"Historia wychowania, t. 2"
Identyfikator Librowy: 38313
Spis treści
OKRES PIĄTY. WYCHOWANIE NOWOCZESNE 6
CZĘŚĆ I: PEDAGOGIKA NATURALNA 8
Rozdział 75. Prądy moralne i umysłowe w dobie oświecenia 8
Rozdział 76. Condillac i kształcenie refleksji 13
Rozdział 77. Rousseau i wychowanie naturalne 18
Rozdział 78. La Chalotais i sekularyzacja szkoły 34
Rozdział 79. Edukacja publiczna w pedagogice francuskiego oświecenia 40
Rozdział 80. Fizjokraci i oświata ludu 45
Rozdział 81. Reforma szkolnictwa w Niemczech i Austrii 48
CZĘŚĆ II: KOMISJA EDUKACJI NARODOWEJ W POLSCE (1773–1794) 58
Rozdział 82. Król Stanisław August i nowe prądy kulturalne 58
Rozdział 83. Stworzenie Komisji Edukacji Narodowej 61
Rozdział 84. Członkowie Komisji Edukacji Narodowej 68
Rozdział 85. Projekty reform 73
Rozdział 86. Pierwszy okres działalności KEN (1773–1776) 87
Rozdział 87. Drugi okres działalności KEN (1776–1783) 92
Rozdział 88. Ustawy Komisji Edukacji Narodowej 96
Rozdział 89. Niepowodzenia trzeciego okresu działalności KEN (1783–1792) 104
Rozdział 90. Działalność KEN w dziedzinie oświaty ludowej 113
Rozdział 91. Grzegorz Piramowicz i Powinności nauczyciela 120
Rozdział 92. Publicystyka pedagogiczna w okresie KEN 127
Rozdział 93. Upadek KEN (1792–1794) i ocena jej działalności 136
CZĘŚĆ III: ZWYCIĘSTWO LIBERALIZMU W WYCHOWANIU PUBLICZNYM XIX WIEKU 142
Rozdział 94. Rewolucja francuska i jej wpływ na oświatę 142
Rozdział 95. Neohumanizm i kształcenie formalne 151
Rozdział 96. Jan Henryk Pestalozzi 157
Rozdział 97. Jan Fryderyk Herbart i pedagogika filozoficzna 172
Rozdział 98. Polityczno-społeczne warunki rozkwitu oświaty w wieku XIX 181
Rozdział 99. Szkolnictwo elementarne i seminaria nauczycielskie 184
Rozdział 100. Szkolnictwo średnie 191
Rozdział 101. Uniwersytety 201
Rozdział 102. Szkolnictwo specjalne 207
Rozdział 103. Kształcenie przedszkolne. Ogródki dziecięce Froebla 212
Rozdział 104. Herbert Spencer i wychowanie pozytywistyczne 218
Rozdział 105. Szkolnictwo żeńskie 226
Rozdział 106. Wychowanie fizyczne 230
CZĘŚĆ IV: ROZKWIT I TRUDNOŚCI SZKOLNICTWA POLSKIEGO XIX WIEKU 236
Rozdział 107. Pierwsza fala germanizacji 236
Rozdział 108. Rozkwit szkolnictwa polskiego na Litwie 247
Rozdział 109. Współpraca Czackiego i Kołłątaja na Wołyniu 260
Rozdział 110. Budowa szkolnictwa w Księstwie Warszawskim i Królestwie Kongresowym 266
Rozdział 111. Literatura pedagogiczna w początkach XIX wieku 280
Rozdział 112. Upadek szkolnictwa polskiego w zaborze rosyjskim 288
Rozdział 113. Okres reakcji i germanizacji w zaborze austriackim 294
Rozdział 114. Szkolnictwo Rzeczpospolitej Krakowskiej 298
Rozdział 115. Ruch umysłowy w zaborze pruskim 300
Rozdział 116. Bronisław Trentowski 305
Rozdział 117. Ewaryst Estkowski, nauczyciel i działacz 322
Rozdział 118. Reforma Wielopolskiego 327
Rozdział 119. Rusyfikacja 334
Rozdział 120. Germanizacja zaboru pruskiego 339
Rozdział 121. Rozwój szkolnictwa w Galicji 342
Rozdział 122. Prywatna szkoła polska w Królestwie 352
CZĘŚĆ V: PRĄDY WSPÓŁCZESNE W WYCHOWANIU 356
Rozdział 123. Spadek przeszłości a potrzeby nowoczesności 357
Rozdział 124. Pedagogika na fundamencie psychologii 361
Rozdział 125. Pedagogika naukowa Marii Montessori 368
Rozdział 126. Wychowanie moralne i społeczne 372
Rozdział 127. Szkoła aktywna 380
Rozdział 128. Reformy szkolne 386
Rozdział 129. Polska wobec nowych prądów 392