzm na straży stabilności 252
Nowoczesność jako szeroka rama 253
Wiek XVIII – Oświecenie 255
Modernité – długa nowoczesność 255
Krytyka wszelkich autorytetów – koniec „świata chrześcijańskiego” 262
Prekursorzy i początki oświecenia 262
Spór „starożytników” i „nowożytników” 262
Montesquieu – satyryczny obraz Francji 265
Voltaire – mistrz duchowy oświecenia 266
Prekursorstwo Descartesa 268
W kręgu Encyklopedii 268
Walka z „fanatyzmem” czyli religią. Dobry człowiek i złe instytucje 268
Denis Diderot – Encyklopedia i Kubuś Fatalista i jego Pan 270
Marie Jean Antoine Condorcet – pochwała postępu i oświaty 271
André Chénier – zapowiedź romantyzmu 272
Antoine Rivarol – pochwała języka francuskiego 272
Cnota starorzymska i etos mieszczański. Cnota bez wyrzeczeń 272
Nowe formy literackie – powieść, teatr, publicystyka 274
Jean-Jacques Rousseau – projektodawca radykalnych zmian społecznych i politycznych 275
Rynek literacki zastępuje mecenasa 275
Beaumarchais: Wesele Figara – przygrywka do rewolucji 1789 r 277
Henri Bernardin de Saint-Pierre: Paweł i Wirginia 277
Przedrewolucyjni skandaliści – markiz de Sade i Choderlos de Laclos 277
Czułe serca w zimnym wieku racjonalizmu 278
Sentymentalizm jako cząstka duszy oświecenia 278
Natura rozumie nasze serca – egzotyczna przyroda i początki industrializacji 279
Wiek XIX – epoka romantyczna 281
Rewolucja 1789 r. i jej wieloznaczne skutki. Legenda Napoleona 281
Romantyczna reakcja przeciw racjonalizmowi 282
Pani de Staël – romantyczna wrażliwość 283
François-René Chateaubriand – początek francuskiego romantyzmu 284
Benjamin Constant: Adolf – studium zobojętnienia 286
Nowa uczuciowość 286
Powrót do chrześcijaństwa i rycerskiego średniowiecza. Koloryt lokalny 287
Alfred de Musset: Spowiedź dziecięcia wieku 288
Raczej egzystencja niż esencja, raczej konkret niż ogólność 288
Rozkwit francuskiego romantyzmu 288
Ludowość i narodowość 289
Francuska specyfika 290
Gérard de Nerval – romantyczna antynowoczesność 291
Pierre Jean de Béranger – poezja polityczna 291
Jules Michelet – romantyczny patriotyzm historyka 292
Twórczość jako poszukiwanie Absolutu 292
Poeta jako prorok 293
Victor Hugo: konserwatywny romantyk – republikanin – emigrant polityczny 295
Alphonse de Lamartine – od lirycznego egotyzmu do politycznego zaangażowania 296
Romantyczny historyzm – odwrót od mitologii antycznej 297
Alfred de Vigny – „wieża z kości słoniowej” 298
Tęsknota do przednowoczesności 299
Romantycy i modernité 300
Henri Murger – cyganeria (post)romantyczna: mit głodującego, ale wolnego i szczęśliwego artysty 302
Théophile Gautier – autonomia sztuki 302
Charles Baudelaire – egzystencjalna udręka i poszukiwanie nowości 303
Leconte de Lisle – sztuka dla sztuki 303
Sully-Prudhomme – od Parnasu do akademizmu 306
Wiek XIX – powieść i realizm 307
Odczarowanie świata. Zwykłość i przypadkowość 307
Jednostka na falach przemian jako temat powieści 308
Honoré de Balzac – dziejopis przemian epoki Restauracji i Monarchii Lipcowej 309
Stendhal – marazm monarchii Burbonów 310
George Sand – emancypantka na obrzeżach realizmu 311
Prosper Merimée – klasyczna wstrzemięźliwość 311
Sainte-Beuve – krytyk ponad pokoleniami 311
Depolityzacja i „bezstronność” realistów 312
Realizm i naturalizm 312
Ernest Renan – mistrz duchowy pokolenia sceptyków 313
Triumfy scjentyzmu 313
Hippolyte Taine – rewizja poglądów na rewolucję 1789 r 314
Jules Verne – potęga nauki i Rozumu 315
Realizm jako antyromantyczność 315
Gustave Flaubert – czołowy prozaik XIX w 317
Bracia Goncourt – literacka sława spółki autorskiej 318
Bohater powieści określony przez dziedziczność i środowisko 319
Powieść realistyczna jako dziecko „nowoczesności” 319
Powieść jako „zwierciadło przechadzające się po gościńcu” 320
Emile Zola – naczelny wódz naturalizmu 321
Jules Vallès – komunard i kontestator 321
Guy de Maupassant – bezlitosny obraz francuskiego społeczeństwa 322
Alphonse Daudet i Frédéric Mistral, piewcy prowansalskiej prowincji 323
Henri Becque – radykalna krytyka mieszczańskiego światka 323
Jules Renard – twórczość o elementach autobiograficznych 323
Teatr bulwarowy – stereotypy budowane poprzez scenę dla mas 324
Dekadentyzm i symbolizm 325
Humor i ironia 325
Jules Barbey d’Aurevilly – barokowość i ekstrawagancka romantyka 328
Lautréamont – prekursor surrealizmu 328
Auguste Villiers de l’Isle-Adam – spirytualistyczna reakcja na materializm i scjentyzm 329
Paul Verlaine – „poeta przeklęty” 329
Arthur Rimbaud – kultowy poeta surrealistów 330
Joris-Karl Huysmans – sacrum jako źródło duchowego odrodzenia 331
Léon Bloy – wróg burżuazyjnego materializmu i progresizmu 331
Stéphane Mallarmé – patron symbolizmu 331
Impresjonistyczne pisarstwo – Pierre Loti 332
Edmond Rostand – powrót do stereotypów romantycznych 333
Maurice Maeterlinck – symbolizm w teatrze 333
Paul Bourget – obrona tradycyjnych wartości mieszczańskich 333
Antysemityzm i nacjonalizm 334
Maurice Barrès – nacjonalizm integralny 335
Charles Maurras – ideolog monarchicznej prawicy 336
Anatole France – wolteriański sceptycyzm 337
Wiek XX – modernizm i awangarda 338
Wątpliwości poznawcze modernizmu 338
Alain Fournier – jawa i marzenie 339
Kryzys kultury i kontestacja 339
Charles Péguy – poeta mistyczny poszukujący prawdy i sprawiedliwości 340
Alain (Emile Chartier) niezależny intelektualista 341
Paul Valéry – hermetyzm i tradycja śródziemnomorskiego klasycyzmu 342
Irracjonalność i geometryzm konstruktywistów 343
Kryzys mowy i obsesja innowacji 343
Rewolucja w języku poezji – poetyka absurdu 344
„Nowi barbarzyńcy” – krytyka dekadenckiej cywilizacji jako wstęp do totalitarnych utopii i do rewolucji 345
Dehumanizacja sztuki i literatury w modernizmie 345
Nurt hymniczny 346
Blaise Cendrars – globalność nowoczesnego świata 347
Valéry Larbaud – poetycka turystyka „globtrottera” 347
Guillaume Apollinaire – u początków poetyckiej awangardy XX w 348
Witalizm i krytyka mechaniczności obok pochwały „masy, miasta i maszyny” 348
Jean Cocteau – portret pokolenia powojennego 349
Potrzeba wiary religijnej 349
Paul Claudel – religijna żarliwość w kontrreformacyjnym duchu 350
Powieść kroczy tradycyjnym szlakiem, choć głosi nowe przesłania 351
Rozwój powieści 351
Saint-John Perse – refleksja o miejscu człowieka w kosmosie przyrody 351
Georges Duhamel – piewca „szarych ludzi” 352
Romain Rolland – wołanie pacyfisty 352
Marcel Proust: rekonstrukcja pamięci 353
André Gide – szczerość i autentyczność ponad wszystko 354
André Malraux – „jak hartowała się stal” albo lewicowy nietzscheanista 355
Louis-Ferdinand Céline: Podróż do kresu nocy 355
Raymond Radiguet – nawrót klasycyzmu 355
André Maurois – biograf sławnych pisarzy i polityków 357
Jean Giraudoux – wątki antyczne i współczesność 357
Ludzie i zwierzęta w powieściach i opowiadaniach Colette 357
Marcel Aymé i satyra obyczajowa 357
François Mauriac – powieść katolicka 358
Georges Bernanos – religijny wymiar ludzkiego losu 359
Montherlant – wielbiciel heroizmu 360
Piewcy Prowansji: Giono i Pagnol 360
Anouilh – sztuki „różowe” i „czarne” 361
Antoine de Saint-Exupéry – pisarz-humanista 361
Między zaangażowaniem i politycznym indyferentyzmem 361
Między sztuką dla wybranych a tęsknotą do masowości 362
Dadaizm i surrealizm 363
Jacques Prévert – radykalny nonkonformista 363
André Breton – twórca surrealizmu 364
Henri Michaux – oniryczność i absurd 365
Max Jacob – ironia, kaprys i mistyka 365
Raymond Queneau i zabawa z językiem 365
Intelektualiści od Voltaire’a do Sartre’a 366
Intelektualista jako autorytet moralny w czasach dechrystianizacji 366
Kontestacja kultury burżuazyjnej i kapitalizmu – fascynacja sowieckim komunizmem – intelektualiści na lewicy (intellectuels de gauche) 367
Paul Eluard – surrealista, działacz lewicowy w Ruchu Oporu, związany ze stalinowskim komunizmem 368
Jean-Paul Sartre – mistrz duchowy intelektualnej lewicy 369
Louis Aragon – entuzjasta komunizmu 369
Albert Camus – obrona ludzkiej godności 371
Boris Vian – młody zbuntowany 371
Po drugiej wojnie światowej 372
Nowa powieść – le nouveau roman 373
Odwrót od tradycyjnej fabuły i psychologii postaci oraz depolityzacja 373
Własna droga Marguerite Yourcenar 373
Alain Robbe-Grillet, teoretyk le nouveau roman – Sarraute – Duras – Simon 374
Michel Butor – nouveau roman i collages 375
Prekursorzy 375
Simenon – znakomite czytadło 375
Teatr absurdu – absurdalność świata odbita w absurdalności sztuki 375
Przełamanie tradycyjnych konwencji w teatrze 376
Samuel Beckett: Czekając na Godota 376
Eugène Ionesco: Krzesła i Łysa śpiewaczka 377
Jean Genet – outsider i skandalista 377
Odwrót od dogmatów nowoczesności i zakwestionowanie awangardowej innowacyjności 378
Postmodernizm 378
Powrót do kultury masowej 380
Roland Barthes – pełne wyzwolenie pragnień 380
Georges Perec – twórczość jako eksperyment 381
Jean-Marie Gustave Le Clezio – samotność i obsesja śmierci 381
Amerykanizacja Francji i antyamerykanizm Francuzów 382
Komercjalizacja literatury i sztuki 382
Środki przekazu arbitralnie kreują sukces twórcy 382
Konkluzja – Dylematy XXI w. (Jan Prokop) 384
Bibliografia dotycząca wszystkich epok 389
Indeks nazwisk 396
Tablice chronologiczne 412