"Dziecko z chorobą nowotworową"

Identyfikator Librowy: 40112

Spis treści

Wstęp 11

1. Rozważania terminologiczne 15

Rozdział pierwszyChoroba przewlekła 15

2. Stałe elementy choroby przewlekłej 19

2.1. Ból 19

2.2. Lęk 27

2.3. Ograniczenie aktywności 33

3. Wielowymiarowość choroby przewlekłej 36

3.1. Wymiar organiczny 36

3.2. Wymiar psychiczny 38

3.3. Wymiar społeczny 40

4. Wielowarstwowość choroby przewlekłej 43

4.1. Ognisko choroby i jego następstwa 43

4.2. Niekorzystne warunki chorowania i leczeniaoraz ich następstwa 45

4.3. Świadomość własna osoby przewlekle choreji jej następstwa 47

1. Rodzaje chorób nowotworowych u dzieci 51

1.1. Białaczki 51

Choroba nowotworowa jako swoisty rodzaj choroby przewlekłej 51

1.2. Guzy mózgu 54

1.3. Chłoniaki 55

1.4. Nowotwory układu nerwowego współczulnego 56

1.5. Nowotwory nerek 58

1.6. Nowotwory kości 59

2. Etiologia chorób nowotworowych 61

3. Epidemiologia chorób nowotworowych 63

4. Leczenie chorób nowotworowych 66

Sytuacja osobista, rodzinna i szkolnadzieci z chorobą nowotworową – stan badań 71

1. Sytuacja osobista 72

2. Sytuacja rodzinna 81

3. Sytuacja szkolna 85

1. Cel badań i problemy badawcze 91

Rozdział czwartyMetodologiczne podstawy badań własnych 91

2. Zmienne i ich wskaźniki 94

3. Metoda, techniki i narzędzia badawcze 96

4. Teren i organizacja badań 99

5. Charakterystyka badanych 102

1. Obraz choroby 111

Rozdział piątySytuacja osobista dzieci z chorobą nowotworową– wyniki badań 111

2. Stałe elementy choroby 122

2.1. Ból 122

2.2. Lęk 125

2.3. Ograniczenie aktywności 128

3. Obraz siebie 131

4. Cenione wartości 145

5. Poczucie umiejscowienia kontroli zdrowia 153

Rozdział szóstySytuacja rodzinna dzieci z chorobą nowotworową– wyniki badań 159

1. Status materialny rodzin 160

2. Postawy rodziców wobec dzieci chorych 165

3. Stosunki w rodzinach dzieci chorych 171

3.1. Stosunki pomiędzy rodzicami 171

3.2. Stosunki pomiędzy dziećmi chorymi a rodzicami 180

rodzeństwem 189

3.4. Stosunki pomiędzy rodzicami a dziećmi zdrowymi 194

Rozdział siódmySytuacja szkolna dzieci z chorobą nowotworową – wyniki badań 197

1. Społeczne przystosowanie dzieci 198

1.1. Motywacja do nauki szkolnej 200

1.2. Zachowania antyspołeczne 204

1.3. Przyhamowanie 207

1.4. Uspołecznienie 211

2. Stosunki dziecka chorego z rówieśnikami z klasy 214

3. Stosunki dziecka chorego z nauczycielami 218

Rozdział ósmyRefleksje końcowe 229

Rozdział dziewiątyImplikacje dla praktyki 239

Bibliografia 247