"Zastosowanie biblioterapii w kształtowaniu zachowań przystosowawczych uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim"

Identyfikator Librowy: 38636

Spis treści

Wstęp 3

CZĘŚĆ TEORETYCZNA 7

I. Zachowania przystosowawcze dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim 9

1.1. Istota upośledzenia umysłowego 9

1.2. Rozwój społeczny osób z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim 18

1.3. Psychopedagogiczne aspekty, kryteria i czynniki przystosowania społecznego dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w ujęciu różnych koncepcji 23

1.4. Zachowania przystosowawcze osób z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim 29

1.5. Środowiska wychowawcze i ich rola w kształtowaniu zachowań przystosowawczych 37

II. Biblioterapia i jej oddziaływanie 41

2.1. Czytelnictwo i biblioterapia - próba ujęcia problemu 41

2.2. Założenia ukierunkowanego czytelnictwa w biblioterapii jako środka dydaktycznego i wychowawczego 47

2.3. Formy biblioterapii w odniesieniu do grup jej odbiorców 51

2.4. Konstrukcja modelu biblioterapeutycznego - podejście empiryczne 55

2.5. Bajki w procesie biblioterapeutycznym 64

2.6. Biblioterapia jako forma rewalidacyjnego oddziaływania na osoby z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim 69

CZĘŚĆ ANALITYCZNA 73

I. Metodologiczne podstawy badań własnych 75

1.1. Problematyka badawcza 75

1.2. Metoda, techniki i narzędzia badawcze 77

1.3. Zbiorowość, teren i organizacja badań 78

1.4. Charakterystyka badanych uczniów i ich środowiska wychowawczego 79

II. Poziomy wiedzy o książce i nastawienia czytelniczego badanych uczniów - analiza porównawcza wyników badań 91

2.1. Stopień zbieżności poziomów wyjściowych z poziomami końcowymi w badanych grupach z zakresu wiedzy o książce 93

2.2. Stopień zbieżności poziomów wyjściowych z poziomami końcowymi w badanych grupach z zakresu nastawienia czytelniczego 109

2.2.1. Zachowania czytelnicze 109

2.2.2. Stosunek emocjonalny 116

III. Poziom zachowania się uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim - analiza porównawcza wyników badań 125

3.1. Porównanie poziomów wyjściowych i poziomów końcowych badanych grup 125

3.2. Porównywanie poziomów wyjściowych z poziomami końcowymi w badanych grupach 133

3.3. Zależności między poziomem wiedzy o książce a nastawieniami czytelniczymi i zachowaniami przystosowawczymi badanych uczniów w grupie eksperymentalnej i kontrolnej 144

3.3.1. Zależności między poziomem wiedzy o książce a nastawieniami czytelniczymi uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim przed i po realizacji programu biblioterapeutycznego 144

3.3.2. Zależności między poziomem wiedzy o książce a zachowaniami przystosowawczymi uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim przed i po realizacji programu biblioterapeutycznego 146

3.3.3. Zależności między nastawieniami czytelniczymi a zachowaniami przystosowawczymi uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim przed i po realizacji programu biblioterapeutycznego 148

Zakończenie 151

Literatura 161

Spis tabel 179

Spis wykresów 183

Aneks I 185

Aneks II 205

Wybrane metody do oceny zachowania przystosowawczego 217