"Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich"

Identyfikator Librowy: 38630

Spis treści

Wstęp 4

I. Co wiemy o gotowości szkolnej 7

1. Wyjaśnienia terminologiczne 7

2. Z badań nad dojrzałością szkolną 9

3. O polskich badaniach nad dojrzałością szkolną 12

4. Dojrzałość szkolna dzieci a środowisko 15

II. Struktura testu do badań dojrzałości szkolnej 21

1. Zadania testowe i ich charakter 21

2. Struktura testu 23

a) Badania zbiorowe 23

b) Badania indywidualne 27

c) Sposób obserwacji zachowania się dzieci podczas badań 30

d) Dane o środowisku dziecka 32

3. Warunki przeprowadzenia badań 35

a) Wprowadzenie 35

b) Czas i miejsce badań 37

c) Czynności wstępne 38

d) Postawa badającego 39

e) Przygotowanie rodziców do badań dzieci wstępujących do szkoły 41

4. Ocena wyników testowych 45

a) Sposób oceniania poszczególnych zadań 45

b) Klucz do oceny poszczególnych znaków graficznych 50

c) Porównawcze skale ocen 53

III. Gotowość do nauki a osiągnięcia szkolne 58

1. Badanie wyników nauczania w klasie I 58

2. Gotowość szkolna a powodzenie w nauce 60

3. Trafność prognostyczna testu dojrzałości szkolnej 63

IV. Gotowość szkolna czy gotowość szkoły 67

1. Gotowość jako efekt rozwoju i uczenia się 67

2. Złoty wiek dziecka 72

3. Dojrzałość szkoły jako sposób rozwiązania dylematu progu szkolnego 76

4. Interpretacja i wykorzystanie wyników badań 81

Instrukcja do badań dojrzałości szkolnej 87

Test dojrzałości szkolnej 95