"Współczesne systemy motywacyjne"
Identyfikator Librowy: 42621
Spis treści
Wstęp 8
CZĘŚĆ I. Teoria i praktyka współczesnych systemów motywacyjnych 14
Rozdział 1. Wiedza o motywacji, systemy motywacyjne i podstawowe teorie motywacji 16
1.1. Motywacja a motywowanie – zakres znaczeniowy pojęć 16
1.2. Motywowanie czy manipulowanie – definicja systemów motywacyjnych 21
1.3. Przykład: zarządzanie motywacją w firmie A.Blikle 24
1.4. Podstawowe teorie potrzeb (treści motywacji) 29
1.5. Teorie procesu motywacji 36
Rozdział 2. Wskaźniki stanu motywacji 51
2.1. Wprowadzenie – badania nad wskaźnikami stanu motywacji w organizacji 51
2.2. Satysfakcja z pracy i jej znaczenie motywacyjne 53
2.3. Zaangażowanie organizacyjne 60
2.4. Postrzegane wsparcie ze strony organizacji 64
2.5. Osobiste zaangażowanie w pracę 67
2.6. Wskaźniki fluktuacji personelu oraz ich prognozowanie 79
2.7. Współczesne badania nad satysfakcją pracowników 88
2.7.1. Współczesne badania nad stanem motywacji pracowników – zasady ogólne 88
2.7.2. Wykorzystanie badania nad satysfakcją pracowników – przykład 94
Rozdział 3. Systemy motywacyjne a wynagradzanie 99
3.1. Motywatory finansowe a koncepcja wynagrodzenia całkowitego 99
3.2. Bieżące wynagrodzenia gwarantowane 107
3.3. Wynagrodzenia zmienne 113
3.4. Świadczenia dodatkowe 120
3.4.1. „Kafeteryjne” systemy świadczeń 124
3.4.2. Świadczenia partycypacyjne 128
3.5. Wynagrodzenie odroczone 133
3.6. Trendy w rozwoju form wynagrodzenia finansowego 138
Rozdział 4. Motywujące środowisko pracy 141
4.1. Stres a ocena środowiska pracy 142
4.2. Stres w pracy jako problem zarządzania 146
4.3. Redukcja stresu jako czynnik motywacyjny 149
4.4. Redukcja stresu w pracy a harmonogramy pracy 153
4.5. Przekazywanie uprawnień decyzyjnych pracownikom a wymagania środowiska pracy 156
4.6. Modyfikacja przestrzeni i zacieranie granic między pracą a domem 159
Rozdział 5. Systemy motywacyjne związane z rozwojem zawodowym 166
5.1. Znaczenie motywacyjne procedur organizacyjnych związanych z rozwojem kompetencji zawodowych pracowników 166
5.2. Narzędzia systemów motywacyjnych związanych z rozwojem zawodowym w fazie adaptacji do pracy 168
5.3. Narzędzia z obszaru rozwoju zawodowego stosowane wobec dojrzałych pracowników jako element systemów motywacyjnych 176
5.4. Procedury motywacyjne związane z zarządzaniem talentami 187
5.5. Motywacyjne działania rozwojowe stosowane w fazie derekrutacji 196
CZĘŚĆ II. Trzy zastosowania systemów motywacyjnych 204
Rozdział 6. Systemy motywowania kadry kierowniczej najwyższego szczebla 206
6.1. Wysokość wynagrodzenia jako czynnik motywujący zarządy – z perspektywy teorii zarządzania 206
6.2. Teoria agencji jako uzasadnienie struktury pakietu wynagrodzeń dla zarządów 211
6.3. Wyniki dotyczące uspójnienia wynagrodzeń prezesa i interesów akcjonariuszy w specyficznej sytuacji strategicznej, uzyskane w ramach teorii agencji 218
6.4. Czy prezesi mają wpływ na wyniki działania firmy? 223
6.5. Niefinansowe czynniki motywowania prezesów do działania w interesie firmy 229
Rozdział 7. Zarządzanie systemami motywacji dla pracowników wiedzy 239
7.1. Zarządzanie pracownikami wiedzy jako problem w naukach o zarządzaniu 239
7.2. Gospodarka oparta na wiedzy – pracownicy wiedzy i ich rola zawodowa 240
7.3. Typologie zadań realizowanych przez pracowników wiedzy 250
7.4. Systemy motywacyjne stosowane wobec pracowników wiedzy różnych typów 254
7.5. Specyficzne zadania wynikające z wymogów zarządzania wiedzą w organizacji oraz problemy motywacyjne z tym związane 264
Rozdział 8. Zarządzanie motywacją handlowców 278
8.1. Handlowcy, sprzedawcy, „misjonarze” – o zróżnicowaniu w działach handlowych firm 278
8.2. Sposoby motywowania finansowego i wynagradzania handlowców 286
8.3. Motywacyjne znaczenie systemów kontroli 294
8.4. Zarządzanie motywacją w zespołach handlowych 300
8.5. Konkursy dla sprzedawców 305
8.6. Systemy motywacyjne z obszaru zarządzania rozwojem stosowane wobec handlowców 311
8.7. Systemy motywacyjne dla handlowców a ograniczanie fluktuacji kadr 319
Literatura 324