"Humanizm-dialog-tożsamość. Edukacja europejska na tle wyzwań globalnych"
Identyfikator Librowy: 36152
Spis treści
Wprowadzenie 9
Rozdział 1. Kształtowanie postawy humanistycznej współczesnego człowieka w oparciu o dziedzictwo kulturowe ludzkości 13
1.1. Kondycja wychowania moralnego w perspektywie edukacji i pedeutologii jutra 13
1.1.1. Słowo wstępne - człowiek w rzeczywistości społecznej początku XXI w 13
1.1.2. Przyczyny i propozycje przezwyciężania współczesnego kryzysu moralnego 15
Zmniejszanie się liczby nakazów i zakazów moralnych 15
Niezgodność między teorią a praktyką postępowania etycznego 16
Umiejętność odróżniania zachowań moralnych od wierzeń i przekonań 16
1.1.3. Przekształcenia polityczno-ekonomiczne tłem i wyzwaniem dla wychowania moralnego na przykładzie społeczeństwa rosyjskiego 17
Zalecenia dla wychowawców i rodziców, od czego rozpoczynać edukację ku wartościom 17
Historyczna spuścizna ideologii zamiast kanonu wartości 18
Ideały wyznawane przez Rosjan a praktyka życia codziennego 18
Zmiany podczas pieriestrojki i liberalizacji gospodarki 18
1.1.4. Edukacja multikulturowa i multietniczna drogą rozwoju człowieka XXI w 19
Odradzające się priorytety życiowe młodych moskwian wyzwaniem dla pedagogów 19
Potrzeba wzajemnego poznawania się jako wyzwanie dla edukacji w nowym stuleciu 19
Edukacja multikulturowa: historia, założenia i zmieniające się do niej podejście 20
Edukacja międzynarodowa: początki, patronat i przesłanie 22
Synteza edukacji multikulturowej z edukacją międzynarodową warunkiem humanistycznego wychowania współczesnego człowieka 23
1.1.5. Rozwój zawodowy nauczycieli z Wysp Południowego Pacyfiku jako wymóg edukacji dla przyszłości 24
Prowadzenie studiów licencjackich dla czynnych zawodowo nauczycieli w Uniwersytecie Południowego Pacyfiku na Fidżi 24
Oczekiwania wobec współczesnego nauczyciela w głównych nurtach dyskursów społecznych 25
Dostępność kształcenia wyższego dla nauczycieli 27
Oczekiwania, korzyści i nadzieje z ukończenia studiów w opiniach nauczycieli 27
Nauczyciel antypodów wobec globalnych wyzwań edukacyjnych: technologii informacyjnej, poradnictwa i zarządzania szkołą 29
1.1.6. Podsumowanie - uniwersalne wartości humanistyczne podstawą dla lokalnej praktyki edukacyjnej 30
1.2. Twórczy kontakt ze sztuką jednym z podstawowych warunków wychowania człowieka XXI w 31
1.2.1. Słowo wstępne - jakiego człowieka potrzebuje współczesna dynamiczna rzeczywistość? 31
1.2.2. Człowiek merkantylny według E. Fromma 32
1.2.3. Konieczność otwierania się na innych ludzi i podejmowania dialogu jako droga do wspólnej przyszłości 33
Cztery filary edukacji według J. Delorsa 34
Trzy wymiary edukacji ustawicznej według R. Kidda 34
1.2.4. Możliwości realizowania edukacji permanentnej w trakcie kształcenia na poziomie wyższym 35
Rola sztuki w edukacji ustawicznej 35
Cechy sztuki i jej wymagania stawiane przed dzisiejszym człowiekiem 36
Celowość, zakres i sposoby a możliwości powszechnego kształcenia muzycznego 36
1.2.5. Podsumowanie - wychowywanie przez sztukę drogą do pozytywnej metamorfozy jednostki 37
1.3. Multikulturowość w muzyce - nauczyciel muzyki wobec wyzwań edukacji humanistycznej 39
1.3.1. Słowo wstępne - postmodernistyczna walka o pojedynczego człowieka 39
1.3.2. Całościowo rozwijający się człowiek jako podmiot edukacji humanistycznej i antropologii funkcjonalnej według B. Malinowskiego 39
1.3.3. Walory multikulturowego kształcenia humanistycznego 41
1.3.4. Wzrost zainteresowania organizacji, instytucji i młodzieży folklorem muzycznym świata 42
1.3.5. Zalety poznawania, obcowania i przeżywania folkloru muzycznego z różnych stron świata 43
1.3.6. Badania międzykulturowe stosunku młodzieży do muzyki etnicznej 44
1.3.7. Etapy prowadzące do uwzględnienia problematyki obcych kultur muzycznych w procesie kształcenia 47
Merytoryczne przygotowanie nauczycieli i ich osobiste zaangażowanie 47
1.3.8. Podsumowanie – odpowiedzialna swoboda nauczyciela muzyki w doborze wartościowych przykładów muzycznych 49
Kształcenie uczniów do wieloetnicznego świata przez zróżnicowaną kulturowo muzykę 49
Potrzeba opracowania nowoczesnych podręczników i pomocy dydaktycznych 49
1.4. Fenomen kulturowy flamenco i jego recepcja w Polsce 51
1.4.1. Słowo wstępne – moje pierwsze spotkanie z flamenco 51
1.4.2. Krótka historia Cyganów andaluzyjskich i narodziny cante flamenco 52
Andaluzja – ziemia gościnna dla wielu kultur i systemów muzycznych 53
Charakterystyczne cechy dwóch głównych rodzajów flamenco (cante hondo i cante chico) 54
Zagadka nazwy flamenco – przypuszczalne/możliwe wyjaśnienia 54
1.4.3. Recepcja flamenco w Polsce 56
Istota pojęcia i zjawiska recepcji muzycznej 56
Recepcja flamenco w Polsce przed II wojną światową 57
Informacje pojawiające się w źródłach drukowanych od lat 80. XX w 59
Recepcja flamenco w Polsce po II wojnie światowej 59
1.4.4. Podsumowanie – wzrastająca popularność flamenco w Polsce 63
Spotkania ze sztuką flamenco „na żywo” (szkoły tańca, festiwale) 63
1.5. Europejczycy a Inni: czy powinniśmy być tolerancyjni? 64
1.5.1. Słowo wstępne – medialna, powierzchowna moda na tematy z „obszaru etno” 64
1.5.2. Przekonanie o wyższości kultury europejskiej nad spuścizną kulturową innych kontynentów 65
Przykłady europocentrycznego odbioru sztuki dalekich narodów w opozycji: „nasze – obce” 65
„Pierwotny”, „prymitywny”, „gorszy”, „dziki” – określeniami człowieka spoza Europy (niezależnie od czasu i stopnia rozwoju jego kultury) 68
1.5.3. Tolerancja jako postawa wobec nie-Europejczyka: dwa typy rozumienia tolerancji 70
1.5.4. Podsumowanie – rezygnacja z różnorodnie interpretowanej tolerancji na rzecz zaciekawienia i otwartości wobec Innych 73
2.1. Nauczyciel technologii informacyjnej (TI) wobec konieczności spotykania się mieszkańców świata 75
Rozdział 2. Wdrażanie do prowadzenia dialogu i praktyki doświadczania Inności jako zadanie dla nowoczesnej edukacji 75
2.1.1. Słowo wstępne – odpowiedzialność nauczyciela TI za bezpieczne wprowadzenie ucznia w nieprzewidywalny świat mediów 75
2.1.2. Spotkanie jako forma kontaktów międzyludzkich 76
2.1.3. Typy kontaktów w dziejach ludzkości 77
Budowanie murów, odgradzanie się od obcych 77
Wojny 77
Dialog z Innymi 78
2.1.4. Nauczyciel TI jako realizator idei wychowania do pokojowego spotykania się społeczeństw i kultur 80
Oczekiwania stawiane przed nauczycielem TI 80
Charakterystyka optymalnie przygotowanego do pracy nauczyciela TI 81
Miejsce na humanistyczne aspekty w pracy pedagogicznej nauczyciela TI 84
2.1.5. Kształtowanie w uczniach postawy krytycznej i zarazem otwartej na Innego człowieka 85
Trudności z odbiorem przekazów medialnych – dominacja treści nienarracyjnych nad narracyjnymi 86
Koncepcja kształcenia systemowego jako czytelna i wszechstronna propozycja/ pomoc dla edukacji medialnej 87
Konieczność humanistycznej interpretacji treści przekazów medialnych 88
System wartości jako niezbędne odniesienie do odbieranych i nadawanych tekstów 88
2.1.6. Podsumowanie – rosnące możliwości technologiczne Internetu a stopień gotowości człowieka na spotkanie z drugimi ludźmi 90
2.2. Zróżnicowanie metod kształcenia studentów pedagogiki w ramach przedmiotu „edukacja medialna” 91
2.2.1. Słowo wstępne – alternatywny pomysł na realizację zajęć dotyczących edukacji medialnej 91
2.2.2. Szkolna zabawa karnawałowa jako wielowymiarowe zadanie studentów pedagogiki 92
2.2.3. I etap zajęć – dominacja nauczyciela akademickiego 92
Prezentacja wybranych obszarów kulturowych świata poprzez przykłady muzyczne 93
Zastosowane metody nauczania na tym etapie pracy 95
Metody uczenia się studentów 96
2.2.4. Drugi etap zajęć – przewaga aktywności własnej studentów 97
Prace nad plakatami 97
Przygotowanie prezentacji zabaw muzyczno-ruchowych nawiązujących do kultury wybranego kraju 101
Wykorzystane metody uczenia się w drugim etapie realizacji zadania 102
2.2.5. Podsumowanie – walor dydaktyczny i osobisty świadomego posługiwania się metodami kształcenia przy realizacji zadań o międzykulturowych treściach 103
2.3. Bajka środkiem wprowadzania w wybraną kulturę świata 105
2.3.1. Słowo wstępne – potrzeba fantastyki w zracjonalizowanym świecie 105
2.3.2. Bajka: uniwersalne wyznaczniki gatunku 106
Swoistość gatunku bajki 106
Zalety bajki 108
2.3.3. Kontekst lokalny wybranych bajek 110
Bajka polska – O żelaznym wilku 110
Bajka europejska – O Czerwonym Kapturku 112
Bajka brazylijska – Sambalele 115
2.3.4. Porównanie cech przytoczonych bajek 117
2.3.5. Podsumowanie – budowanie wspólnoty międzynarodowej dzięki poznawaniu podobieństw i różnic między społeczeństwami 120
2.4. Propozycje poznawania kultur muzycznych świata w edukacji ogólnokształcącej 121
2.4.1. Słowo wstępne – szanse na wprowadzanie uczniów w świat muzyki etnicznej w zreformowanej polskiej szkole 121
2.4.2. Międzynarodowa idea działania na rzecz humanistycznego rozwoju człowieka (UNESCO i Klub Rzymski) 122
2.4.3. Propozycje etnomuzycznych lekcji w szkole 123
Wspólne założenia prezentowanych przykładów 123
Muzyka ludu Ndebele z Zimbabwe 124
Pieśni pracy zbieraczy orzechów kokosowych kenijskiego wybrzeża Oceanu Indyjskiego 126
Obrzęd uzdrawiania chorego z kenijskich gór Cherengany Hills 127
Religijna muzyka z regionu Beludżystanu – krainy na granicy Pakistanu i Iranu 129
Sakralna muzyka aztecko-katolicka współczesnego Meksyku 131
Wartości patriotyczne w muzyce Laosu 132
Krytyka współczesnych zagrożeń (narkotyków i innych używek) wyrazem tradycyjnej islamskiej moralności z Wybrzeża Kości Słoniowej 134
2.4.4. Podsumowanie – ideały „pięknego człowieczeństwa” i „społeczeństwa ludzi” wyzwaniem dla współczesnej edukacji 135
2.5. Prastara muzyka poławiaczy pereł znad Zatoki Perskiej a potrzeba kształcenia postaw na rzecz dialogu 139
2.5.1. Słowo wstępne – wspólne, pierwotne korzenie ludzkości tkwiące w źródłowej muzyce Bahrajnu 139
2.5.2. Spotkanie z Bahrajnem 140
Pochodzenie nazwy państwa i jego dzisiejsze oblicze 140
Krok w historię – być może do najstarszej kultury świata 141
Mit o Gilgameszu 142
2.5.3. Poławiacze pereł i ich muzyka 143
Trud i niebezpieczeństwa tradycyjnego wyławiania pereł 143
Rytualna muzyka poławiaczy 144
2.5.4. Szanse i środki dotarcia do istoty człowieczeństwa poprzez świat sztuki 145
Wartości, uczucia, emocje wyrażane poprzez muzykę 146
Wielość kulturowych sposobów realizowania tych samych wartości ogólnoludzkich 146
2.5.5. Podsumowanie i Post Scriptum: potrzeba przebudzenia świata zachodniego z muzycznego milczenia szansą na dialog międzykulturowy 147
3.1. Powrót do rodzimego folkloru odpowiedzią na bezimienną egzystencję w kulturze globalnej 149
3.1.1. Słowo wstępne – współczesność w oczach młodzieży 149
Rozdział 3. Budowanie tożsamości kulturowej Polaków w obliczu szans i zagrożeń współczesnego świata 149
3.1.2. Samotność człowieka masowego 150
Samostwarzanie się człowieka w supermarkecie kultury 150
Masa według J. Ortegi y Gasseta 151
Media i odbiorca masowy 152
Smutna samotność współczesnego człowieka 152
3.1.3. Samotność w perspektywie filozoficznej 153
Egzystencjalizm jako wyraz pesymistycznego stosunku do samotności 154
Pozytywne i negatywne rozumienie samotności 154
3.1.4. Powrót do korzeni alternatywą dla bezwartościowych pragnień i działań człowieka masowego 157
Codzienna egzystencja człowieka masowego 157
Konieczność pielęgnowania własnej tożsamości 157
Taniec jako jeden z najważniejszych elementów polskiej tradycji kulturowej 158
Zabawy w Polsce szlacheckiej 158
Polskie tańce narodowe 159
Współczesny stosunek do tańców polskich (wyniki sondażu) 160
3.1.5. Podsumowanie – zespoły folklorystyczne zbiorowościami, którymi warto się inspirować 162
3.2. Kultura życia rodzinnego Polski Szlacheckiej przesłaniem dla współczesnych Polaków 163
3.2.1. Słowo wstępne – niepokoje dzisiejszego rodzica 163
3.2.2. Pytania o charakter współczesnej edukacji 164
Integrowanie wiedzy „domowej” ucznia ze „szkolną” wiedzą naukową 164
Kwestia uspołeczniania instytucji społecznych (szkoły i rodziny) 164
Społeczeństwo masowe i jego kultura jako siła socjalizacji 165
3.2.3. Kultura i obyczajowość Polski szlacheckiej 166
Niezwykłość polskiej kultury wg obcokrajowców 167
śycie i cechy rodziny szlacheckiej 168
Ziemiańskość 168
Otwarty charakter kultury polskiej 171
3.2.4. Podsumowanie – współczesna potrzeba wychowywania uczniów do zakładania własnych, silnych i wartościowych rodzin na wzór tamtych szlacheckich 173
Patriotyzm wyrazem umiłowania ojczyzny i troski o nią 173
3.3. Typ człowieka globalnego na przykładzie studenta uniwersytetu wirtualnego 175
3.3.1. Słowo wstępne – „nowości” czasów współczesnych 175
3.3.2. Charakterystyka rzeczywistości „ekonomicznej” i oczekiwania wobec uniwersytetu tradycyjnego 175
3.3.3. Uniwersytet wirtualny – kontrowersje wokół idei kształcenia on-line 178
Cechy i zakres zjawiska 178
Różnice między uniwersytetem tradycyjnym a wirtualnym 178
3.3.4. Student–klient uniwersytetu wirtualnego jako model przedstawiciela klasy średniej 180
Kto i z jakich przyczyn może zostać studentem wirtualnym? 180
Społecznie i medialnie wykreowane potrzeby, pragnienia i marzenia studenta uniwersytetu wirtualnego 181
Wizerunek zewnętrzny studenta–klienta 182
3.3.5. Podsumowanie – szanse człowieka globalnego na pełny rozwój w obliczu wirtualnej jednostronności i fikcji 183
3.4. Kształtowanie tożsamości współczesnego Polaka przez kontakt z odległą kulturą 185
3.4.1. Słowo wstępne – możliwości edukacyjnego wykorzystania medialnego zainteresowania muzyką etniczną 185
3.4.2. Posługiwanie się perspektywą międzykulturową w celu budowania własnej tożsamości 186
Korzyści z międzykulturowego kształcenia muzycznego 186
Od etnopopu do źródłowej muzyki etnicznej 186
3.4.3. Spotkanie z kulturą egzotycznych wysp seszelskich 188
Historia wysp: kształtowanie się archipelagu i dzieje jego zasiedlania 188
Współczesność kraju 190
Przyrodnicze atrakcje „raju na Ziemi” 191
Tradycje społeczno-kulturowe Seszelczyków 192
Muzyka „z wysp” 193
Muzyka „z lądu” 194
3.4.4. Charakterystyka sztuki społeczeństwa seszelskiego 195
3.4.5. Problem tożsamości „niezagrożonej” 197
Warunki kształtowania współczesnej tożsamości 197
3.4.6. Podsumowanie – analogie między daleką kulturą wysp seszelskich a kulturą polską inspiracjami dla twórczej kreacji siebie 199
Tożsamość wynikiem potrzeb globalnie wykreowanych lub własnych 199
3.5. Świat zglobalizowany a życie rodzinne – wyzwania dla edukacji XXI w 202
3.5.1. Słowo wstępne – świat jako kula, czyli o konsekwencjach ludzkich działań 202
3.5.2. Siła mediów i jej wpływ na współczesnego człowieka 202
Medialne opisanie świata 203
Antyreguły współczesnego życia 204
Potrzeba tworzenia silnej tożsamości 204
3.5.3. Budowanie tożsamości kulturowo-rodzinnej 205
Niezbędność posiadania własnej kultury w celu możliwości prowadzenia dialoguz Innymi 205
Świadomość istnienia siebie na tle Innych 206
3.5.4. śycie rodzinne jako naturalne środowisko wpajania wartościowych i godnych szacunku sposobów myślenia, działania i zachowania 207
Historyczny aspekt modelu polskiej kultury życia rodzinnego 207
Powstawanie „doświadczonej” tożsamości w wyniku „podróży” międzykulturowej 207
Świadome i pozytywne kreowanie siebie w dialogu z Innymi 208
Możliwość autokreacji dzięki zapleczu rodzinnemu – cechy dobrej rodziny 208
Współczesna konfrontacja polskiej „wizytówki” życia rodzinnego z życiem rodzinnym w innych kulturach 208
3.5.5. Podsumowanie – przesłania dla edukacji XXI w 209
Zakończenie 210
Bibliografia 213
Chapter 1. A Creation of Human Behaviour of a Contemporary Man with the Support of the World Cultural Heritage 219
A Condition of Moral Education in the Perspective of Tomorrow’s Education and Pedeutology 219
A Creative Contact with Art as One of Prime Conditions of a XXI c. Man’s Education 219
Humanizm – Dialog – Identity. European Education on the Background of Global Challenges (Summary) 219
Cultural Phenomenon of Flamenco and Its Reception in Poland 220
Multicultural Ideas in Music – a Teacher of Music and Challenges of Humanistic Education 220
Chapter 2. A Process of Implementation to Dialog and to Practise/Experience the Difference as a Task of a Modern Education 221
Europeans and the Others: Should We Be Tolerant at All 221
IT Teacher in Front of the Must of Common Contacts Between the Inhabitants of the World 221
A Fairy-Tale as a Mean of Introducing Children into a Chosen World Culture 222
A Variety of Methods in Educating Students of Pedagogy in the Course of “Media in Education” 222
Bahrain – Primeval Music of Pearl Divers of the Persian Gulf and Today’s Need for Developing Attitudes for Dialogue 223
Suggested Ways of Learning about Musical World Cultures in General Education 223
Chapter 3. Building the Cultural Identity of Poles in the Face of Changes and Menaces of the Contemporary World 224
A Comeback to the Native Folklore as an Answer to the Nameless Existence in the Global/Mass Culture 224
The Culture of Family Life of Sarmatian Poland as a Valuable Suggestion for Contemporary Poles 224
Virtual University Student as an Example of a Type of a Global Man 224
Creating an Identity of Contemporary Pole through the Contact with a Remote Culture 225
Globalised World and a Family Life – Challenges for the XXI c. Education 225