"Muzyka wobec rewolucji druku. Przemiany w kulturze muzycznej XVI"
Identyfikator Librowy: 38324
Spis treści
Wykaz exemplów 4
Wprowadzenie 5
Prolog. Od pergaminu do papieru 12
Rozdział 1. Powstanie i rozwój drukarstwa muzycznego 17
1.1. Początki drukarstwa muzycznego 17
1.2. Czasy Petrucciego i Antica: druk wielokrotny i drzeworyt 23
1.3. Druk pojedynczy: od Attaingnanta do przełomu wieków 36
Rozdział 2. Typy i rozmiar produkcji drukarskiej 48
2.1. Typy druków muzycznych 48
2.2. Wysokość nakładów 55
2.3. Wielkość produkcji drukarskiej 63
Rozdział 3. Od drukarza do odbiorcy 70
3.1. Koszty i ceny 70
3.2. Kolportaż 80
3.3. Krąg odbiorców i kolekcjonerstwo 85
Rozdział 4. Druk a powstanie rynku muzycznego 96
4.1. Wygląd druku pochodną decyzji ekonomicznych 96
4.2. Strony tytułowe jako forma reklamy 103
4.3. Dobór repertuaru a wymogi rynku 120
4.4. Pozyskiwanie protektorów 129
4.5. Konkurencja 145
Rozdział 5. Znaczenie druku dla kultury muzycznej 159
5.1. Druk a alfabetyzacja muzyczna 159
5.2. Unifikujące znaczenie druku 168
5.3. Druk umacnia podziały 181
5.4. Konserwująca moc druku 192
5.5. W służbie propagandy religijnej i politycznej 204
Rozdział 6. Kompozytorzy w obliczu nowego medium 219
6.1. Narodziny nowożytnego autorstwa 219
6.2. Kreowanie indywidualności 235
6.3. Druk a przemiany twórczości kompozytorskiej 247
Epilog. od druku do rękopisu 255
Zakończenie 263
Bibliografia 267
Wykaz ilustracji 284
Summary. Music and the printing revolution. transformations in the musical culture of the sixteenth century 287
Indeks osób oraz tytułów druków i dzieł muzycznych 291