"Historia wychowania, t. 2"

Identyfikator Librowy: 38313

Spis treści

OKRES PIĄTY. WYCHOWANIE NOWOCZESNE 6

CZĘŚĆ I: PEDAGOGIKA NATURALNA 8

Rozdział 75. Prądy moralne i umysłowe w dobie oświecenia 8

Rozdział 76. Condillac i kształcenie refleksji 13

Rozdział 77. Rousseau i wychowanie naturalne 18

Rozdział 78. La Chalotais i sekularyzacja szkoły 34

Rozdział 79. Edukacja publiczna w pedagogice francuskiego oświecenia 40

Rozdział 80. Fizjokraci i oświata ludu 45

Rozdział 81. Reforma szkolnictwa w Niemczech i Austrii 48

CZĘŚĆ II: KOMISJA EDUKACJI NARODOWEJ W POLSCE (1773–1794) 58

Rozdział 82. Król Stanisław August i nowe prądy kulturalne 58

Rozdział 83. Stworzenie Komisji Edukacji Narodowej 61

Rozdział 84. Członkowie Komisji Edukacji Narodowej 68

Rozdział 85. Projekty reform 73

Rozdział 86. Pierwszy okres działalności KEN (1773–1776) 87

Rozdział 87. Drugi okres działalności KEN (1776–1783) 92

Rozdział 88. Ustawy Komisji Edukacji Narodowej 96

Rozdział 89. Niepowodzenia trzeciego okresu działalności KEN (1783–1792) 104

Rozdział 90. Działalność KEN w dziedzinie oświaty ludowej 113

Rozdział 91. Grzegorz Piramowicz i Powinności nauczyciela 120

Rozdział 92. Publicystyka pedagogiczna w okresie KEN 127

Rozdział 93. Upadek KEN (1792–1794) i ocena jej działalności 136

CZĘŚĆ III: ZWYCIĘSTWO LIBERALIZMU W WYCHOWANIU PUBLICZNYM XIX WIEKU 142

Rozdział 94. Rewolucja francuska i jej wpływ na oświatę 142

Rozdział 95. Neohumanizm i kształcenie formalne 151

Rozdział 96. Jan Henryk Pestalozzi 157

Rozdział 97. Jan Fryderyk Herbart i pedagogika filozoficzna 172

Rozdział 98. Polityczno-społeczne warunki rozkwitu oświaty w wieku XIX 181

Rozdział 99. Szkolnictwo elementarne i seminaria nauczycielskie 184

Rozdział 100. Szkolnictwo średnie 191

Rozdział 101. Uniwersytety 201

Rozdział 102. Szkolnictwo specjalne 207

Rozdział 103. Kształcenie przedszkolne. Ogródki dziecięce Froebla 212

Rozdział 104. Herbert Spencer i wychowanie pozytywistyczne 218

Rozdział 105. Szkolnictwo żeńskie 226

Rozdział 106. Wychowanie fizyczne 230

CZĘŚĆ IV: ROZKWIT I TRUDNOŚCI SZKOLNICTWA POLSKIEGO XIX WIEKU 236

Rozdział 107. Pierwsza fala germanizacji 236

Rozdział 108. Rozkwit szkolnictwa polskiego na Litwie 247

Rozdział 109. Współpraca Czackiego i Kołłątaja na Wołyniu 260

Rozdział 110. Budowa szkolnictwa w Księstwie Warszawskim i Królestwie Kongresowym 266

Rozdział 111. Literatura pedagogiczna w początkach XIX wieku 280

Rozdział 112. Upadek szkolnictwa polskiego w zaborze rosyjskim 288

Rozdział 113. Okres reakcji i germanizacji w zaborze austriackim 294

Rozdział 114. Szkolnictwo Rzeczpospolitej Krakowskiej 298

Rozdział 115. Ruch umysłowy w zaborze pruskim 300

Rozdział 116. Bronisław Trentowski 305

Rozdział 117. Ewaryst Estkowski, nauczyciel i działacz 322

Rozdział 118. Reforma Wielopolskiego 327

Rozdział 119. Rusyfikacja 334

Rozdział 120. Germanizacja zaboru pruskiego 339

Rozdział 121. Rozwój szkolnictwa w Galicji 342

Rozdział 122. Prywatna szkoła polska w Królestwie 352

CZĘŚĆ V: PRĄDY WSPÓŁCZESNE W WYCHOWANIU 356

Rozdział 123. Spadek przeszłości a potrzeby nowoczesności 357

Rozdział 124. Pedagogika na fundamencie psychologii 361

Rozdział 125. Pedagogika naukowa Marii Montessori 368

Rozdział 126. Wychowanie moralne i społeczne 372

Rozdział 127. Szkoła aktywna 380

Rozdział 128. Reformy szkolne 386

Rozdział 129. Polska wobec nowych prądów 392