"Psychologia i życie"

Identyfikator Librowy: 43918

Spis treści

Przedmowa do wydania polskiego 16

O Autorach 17

Przedmowa 19

Rozdział 1. Psychologia i Życie 31

Co sprawia, że psychologia jest nauką jedyną w swoim rodzaju? 33

Definicje 33

Cele psychologii 34

Ewolucja nowoczesnej psychologii 37

Historyczne podstawy psychologii 37

Kobiety jako pionierki badań psychologicznych 41

Współczesne kierunki w psychologii 42

Co robią psychologowie? 49

Jak korzystać z tej książki? 54

Strategie studiowania 54

Metody studiowania 55

Podsumowanie: główne zagadnienia 56

Rozdział 2. Metody badawcze w psychologii 59

Proces badawczy 61

Tendencyjność obserwatora i definicje operacyjne 63

Metody eksperymentalne: alternatywne wyjaśnienia i potrzeba procedur kontrolnych 66

Metody korelacyjne 71

Oddziaływanie podprogowe? 72

Pomiar psychologiczny 74

Sposoby osiągania rzetelności i trafności 75

Miary behawioralne i obserwacje 77

Miary samoopisowe 77

Problemy etyczne w badaniach na ludziach i zwierzętach 81

Uzyskiwanie zgody od uczestników badań 81

Celowe wprowadzanie w błąd 82

Problemy w badaniach na zwierzętach 82

Rozmowa wyjaśniająca 82

Szacowanie ryzyka i korzyści 82

Jak stać się rozważnym odbiorcą badań naukowych 83

Podsumowanie: główne zagadnienia 86

Dodatek statystyczny 91

Analiza danych 94

Statystyka opisowa 95

Wnioskowanie statystyczne 100

Rozdział 3. Biologiczne i ewolucyjne podstawy zachowania 105

Dziedziczność i zachowanie 107

Ewolucja i dobór naturalny 107

Zmienność w ludzkim genotypie 111

Układ nerwowy w działaniu 116

Neuron 116

Potencjały czynnościowe 120

Przekaźnictwo synaptyczne 123

Neuroprzekaźniki i ich funkcje 124

Biologia i zachowanie 128

Podpatrywanie mózgu 128

Układ nerwowy 133

Struktury mózgowe i ich funkcje 136

Asymetria półkul mózgowych 144

Układ dokrewny 146

Plastyczność i neurogeneza: nasze zmieniające się mózgi 150

Podsumowanie: główne zagadnienia 153

Rozdział 4. Wrażenia zmysłowe i percepcja 157

Zmysłowy obraz świata 159

Bodźce proksymalne i dystalne 159

Psychofizyka 161

Od zjawisk fizycznych do umysłowych 165

Układ wzrokowy 166

Oko ludzkie 166

Źrenica i soczewka 167

Siatkówka 168

Procesy zachodzące w mózgu 170

Widzenie barw 172

Słuch 177

Fizyka dźwięków 177

Psychologiczne wymiary dźwięku 178

Fizjologia słyszenia 179

Inne zmysły 183

Węch 184

Smak 185

Dotyk i zmysły skórne 186

Zmysł równowagi i kinestetyczny 187

Ból 188

Procesy organizujące percepcję 189

Procesy uwagi 189

Zasady grupowania percepcyjnego 191

Integracja przestrzenna i czasowa 193

Percepcja głębi 195

Percepcja ruchu 195

Stałości percepcyjne 198

Złudzenia (iluzje) 202

Procesy identyfikacji i rozpoznawania 204

Procesy typu dół–góra i góra–dół 204

Wpływ kontekstu i oczekiwań 207

Wnioski końcowe 209

Podsumowanie: główne zagadnienia 210

Rozdział 5. Psychika, świadomość i odmienne stany świadomości 215

Treść świadomości 217

Zdawanie sobie sprawy a świadomość 217

Badanie treści świadomości 219

Funkcje świadomości 220

Korzyści ze świadomości 220

Badanie funkcji świadomości 222

Sen i marzenia senne 224

Rytmy dobowe 224

Cykle snu 225

Dlaczego śpimy? 228

Zaburzenia snu 229

Marzenia senne: teatr psychiki 232

Zmienione stany świadomości 235

Przytomne sny 235

Hipnoza 236

Medytacja 239

Środki zmieniające psychikę 240

Rodzaje substancji psychoaktywnych 242

Uzależnienie i nałóg 242

Podsumowanie: główne zagadnienia 249

Rozdział 6. Uczenie się i analiza zachowania 253

Badania nad uczeniem się 255

Czym jest uczenie się? 255

Behawioryzm i analiza zachowania 256

Warunkowanie klasyczne: uczenie się przewidywalnych sygnałów 257

Zadziwiająca obserwacja Pawłowa 258

Procesy warunkowania 260

Czynniki wpływające na proces nabywania reakcji warunkowych 264

Zastosowania warunkowania klasycznego 266

Warunkowanie sprawcze: uczenie się o konsekwencjach 270

Prawo efektu 270

Eksperymentalna analiza zachowania 271

Zależności między zachowaniem a wzmocnieniem 272

Właściwości czynników wzmacniających 277

Rozkłady wzmacniania 278

Kształtowanie zachowania 282

Biologia a uczenie się 284

Dryfowanie w kierunku instynktu 285

Uczenie się awersji do smaku 286

Wpływ procesów poznawczych na uczenie się 288

Badania porównawcze nad procesami poznawczymi 288

Uczenie się przez obserwację 291

Podsumowanie: główne zagadnienia 295

Rozdział 7. Pamięć 299

Czym jest pamięć? 301

Funkcje pamięci 301

Przegląd procesów pamięciowych 303

Krótkotrwałe wykorzystywanie pamięci 305

Pamięć ikoniczna 305

Pamięć krótkotrwała 307

Pamięć operacyjna 310

Pamięć długotrwała: kodowanie i wydobywanie informacji 312

Wskazówki do wydobywania informacji z pamięci 312

Kontekst i kodowanie 315

Procesy kodowania i wydobywania informacji 319

Dlaczego zapominamy? 322

Usprawnianie zapamiętywania informacji niezorganizowanej 324

Metapamięć 326

Struktury w pamięci długotrwałej 328

Struktury pamięciowe 328

Odtwarzanie jako proces rekonstrukcji 333

Biologiczne aspekty pamięci 338

W poszukiwaniu engramu 338

Zaburzenia pamięci 340

Obrazowanie mózgu 341

Podsumowanie: główne zagadnienia 345

Rozdział 8. Procesy poznawcze 349

Badanie poznania 352

Odkrywanie procesów umysłowych 352

Procesy umysłowe i zasoby umysłowe 352

Posługiwanie się językiem 356

Tworzenie przekazów językowych 357

Rozumienie języka 361

Język i ewolucja 364

Język, myślenie i kultura 365

Poznanie wzrokowe 368

Wykorzystywanie reprezentacji wzrokowych 368

Łączenie reprezentacji werbalnych i wzrokowych 370

Rozwiązywanie problemów i rozumowanie 373

Rozwiązywanie problemów 373

Rozumowanie dedukcyjne 378

Rozumowanie indukcyjne 380

Ocenianie i podejmowanie decyzji 382

Heurystyki i ocenianie 383

Psychologia podejmowania decyzji 388

Podsumowanie: główne zagadnienia 395

Rozdział 9. Inteligencja i pomiar inteligencji 399

Czym jest pomiar? 401

Historia pomiaru 401

Podstawowe cechy pomiaru formalnego 402

Pomiar inteligencji 406

Początki testowania inteligencji 406

Testy inteligencji 407

Ekstrema inteligencji 410

Teorie inteligencji 413

Psychometryczne teorie inteligencji 413

Triarchiczna teoria inteligencji Sternberga 415

Teoria wielorakich inteligencji Gardnera i inteligencja emocjonalna 416

Polityczne aspekty inteligencji 419

Historia porównań grupowych 419

Dziedziczność a iloraz inteligencji 420

Środowisko a iloraz inteligencji 423

Kultura a trafność testów inteligencji 425

Twórczość 427

Pomiar twórczości i jej związek z inteligencją 428

Wybitna twórczość 429

Pomiar a społeczeństwo 431

Podsumowanie: główne zagadnienia 434

Rozdział 10. Rozwój człowieka w ciągu życia 439

Badanie rozwoju człowieka 441

Rozwój fizyczny w ciągu życia 443

Rozwój w okresie prenatalnym i w dzieciństwie 443

Rozwój fizyczny w okresie dorastania 448

Zmiany fizyczne w dorosłości 449

Rozwój poznawczy w ciągu życia 451

Poglądy Piageta na rozwój poznawczy 451

Współczesne spojrzenie na wczesny rozwój poznawczy 455

Rozwój poznawczy w dorosłości 458

Przyswajanie języka 460

Odbiór mowy i odbiór słów 462

Uczenie się znaczenia słów 463

Opanowywanie gramatyki 464

Rozwój społeczny w ciągu życia 467

Stadia rozwoju psychospołecznego według Eriksona 467

Rozwój społeczny w dzieciństwie 470

Rozwój społeczny w okresie dorastania 477

Rozwój społeczny w dorosłości 479

Różnice płci biologicznej i płci psychologicznej 483

Biologiczne różnice między płciami 483

Tożsamość płciowa i stereotypy związane z płcią 484

Rozwój moralny 487

Stadia rozumowania moralnego według Kohlberga 487

Rozumowanie moralne z perspektywy płci i kultury 489

Jak się dobrze zestarzeć 490

Podsumowanie: główne zagadnienia 491

Rozdział 11. Motywacja 495

Co to jest motywacja? 497

Zastosowania koncepcji motywacji 497

Źródła motywacji 498

Hierarchia potrzeb 502

Odżywianie się 503

Fizjologia odżywiania się 504

Psychologia odżywiania się 506

Zachowania seksualne 513

Zachowania seksualne u zwierząt 513

Pobudzenie i ekspresja seksualna u człowieka 515

Ewolucja zachowań seksualnych 517

Normy seksualne 519

Homoseksualizm 522

Motywacja do osiągnięć osobistych 525

Potrzeba osiągnięć 525

Atrybucje sukcesu i porażki 527

Psychologia pracy i organizacji 530

Podsumowanie: główne zagadnienia 533

Rozdział 12. Emocje, stres i zdrowie 537

Emocje 539

Podstawowe emocje a kultura 539

Teorie emocji 544

Funkcje nastroju i emocji 549

Subiektywny dobrostan 551

Stres życia 553

Fizjologiczne reakcje na stres 553

Psychologiczne reakcje na stres 559

Radzenie sobie ze stresem 565

Pozytywne efekty stresu 572

Psychologia zdrowia 574

Biopsychospołeczny model zdrowia 574

Promocja zdrowia 576

Leczenie 579

Osobowość a zdrowie 584

Wypalenie zawodowe a system opieki zdrowotnej 586

Toast za twoje zdrowie 587

Podsumowanie: główne zagadnienia 589

Rozdział 13. Zrozumieć osobowość człowieka 593

Teorie typów i teorie cech 595

Podział według typów 595

Opisywanie osobowości za pomocą cech 597

Cechy osobowości a dziedziczność 602

Czy cechy osobowości pozwalają przewidzieć zachowanie? 602

Ocena teorii typów i teorii cech 605

Teorie psychodynamiczne 607

Psychoanaliza Freudowska 607

Ocena teorii Freuda 612

Teorie postfreudowskie 614

Teorie humanistyczne 615

Specyficzne cechy teorii humanistycznych 615

Ocena teorii humanistycznych 617

Teorie społecznego uczenia się i teorie poznawcze 618

Teoria oczekiwań Rottera 618

Poznawczo-afektywna teoria Mischela 620

Poznawcza teoria społecznego uczenia się Bandury 621

Ocena teorii społecznego uczenia się i teorii poznawczych 624

Teoria inteligencji społecznej Cantor 624

Teorie jaźni 625

Dynamiczne aspekty samowiedzy 626

Samoocena 627

Kulturowe pojmowanie Ja 628

Ocena teorii jaźni 630

Porównanie teorii osobowości 631

Badanie osobowości 633

Testy obiektywne 633

Testy projekcyjne 636

Podsumowanie: główne zagadnienia 639

Rozdział 14. Zaburzenia psychiczne 643

Natura zaburzeń psychicznych 645

Granice między normą a patologią 645

Problem obiektywizmu 646

Klasyfikowanie zaburzeń psychicznych 647

Etiologia zaburzeń psychicznych 652

Zaburzenia lękowe 656

Uogólnione zaburzenie lękowe 656

Zespół paniki (lęk paniczny) 657

Fobie 658

Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne 659

Zespół stresu pourazowego (PTSD) 659

Przyczyny zaburzeń lękowych 660

Depresja wielka 664

Zaburzenia nastroju 664

Zaburzenie afektywne dwubiegunowe 665

Przyczyny zaburzeń nastroju 666

Depresja a płeć 668

Samobójstwo 670

Zaburzenia osobowości 671

Zaburzenie osobowości z pogranicza (typu borderline) 673

Antyspołeczne zaburzenie osobowości 674

Zaburzenia somatoformiczne i dysocjacyjne 675

Zaburzenia somatoformiczne 675

Zaburzenia dysocjacyjne 678

Zaburzenia schizofreniczne 680

Główne typy schizofrenii 681

Przyczyny schizofrenii 682

Zaburzenia psychiczne w okresie dzieciństwa 687

Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD) 687

Zaburzenie autystyczne 688

Piętno choroby psychicznej 689

Podsumowanie: główne zagadnienia 691

Rozdział 15. Terapie zaburzeń psychicznych 695

Kontekst terapeutyczny 697

Cele i główne rodzaje terapii 697

Terapeuci i miejsca prowadzenia terapii 698

Kwestie różnic kulturowych i różnic związanych z płcią w psychoterapii 700

Leczenie instytucjonalne w perspektywie historycznej 701

Terapie psychodynamiczne 703

Psychoanaliza Freudowska 703

Późniejsze terapie psychodynamiczne 705

Terapie behawioralne 706

Przeciwwarunkowanie 708

Kierowanie zachowaniem za pomocą zbieżności 711

Terapia oparta na teorii społecznego uczenia się 713

Techniki generalizacji 715

Terapie poznawcze 717

Zmiana fałszywych przekonań 717

Terapia poznawczo-behawioralna 719

Terapia skoncentrowana na kliencie 721

Terapie humanistyczne 721

Terapia Gestalt 722

Terapie grupowe 723

Terapia par i terapia rodzinna 723

Środowiskowe grupy wsparcia 725

Terapie biomedyczne 726

Farmakoterapia 726

Psychochirurgia 730

Terapia elektrowstrząsowa i wielokrotna stymulacja magnetyczna 731

Ocena terapii i strategie profilaktyczne 732

Ocena skuteczności terapii 732

Strategie profilaktyczne 736

Podsumowanie: główne zagadnienia 738

Rozdział 16. Psychologia społeczna 743

Konstruowanie rzeczywistości społecznej 745

Początki teorii atrybucji 746

Podstawowy błąd atrybucji 747

Egotyzm atrybucyjny 748

Oczekiwania i samospełniające się przepowiednie 750

Przemożny wpływ sytuacji 751

Role i reguły 751

Konformizm 755

Normy społeczne 755

Podejmowanie decyzji w grupach 761

Posłuszeństwo wobec autorytetu 762

Postawy, zmiana postaw i działanie 766

Postawy a zachowania 766

Procesy perswazji 768

Autoperswazja za pomocą własnych działań 770

Uległość 772

Uprzedzenia 774

Źródła uprzedzeń 775

Skutki stereotypów 776

Przezwyciężanie uprzedzeń 777

Relacje społeczne 779

Sympatia 779

Miłość 781

Agresja, altruizm i zachowania prospołeczne 786

Różnice indywidualne pod względem agresji 786

Wpływ czynników sytuacyjnych na agresję 788

Źródła zachowania prospołecznego 790

Wpływ sytuacji na zachowania prospołeczne 792

Krótki osobisty komentarz na zakończenie 797

Podsumowanie: główne zagadnienia 797

Słownik 801

Bibliografia 823

Indeks nazwisk 872

Indeks rzeczowy do wydania polskiego 884